Soluţionarea alternativă a litigiilor duce la dispute între ANPC şi bănci, care vor entitate separată

Băncile vor înfiinţarea unui Consiliu pentru soluţionarea alternativă a litigiilor, cu reprezentanţi ai tuturor actorilor implicaţi, dar ANPC a înfiinţat o astfel de structură în cadrul autorităţii, având în vedere că directiva trebuie transpusă până la 9 iulie, altfel România riscă infrigementul.

509 afișări
Imaginea articolului Soluţionarea alternativă a litigiilor duce la dispute între ANPC şi bănci, care vor entitate separată

Soluţionarea alternativă a litigiilor duce la dispute între ANPC şi bănci, care vor entitate separată (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

Directiva 11/2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum (SAL) trebuie transpusă în legislaţia naţională în circa trei săptămâni, până la 9 iulie, pentru care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a lansat încă de anul trecut un proiect de lege.

În cadrul acestui proiect, autoritatea a creat o structură internă care să se ocupe de soluţionarea alternativă a litigiilor, însă băncile propun, susţinute de BNR, înfiinţarea unui consiliu separat, susţinând că există un conflict de interese pentru ANPC, care verifică şi sancţionează totodată băncile.

"Trebuie spus că directiva a fost în dezbatere încă de acum trei ani şi are termen 9 iulie 2015, deci în mai puţin de trei săptămâni trebuie să intre în vigoare printr-o ordonanţă de Guvern. În acest moment este destul de complicat să mai facem ceva, nu putem modifica. Sigur că patronatele au venit cu o propunere, înţeleg că a fost agreată şi de Banca Naţională a României, prin care să se creeze un aşa-zis colegiu sau consiliu din care să facă parte un reprezentant al mediatorilor, unul al patronatelor bancare, unul al BNR, unul al ANPC, precum şi un reprezentant al asociaţiilor de consumatori şi al societăţii civile. Este destul de complicat, că sunt nişte paşi care trebuia urmaţi de câteva luni, paşi pe care noi deja i-am urmat în altă formulă, neavând în momentul la care noi am plecat la drum dialog, nu ştiu din ce motiv", a declarat joi Paul Anghel, director general în cadrul ANPC, la un summit bancar.

El a arătat că, în urma introducerii în Parlament a ordonanţei de urgenţă pentru a fi aprobată sub formă de lege, probabil atunci se va putea crea cadrul necesar creării acestui colegiu.

"Până atunci, România riscă să intre în infrigement dacă nu transpune directiva până în 9 iulie 2015", a atras atenţia Anghel.

La rândul său, preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), Florin Dănescu, spune că băncile nu pot fi decât foarte interesate în a rezolva diferendele cu clienţii.

"Căutăm calea cea mai bună pentru a fi eficientă această cale. Credem că forma în care ar fi reprezentaţi toţi stakeholderii importanţi din acest proces, adică consumatorii, băncile, autorităţile respective, nu poate duce decât la o abordare echilibrată şi judicioasă care să asigure toate părţile că este vorba de un proces transparent, real şi eficient", a afirmat Dănescu.

Băncile recunosc importanţa şi necesitatea unui astfel de act normativ, nu numai pentru clienţi, dar şi pentru bănci, care sunt interesate să rezolve conflictele pe cale amiabilă şi să scutească timpul şi banii cheltuiţi în instanţă.

"Din acest punct de vedere, directiva este mai mult decât binevenită. Al doilea lucru: niciodată nu vom putea contesta valoarea pe care o are ANPC şi faptul că dânşii au un rol clar definit în prezervarea intereselor consumatorilor. Dar vin cu o paralelă: până să existe această directivă, dacă eram nemulţumiţi de un punct de vedere al ANPC, care ne impunea o amendă, ajungeam în instanţă şi ne judecam şi vedeam cine are dreptate, în unele cazuri avea dreptate ANPC. De obicei, de fapt, când are dreptate ANPC nici nu ne mai ducem în instanţă, ştim că am greşit, dar unde credem că terenul este gri sau, dimpotrivă, nu s-au luat în calcul anumite circumstanţe, ne judecăm în instanţă şi ne supunem unei autorităţi independente", a punctat Alexandru Berea, director al Direcţiei juridice din BCR.

El consideră că este necesară stabilirea unei instituţii independente pentru soluţionarea litigiilor pe cale amiabilă, în care să fie prezentă atât ANPC, cât şi reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori şi ai BNR.

"Din perspectiva aceasta, susţinem, chiar dacă este ceasul al 12-lea şi este târziu şi, ca orice lucru făcut în România, de la teorie la practică durează foarte mult, este cazul să se stabilească o instituţie independentă, similară unui judecător, care să aibă absolut toate beneficiile pe care le poate acorda o asemenea procedură rapidă şi fără costuri faţă de client şi care să asigure în mod integral prezervarea drepturilor lui", a menţionat Berea.

În replică, Anghel prezintă structura creată în cadrul ANPC ca un avantaj, întrucât băncile vor primi mai puţine amenzi, având în vedere că multe probleme se vor soluţiona amiabil. În plus, astfel se şi scurtează procesul de soluţionare.

"Putem vorbi şi de imparţialitate. Propunerea ARB, a patronatelor şi a BNR este acest colegiu care iarăşi nu ştiu dacă are sau nu are credibilitate, forţă, putere, valoare. Avem soluţia în care consumatorul se adresează entităţii, este posibil ca numărul de amenzi date de ANPC către bănci să scadă, pentru că se soluţionează pe cale amiabilă foarte multe dintre probleme. Noi considerăm că este un avantaj", a conchis directorul ANPC.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici