Primarii din 4 mari oraşe din vestul ţării vor reabilitarea transportului public din bani europeni

Oraşele Timişoara, Arad, Reşiţa şi Deva au la dispoziţie 150 de milioane de euro, alocate de Uniunea Europeană prin axa prioritară 4 a Regio-Programului Operaţional Regional 2014-2020, primarii celor patru oraşe propunându-şi să cheltuiască bani pe reabilitarea transportului public.

359 afișări
Imaginea articolului Primarii din 4 mari oraşe din vestul ţării vor reabilitarea transportului public din bani europeni

Primarii din 4 mari oraşe din vestul ţării vor reabilitarea transportului public din bani europeni (Imagine: Octav Ganea/ Mediafax Foto)

Directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest, Sorin Maxim, a declarat, joi, că cele 150 de milioane de euro au fost împărţite între Timişoara, Arad, Reşiţa şi Deva, care sunt municipii reşedinţă de judeţ. Timişoara are la dispoziţie cei mai mulţi bani.

„În cadrul Programului Operaţional Regional urmează abordarea de a finanţa oraşele ca motor al dezvoltării inteligente. Avem această axă 4, care alocă o mare parte din sumă pentru zona de dezvoltare urbană, respectiv celor patru municipii reşedinţă de judeţ, cu precizarea că şi celelalte oraşe sunt eligibile, doar că ele sunt în altă axă de finanţare. Aici discutăm de 150 de milioane de euro pe axa 4, împărţite între cele patru oraşe. Această alocare între cele patru oraşe este făcută pe o formulă care are la bază că jumătate din bani sunt împărţiţi în mod egal, iar diferenţa de 75 de milioane de euro e împărţită în funcţie de populaţia municipiului”, a precizat Sorin Maxim.

Astfel, Timişoara are la dispoziţie aproape 56 de milioane de euro, Arad – 39 milioane euro, Reşiţa – 29 milioane euro şi Deva – 27 milioane euro.

Directorul ADR Vest a precizat că o precondiţie pentru accesarea finanţărilor dedicate dezvoltării durabile din cadrul Regio-POR 2014 – 2020 este constituirea Autorităţilor Urbane.

Astfel, miercuri, la sediul ADR Vest, primarii oraşelor Timişoara, Arad, Reşiţa şi Deva au semnat patru acorduri de delegare, o etapă necesară în vederea realizării Autorităţilor Urbane, care vor funcţiona în cadrul primăriilor.

„Această autoritate urbană din cadrul primăriilor va avea în procesare atât strategia integrată de dezvoltare urbană, cât şi planul de mobilitate ce va genera o listă de proiecte, care vor fi evaluate strategic de către autoritatea urbană din fiecare primărie în parte. Noi vom primi la agenţie o listă cu proiecte, care deja au fost filtrate şi aprobate de către autoritatea urbană. Primăriile vor deveni, practic, organism intermediar de rangul doi, alături de noi, ca agenţie, ca parte a sistemului de management. Această autoritate urbană va fi constituită din specialişti din cadrul primăriilor. Azi (n.r. joi) semnăm acest acord de delegare de atribuţii şi mai rămâne doar partea de acreditare”, a explicat Sorin Maxim.

Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a declarat că majoritatea banilor sunt disponibili pentru subaxa 4.1 – mobilitate urbană.

„Ne convine asta pentru că cele mai mari proiecte pe care le avem sunt pe dezvoltarea mobilităţii urbane în Timişoara”, a precizat Nicolae Robu.

Ioan Popa, primarul Reşiţei, reşedinţa judeţului Caraş-Severin, a afirmat că îşi doreşte ca tramvaiele să circule din nou pe străzile oraşului.

„Cu siguranţă, primarul ca şi instituţie publică sau ca şi persoană poate să dinamizeze sau nu absorbţia de fonduri europene. Unele primării se implică, altele se implică mai puţin. Reşiţa a suferit pentru că în anul 2011 tramvaiele au fost scose din circuit şi vrem să punem tramvaie noi în funcţiune. Avem 24 de milioane de euro strict pe această axă de mobilitate urbană şi ne propunem să reabilităm şi să cumpăram tramvaie. Probabil vom avea nevoie de mai mulţi bani”, a precizat Ioan Popa.

De asemenea, şi Mircia Muntean, primarul Devei, reşedinţa judeţului Hunedoara, a adăugat că cel mai important proiect este reabilitarea transportului public local.

Şi primarul Aradului, Gheorghe Falcă îşi doreşte să reabiliteze infrastructura transportului cu tramvaiul.

„Avem aproape 31 de milioane de euro disponibili pentru subaxa 4.1 şi ne propunem să reabilităm infrastructura transportului cu tramvaiul, vrem să cumpărăm tramvaie noi, să reabilităm tramvaie şi să realizăm un pod peste râul Mureş. Din păcate, această autoritate urbană trebuia realizată în anul 2014, nu acum. Va fi o presiune fantastică pe primării ca să comprimăm tot acest timp pierdut”, a precizat şi Gheorghe Falcă, primarul Aradului.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici