RAPORTUL privind Statutul Elevului: 67% dintre elevi primesc note în catalog fără ca ei să fie informaţi. Ce probleme au mai fost reclamate

Consiliul Naţional al Elevilor a întocmit raportul privind Statutul Elevului după un an de la lansarea lui, iar primele rezultate arată că 67 % dintre elevi sunt nemulţumiţi că profesorii nu îi informează cu privire la notele trecute în catalog,iar 30% spun că au primite absenţe ca mod de coerciţie.

874 afișări
Imaginea articolului RAPORTUL privind Statutul Elevului: 67% dintre elevi primesc note în catalog fără ca ei să fie informaţi. Ce probleme au mai fost reclamate

RAPORTUL prividn Statutul Elevului: 67% dintre elevi primesc note în catalog fără ca ei să fie informaţi. Ce alte probleme au mai fost reclamate

Potrivit Statutului Elevului, profesorii trebuie să anunţe elevii înainte de a le fi consemnate notele în catalog, dar, potrivit raportului, 67% dintre şcolari susţin că le este încălcat acest drept.

O altă problemă este legată de elevii cu dizabilităţi şi de integrarea lor în colectivitate, astfel, raportul arată că "rata discriminării în şcoli este peste aşteptări, iar procentul elevilor care au fost discriminaţi cel puţin o dată în cadrul unităţii de învăţământ sau cunosc cazuri este de 47,60%".

TITLURILE ZILEI

Statutul Elevului precizează că elevii beneficiază de "dreptul de a nu fi supuşi vreunei forme de discriminare din partea conducerii şi a personalului didactic sau nedidactic al unităţii de învăţământ. Unitatea de învăţământ preuniversitar se va asigura că niciun elev nu este supus discriminării sau hărţuirii pe criterii de rasă, etnie, limbă, religie, sex, convingeri, dizabilităţi, naţionalitate, cetăţenie, vârstă, orientare sexuală, identitate de gen, stare civilă, cazier, tip de familie, situaţie socio-economică, probleme medicale, capacitate intelectuală sau alte criterii cu potenţial discriminatoriu”.

"În Statutul Elevului, articolul 7, lit. h), este prevăzut „dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare şi consiliere şcolară, profesională şi psihologică, conexe activităţii de învăţământ, puse la dispoziţie de unitatea de învăţământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puţin o oră de consiliere psihopedagogică pe an”. Situaţia reală, însă, este următoarea: mai puţin de jumătate dintre elevi au beneficiat cel puţin o dată pe an de consiliere şcolară, profesională şi/sau psihologică, dintre aceştia, doar 53,1% au considerat că această consiliere i-a ajutat. Procentul elevilor care privesc cu reticenţă vizita la cabinetul consilierului şcolar, de teama opiniilor colegilor, este de 28%", mai reiese din raportul întocmit de Consiliul Naţional al Elevilor.

În legătură cu dreptul la o evaluare obiectivă şi corectă a competenţelor dobândite după parcurgerea materiei, cu respectarea programei şi dreptul de a cunoaşte baremul după care au fost evaluaţi, rezultatul arată că pste 63% dintre elevi mărturisesc faptul că au parte de o evalurea subiectivă. Dintre aceştia, conform răspunsurilor date de elevi, doar 25,88% şi-au exercitat dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise, iar dintre ei, mai puţin de jumătate consideră că au fost îndreptăţiţi în urma contestaţiei.

Elevii au fost întrebaţi şi dacă au fost sancţionaţi cel puţin o dată pentru postările de pe reţelele de socializare sau din mediul online, reprezentanţii lor dorind să observe dacă activitatea lor din afara orelor de curs sau incinta unităţii de învăţământ aduce repercusiuni asupra situaţiei şcolare. Conform respondenţilor, rata elevilor care au fost sancţionaţi este de 15,36%, iar judeţele care au procentajele peste media naţională sunt: Argeş, Buzău, Caraş-Severin, Constanţa, Prahova, Teleorman, Tulcea, Vaslui şi Vrancea.

În ceea ce priveşte îndatoririle, nici elevii nu respectă Statutul în totalitate, astfel, din raport, reieşind că aproximativ 80% dintre ei nu au asupra lor carnetul de note, acesta fiind o responsabilitate pe care şcolarii trebuie să o respecte.

"Din păcate, această îndatorire a elevilor scoate în evidenţă o altă problemă cu care se confruntă aceştia, anume refuzarea consemnării notelor obţinute în carnet de către cadrele didactice. Aproximativ 34% din elevii chestionaţi au răspuns afirmativ la întrebarea „Ţi-a fost refuzată consemnarea notei în carnetul de elev?”, se mai arată în Raportul privind Statutul Elevului.

Art. 28, alin (2) precizează foarte clar „Elevii nu pot fi sancţionaţi cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor şcolare”. Însă, datele primite de la elevi arată că un procentaj de 4,64% dintre elevii respondenţi au fost sancţionaţi cu scăderea notei la purtare pentru deteriorarea/distrugerea manualelor şcolare. Din păcate, chiar dacă acest procent este relativ mic, nu face decât de evidenţieze nerespectarea voluntară a actului normativ naţional.

Statutul Elevului reprezintă în totalitate o iniţiativă a elevilor, conţinutul acestuia fiind dezbătut şi votat în cadrul Adunării Generale a Consiliului Naţional al Elevilor de la Hunedoara, în decembrie 2015 şi stabileşte care sunt drepturile şi responsabilităţile şcolarilor. Documentul a fost adoptat prin OMENCŞ nr. 4742 din 10 august 2016, fiind publicat în Monitorul Oficial al României, partea I la 23 august 2016 şi intrând în vigoare 30 de zile mai târziu, pe 22 septembrie 2016, fiind nevoie de mai mult de 5 ani ca Legea educaţiei să fie respectată în acest sens.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici