- Home
- Social
- BUCUREŞTI, (12.03.2015, 16:42)
- Aurelia Alexa
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
IPP: Reticenţa mare pentru integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile de masă vine din societate
Cea mai mare reticenţă privind integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile de masă vine din societate, 62 la sută dintre părinţi considerând că elevii cu dizabilităţi ar trebui să meargă în şcoli speciale, rezultă dintr-o cercetare prezentată, joi, de Institutul pentru Politici Publice (IPP).
3026 afișări
IPP: Reticenţa mare pentru integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile de masă vine din societate (Imagine: Shutterstock)
Potrivit datelor oficiale, în România sunt înregistraţi 70.647 de copii cu dizabilităţi, aproximativ 40 la sută dintre ei nefiind incluşi în nicio formă de învăţământ.
În raportul IPP, datele oficiale transmise de inspectoratele şcolare diferă de cele înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie (ANPDCA). Astfel, la nivelul inspectoratelor şcolare sunt înregistraţi 13.844 de copii cu dizabilităţi înscrişi în şcolile de masă, 24.947 în învăţământul special şi 1.292 care sunt şcolarizaţi la domiciliu, adică 40.083 de minori cu probleme integraţi într-o formă de învăţământ.
TITLURILE ZILEI
-
• SUA pregătesc un pachet de arme de 1 miliard de dolari pentru Ucraina
-
astăzi, 18:06
• Grindeanu: Pas important pentru construcţia unei noi autostrăzi: Alternativa Techirghiol
-
astăzi, 17:45
• Un proces privind oprirea exportului de arme către Israel ajunge la Înalta Curte din Londra
-
astăzi, 16:55
• Acţiune de amploare, cu sprijin Europol şi FBI, pentru anihilarea unui ”supercartel” al drogurilor
-
astăzi, 16:40
• Vicepreşedintele Comisiei de Apărare: Rusia a urlat din toţi şoşocii în Parlamentul României
-
astăzi, 16:27
• Iohannis la Seul: Am certitudinea că, împreună, vom sprijini noi proiecte în domenii inovative
-
astăzi, 16:05
• Guvernul se mută pentru o zi în alt oraş. Şedinţă de Guvern la Timişoara, joi
-
astăzi, 16:24
-
astăzi, 14:55
• Ucraina suspendă serviciile consulare pentru ucrainenii din străinătate care pot fi încorporaţi
-
astăzi, 14:21
-
astăzi, 07:00
-
astăzi, 14:53
• ,,Măştile” extremei drepte ar urma să cadă cu ocazia alegerilor europene din iunie
-
astăzi, 13:46
• Cîrstoiu: Nu am luat decizia de face un pas înapoi pentru că un medic nu abandonează niciodată
-
astăzi, 12:25
-
astăzi, 11:40
-
astăzi, 12:03
Datele ANPDCA arată că în învăţământul de masă ar fi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special - 14.859, iar la domiciliu ar fi şcolarizaţi alţi 1.083 de copii, în total 39.715 fiind încadraţi în învăţământ.
Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36 la sută. 61 la sută dintre ei figurează ca fiind înscrişi în învăţământul special şi trei la sută sunt şcolarizaţi la domiciliu.
"Deşi Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi prevede în articolul 24 faptul că «statele părţi vor asigura un sistem educaţional incluziv la toate nivelurile», peste jumătate din copiii cu dizabilităţi din România (61 la sută) sunt înscrişi astăzi în învăţământul special (forma de organizare a sistemului educaţional care nu este în acord cu principiile de nediscriminare şi respectare a egalităţii de şanse prevăzute de Convenţie). Cea mai mare reticenţă la integrarea copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă o manifestă mai degrabă societatea (62 la sută dintre părinţii chestionaţi au declarat că, în opinia lor, copiii cu dizabilităţi ar trebui să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ speciale)", se arată în raportul IPP.
Pe de altă parte, majoritatea profesorilor (peste 80 la sută) consideră că elevii cu dizabilităţi ar trebui încadraţi în învăţământul de masă, concomitent cu adoptarea unor măsuri care să îi pregătească pentru lucrul cu aceşti copii (ex: măsuri de predare-adaptate, dotare cu tehnică asistivă).
Astfel, cele mai mari "şanse" de integrare - conform gradului de toleranţă măsurat prin sondaj - îl au copiii cu deficienţe de mobilitate (peste 90 la sută dintre respondenţi au declarat că aceşti copii nu ar trebui să fie înscrişi în învăţământul special, ci într-o şcoală de masă), urmaţi de copiii cu deficienţe de vorbire (86 la sută fiind în favoarea integrării acestora într-o şcoală de masă).
La polul opus, cel mai scăzut nivel de toleranţă faţă de integrarea în sistemul educaţional de masă este manifestat faţă de copiii cu deficienţe intelectuale (68 la sută susţin că aceştia ar trebui să fie incluşi în învăţământul special).
Judeţele în care sunt înscrişi cei mai mulţi copii cu dizabilităţi în învăţământul special sunt: Vrancea, Cluj şi Braşov (100 la sută), Teleorman (98 la sută) şi Botoşani (97 la sută). În schimb, judeţele care au cel mai mare procent cu copii cu dizabilităţi înscrişi în învăţământul de masă sunt Călăraşi (93 la sută), Olt (80 la sută), Tulcea (74 la sută), Mehedinţi (73 la sută) şi Sălaj (70 la sută).
În ceea ce priveşte repartizarea pe cele patru cicluri de învăţământ, cei mai mulţi elevi înscrişi în învăţământul special sunt în ciclul gimnazial (39 la sută), urmaţi de cei din ciclul primar şi liceal (câte 27 la sută), cei mai puţini fiind preşcolarii (şapte la sută).
Din numărul total de elevi înscrişi în învăţământul de masă, cel mai mare procent al copiilor cu dizabilităţi incluşi în această formă de şcolarizare este în judeţul Caraş Severin (2,35 la sută), Arad (1,98 la sută), Mehedinţi (1,81 la sută), Vâlcea (1,62 la sută) şi Olt (1,32 la sută)
"Există judeţe în care niciun copil cu dizabilităţi nu este înscris în învăţământul de masă: Vrancea şi Hunedoara", se arată în raportul de cercetare.
O altă formă de şcolarizare pentru aceşti copii este cea la domiciliu, situaţie în care un cadru didactic de sprijin se deplasează la elevul cu dizabilităţi pentru a desfăşura activitatea de predare pe baza unui plan individual de predare şi a unei planificări realizate conform curricumului adaptat.
"Judeţele în care se găseşte cel mai mare procent al elevilor cu dizabilităţi şcolarizaţi la domiciliu sunt: Ialomiţa (17,77 la sută), Argeş (15,11 la sută) şi Constanţa (11,91 la sută), pe când cele mai scăzute procente se regăsesc în judeţele: Vrancea (zero la sută), Sălaj (0,16 la sută) şi Vâlcea (0,43 la sută)", se arată în raportul citat.
Potrivit IPP, la nivel naţional există 137 de şcoli speciale, cele mai multe fiind în Bucureşti (19) şi Cluj (13), iar cele mai puţine în Covasna, Satu Mare, Giurgiu, Tulcea, Ialomiţa şi Ilfov (câte una), în timp ce în Călăraşi nu există nici o şcoală specială.
IPP precizează că, pentru asigurarea accesului la educaţie a copiilor cu dizabilităţi, sunt necesare activităţi de informare încă din şcoală, atât prin expunerea copiilor la un mediu de învăţare incluziv, cât şi prin comunicarea de informaţii privind accesul egal şi nediscriminarea în educaţie a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale către părinţi.
De asemenea, părinţii tuturor copiilor – atât cei cu cerinţe educaţionale speciale, cât şi cei cu copii fără cerinţe educaţionale speciale – ar trebui să participe la întâlniri periodice cu reprezentanţii şcolilor (învăţători, diriginţi, profesori itineranţi), astfel încât să se creeze un mediu de comunicare potrivit asupra importanţei integrării copilului cu dizabilităţi în învăţământul de masă.
IPP mai arată că este nevoie de investiţii susţinute în accesibilizarea infrastructurii educaţionale, atât a mediului fizic, cât mai ales a dotărilor (tehnologie asistivă), dar şi adaptarea curriculei de studiu pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale.
Citește pe alephnews.ro: Aplicația care știe dacă navighezi pe site-uri porno. Părinții și copiii își pot urmări istoricul reciproc
Citește pe www.zf.ro: Unul dintre cei mai mari economişti maghiari: „Uitaţi de Austria. Trebuie să ajungem din urmă România! Avantajul semnificativ al Ungariei faţă de România la dezvoltare calitativă nu mai există“
Citește pe www.zf.ro: Elon Musk dă pe toată lumea afară: După ce a concediat 14.000 de angajaţi, celebrul miliardar a decis să renunţe la o divizie întreagă abia formată
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Lungmertrajul „Trei kilometri până la capătul lumii”, în regia lui Emanuel Pârvu, a fost selectat la Cannes. Irina Margareta Nistor: „Filmul o să fie primit cu foarte multă curiozitate”
Elon Musk dă pe toată lumea afară: După ce a concediat 14.000 de angajaţi, celebrul miliardar a decis să renunţe la o divizie întreagă abia formată
De ce să te duci să lucrezi la H&M la Londra, pe 1.800 de lire sterline, când aceiaşi bani îi obţii la Bucureşti, într-o trattorie, şi ai costurile vieţii mult mai reduse, începând cu chiria?
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
BOMBĂ! Mititelu jr, internat la „Spitalul 9!” Ce au constatat medicii după ce a fost transferat imediat la Obregia
CANCAN.RO
Diagnosticul de cancer al prințesei Kate Middleton: Meghan și Harry pun sare pe rana regală?
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe