FT: Marile firme online admit problema dependenţei şi vor echilibru între responsabilităţi şi venituri

Marile companii din domeniul tehnologiei informaţionale au început să conştientizeze problema dependenţei clienţilor de produse precum aplicaţiile smartphone şi vor să ajungă la un echilibru între responsabilităţi şi venituri, comentează FT, evidenţiind necesitatea modificării modelului de afaceri.

1704 afișări
Imaginea articolului FT: Marile firme online admit problema dependenţei şi vor echilibru între responsabilităţi şi venituri

FT: Marile firme online admit problema dependenţei şi vor echilibru între responsabilităţi şi venituri

"Acum, companiile din Silicon Valley au făcut ceea ce se consideră a fi drept primul pas pentru tratarea dependenţei: recunoaşterea faptului că există o problemă. Dar companii online precum Google, Facebook şi Twitter se bazează pe obţinerea atenţiei clienţilor pentru a-şi garanta veniturile din publicitate", amintesc editorialiştii FT.

Unele companii încearcă să abrdeze individual problema. Evan Sharp, cofondatorul Pinterest, vrea să încurajeze oamenii să petreacă mai mult timp offline. Pinterest testează aplicaţii care încurajează utilizatorii nu doar să caute iraţional pe Internet, imaginându-şi vieţi mai bune, ci şi să posteze imagini prin care să arate că au elaborat proiecte concrete. "Din punctul meu de vedere, cel mai important lucru este să ajutăm oamenii să petreacă timpul pentru ei înşişi", explică Evan Sharp.

Însă investitorii probabil vor vedea un conflict de interese în afirmaţiile lui Evan Sharp. Imediat ce companiile active pe Internet vor începe să încurajeze miliardele de utilizatori să nu mai acceseze aplicaţiile, deţinătorii de acţiuni vor exprima preocupări privind impactul asupra profiturilor.

Dat fiind că smartphone-urile sunt cele mai populare dispozitive pentru activităţile online, activiştii şi-au îndreptat atenţia asupra companiilor Apple şi Google. În ianuarie, investitori Apple - Jana Partners şi Asociaţia profesorilor pensionari din California (Calstrs) - au îndemnat producătorul de iPhone-uri să analizeze "potenţialele consecinţe pe termen lung ale noilor tehnologii" în momentul inventării acestora. "Apple poate juca un rol definitoriu pentru industria de profil în semnalarea faptului că acordarea unei atenţii speciale sănătăţii şi formării viitoarei generaţii este benefică atât pentru mediul de afaceri, cât şi corectă", subliniază ei. Într-o comparaţie implicită cu reglementările dure şi litigiile din industriile tutunului şi petrolului, investitorii au avertizat: "Companiile care adoptă practici de afaceri de termen scurt ar putea să îşi submineze viabilitatea pe termen lung".

Printre măsurile aplicate, Apple a început să ofere date despre timpul acordat de utilizatorii de iPhone accesării aplicaţiilor, Google are în sistemul Android o funcţie despre timpul folosit zilnic de o persoană pentru accesarea aplicaţiilor, iar Facebook modifică platforma de ştiri, implementând algoritmi care prioritizează postările din partea prietenilor şi rudelor.

Deocamdată, nu au apărut litigii privind dependenţa de telefoane inteligente. Totuşi, atât Google, cât şi Apple au aplicat măsuri pentru gestionarea problemelor. Pentru familii, o soluţie serioasă din partea companiilor din Silicon Valley nu poate apărea suficient de rapid. Părinţii cer de mult timp introducerea unor metode de control, afirmă Jean Twenge, autorul cărţii iGen. "Actualele măsuri sunt de salutat", subliniază ea, observând că Apple, care, spre deosebire de Google, obţine cele mai multe venituri din vânzarea dispozitivelor, nu din reclame, are oportunitatea de a transforma responsabilităţile într-un atu pentru vânzări. "Părinţii probabil ar tinde mai mult să le cumpere copiilor un iPhone dacă are sisteme mai bune de control parental, astfel că este logic pentru modelul de afaceri. Pentru Facebook, Instagram, Snapchat şi alte aplicaţii, vânzările sunt mai dificile, întrucât modelele de afaceri se axează pe timpul cât mai mare petrecut de clienţi pe site-uri", argumentează ea. În contextul ascensiunii noilor tehnologii, părinţii depun eforturi pentru a răspunde la întrebări de genul cât este "prea mult" în folosirea noilor dispozitive şi la ce vârstă ar trebui limitate.

David Greenfield, un psiholog care a înfiinţat Centrul pentru Dependenţa de Internet şi Tehnologii, cu sediul în Connecticut, pledează pentru optimizarea educaţiei. "Internetul poate genera dependenţă, telefoanele inteligente pot genera dependenţă mai mare. Orice putem face pentru educarea oamenilor va fi de ajutor în această problemă", subliniază el, recomandând şi mesaje de informare în momentul deschiderii telefoanelor.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici