Pe ce achiziţii se duc profiturile companiilor de stat din energie

Exemple de achiziţii de la Hidroelectrica, Romgaz şi Transelectrica: Studiu pentru o bibliotecă virtuală - 58.000 de euro. Studiu privind monitorizarea rutei de migraţie a păsărilor - 7.000 de euro. Servicii pentru cocktail-uri şi mese festive - 116.000 de euro.

428 afişări
Imaginea articolului Pe ce achiziţii se duc profiturile companiilor de stat din energie

Pe ce achiziţii se duc profiturile companiilor de stat din energie (Imagine: Gabriela Dobos/Mediafax Foto)

Listarea anunţurilor de intenţie depuse de companiile de stat pe SEAP - Sistemul Electronic de Achiziţii Publice - scot la iveală cheltuielile mai mult sau mai puţin justificate pe care aceste firme sunt pregătite să le facă.

Deşi specialiştii spun că aceste anunţuri nu dau date concrete despre eficienţa cheltuirii banilor în companiile de stat, marjele de profit la care multe dintre ele lucrează vorbesc de la sine.

Transelectrica, de exemplu, are cea mai mică marjă de profit dintre companiile europene care deţin monopoluri în sectorul transportului energiei electrice sau al gazelor naturale. Dacă la nivel european companii similare cu Transelectrica lucrează la marje cuprinse între 11% şi 44%, transportatorul naţional de energie a lucrat anul trecut la o marjă a profitului net de 3% şi asta după ce profitul net a crescut de 10 ori faţă de 2010.

În 2010, marja netă fusese de 0,4%. Hidroelectrica a lucrat anul trecut la o marjă de profit de nici măcar 1%, deşi în mod normal o astfel de companie nu ar trebui să coboare sub o marjă de 30%. Aici însă nu achiziţiile sunt problema, ci deceniul de contracte directe cu "băieţii deştepţi" prin care s-au evaporat profituri de 1,5 mld. euro din companie.

Doar Romgaz are o situaţie mai bună, anul trecut lucrând la o marjă de profit de circa 18%.

Citeşte mai multe despre achiziţiile companiilor de stat din energie pe www.zf.ro

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici