Munca „remote” după pandemie. 55% dintre angajaţii industriei serviciilor de business vor lucra la birou între 8-12 zile pe lună

55% dintre angajaţii industriei serviciilor de business vor lucra de la birou între 8-12 zile pe lună după pandemie, arată un sondaj care mai spune că 95% dintre companiile industriei vor aborda post-pandemie munca în sistem hibrid.

245 afişări
Imaginea articolului Munca „remote” după pandemie. 55% dintre angajaţii industriei serviciilor de business vor lucra la birou între 8-12 zile pe lună

Munca „remote” va continua şi după pandemie. 55% dintre angajaţii industriei serviciilor de business vor lucra la birou între 8-12 zile pe lună

Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) a realizat în perioada februarie – martie un studiu având ca temă noile modalităţi de lucru abordate de companiile din industrie pentru 2021.

Conform acestui studiu, peste 90% dintre companiile participante lucrează acum în sistem telemuncă (de la domiciliu sau din ale locuri). În acest moment, 38% dintre companii au afirmat că la birou merge personalul tehnic de suport, în timp ce restul angajaţilor ajung doar în contexte speciale legate de meetinguri.

Aproximativ 95% dintre companiile chestionate vor aborda post pandemie un sistem de muncă hibrid, venind la birou în proporţii diferite. Aproximativ 5% dintre companii au afirmat că vor lucra 100% de la birou post-pandemie.

40% dintre companiile industriei planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, începând din perioada iulie – august, şi ajungând la 61% până la finalul anului 2021 sau din 2022. 39% dintre companiile respondente încă nu ştiu când se vor întoarce la birou.

În primele cinci criterii pentru întoarcerea la birou companiile au menţionat alegerea individuală a angajaţilor, tipul proiectelor aflate în derulate, decizia echipei, performanţa angajaţilor şi stadiul în care se află un proiect.

45% dintre companiile din industrie spun că post pandemie întenţionează să lucreze de la birou între 8 – 10 zile pe lună, în timp ce 10% intenţionează să vină la birou 12 zile pe lună. Angajaţii a 22% dintre companii vor lucra mai puţin de 7 zile pe lună de la birou sau doar ocazional.

Referitor la birouri, 61% dintre companii vor păstra spaţiile de birouri deţinute înainte de pandemie, în timp ce 39% dintre companii vor diminua aceste spaţii. 56% dintre companii intenţionează să modifice spaţiile de birouri. Rolul biroului post-pandemie se va schimba. Acesta va funcţiona în primul rând ca spaţiu dedicat întâlnirilor, aşa cum afirmă 86% dintre companii, dar şi ca spaţiu de interacţiune şi team building pentru echipe, după cum susţin 57% dintre companii. Spaţii de luat masa, spaţii de relaxare, experienţe video şi de realitate augumentată sunt alte funcţionalităţi ale biroului post-pandemie.

“Experienţa ultimilor luni a demonstrat că atât telemunca, cât şi munca de la birou în proporţie de 100%, au inconveniente şi nu corespund nevoilor companiilor, pe termen lung. Echipele proaspăt angajate sunt mai greu de pregătit atunci când lucrează de acasă, iar dezvoltarea profesională pe termen mediu şi lung este afectată negativ în situaţia în care echipa nu interacţionează nemijlocit pentru perioade lungi de timp” spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director ABSL.

72% dintre companiile industriei serviciilor de business nu au introdus în perioada telemuncii criterii diferite de evaluare a performanţelor. 78% dintre companiile chestionate folosesc un singur tip de evaluare.

85% dintre companii au declarat că au introdus însă aptitudini noi pentru evaluarea performanţelor managerilor, care au legătură cu telemunca. Acestea sunt capacitatea de management al echipelor care lucrează la distanţă, leadership virtual, flexibilitate, empatie, motivarea angajaţilor.

72% dintre companii au luat în acestă perioadă diverse măsuri menite să evite epuizarea („burnout-ul”), precum programe de sănătate mintală şi wellbeing, comunicare 1 la 1, ore de muncă flexibile.

De asemenea, 40% dintre companii au aplicat pentru facilităţi fiscale oferite de stat. Zile libere pentru părinţi, ajutor financiar pentru studii sau sume pentru procurarea echipamentelor IT sunt principalele facilităţi pentru care aceste companii au aplicat.

Companiile au continuat să ofere beneficii angajaţilor şi în această perioadă. Circa 45% dintre companii oferă în medie 3 sau 4 beneficii angajaţilor. Cele mai des întâlnite sunt: abonamente medicale, programe interne de reducere a stresului, sport, programe pentru depistarea şi prevenirea bolilor.

77% dintre companiile din industrie au crescut salariile angajaţilor în acest an, în timp ce 13% le-au păstrat la nivelul din 2020.

“Din acest an vom asista la o revenire a activităţii pe piaţa forţei de muncă, iar decizia unei companii de a nu mări salariile ar putea avea repercusiuni asupra echipei. Unul dintre avantajele competitive ale României, în industria de business services europeană, este dat de costurile scăzute cu forţa de muncă. Creşterea constantă a salariilor va eroda acest avantaj, în următorii cinci ani. Din aceste motive, activităţile repetitive vor fi înlocuite de inteligenţa artificială sau vor migra către locaţii mai ieftine, preponderent în Asia. În acest context consider esenţial ca industria noastră să migreze de la servicii tranzacţionale (precum facturare, înregistrare comenzi) la servicii cu valoare adăugată mare (de exemplu analiză date, planificare, îmbunătăţire a experienţei clienţilor finali, dezvoltarea integrală a unui proiect de automatizare etc.)”, explică Ciprian Dan, Preşedinte ABSL.

Vaccinarea va face posibilă creşterea interacţiunilor la birou, dar şi posibilitatea de a călători.

Reducerea semnificativă a mobilităţii în timpul pandemiei a fost o piedică importantă în dezvoltarea industriei de outsourcing întrucât in timpul portării noilor procese specialiştii călătoresc pentru predarea cunoştinţelor esenţiale, setarea sistemelor şi a mediului în care urmează sa se desfăşoare activitatea.

Cu toate acestea, 83% dintre companii nu vor condiţiona întoarcerea de birou de vaccinare.

Studiul ABSL a fost dezvoltat în perioada februarie – martie 2021. La studiu au participat 61 de companii, având circa 39.000 de angajaţi. Veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro şi vor continua sa creasca pe termen mediu şi lung. Industria de business services contribuie cu aproximativ 2 - 2.5% la realizarea PIB-ului, similar cu industrii precum comerţul cu ridicata, electricitate sau petrol şi gaze naturale în Romania.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
studiu,
angajaţi,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici