Discuţii despre predarea teoriei evoluţioniste în şcoli

Lansarea Anului Darwin în România, joi, la Muzeul de Istorie al Bucureştiului, a fost marcată de discuţii privind scoaterea şi reintroducerea teoriei evoluţioniste în programa şcolară.

719 afișări
Imaginea articolului Discuţii despre predarea teoriei evoluţioniste în şcoli

Discuţii despre predarea teoriei evoluţioniste în şcoli (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Cernea a prezentat rezultatele unui sondaj, comandat de Agenţia pentru Strategii Guvernamentale şi realizat de Metro Media Transilvania în rândul elevilor din clasele a VII-a - a XII-a, în decembrie 2007. Potrivit acestor rezultate, 60% dintre respondenţi cred că religia explică apariţia universului şi a omului, în timp ce 27% au ales ca răspuns ştiinţa. De asemenea, 14% dintre participanţii la sondaj cred că omul provine din maimuţă, faţă de 73% care pun existenţa omului pe seama creaţiei divine.

Un alt document prezentat a fost Rezoluţia 1580 (2007) a Consiliului Europei, care atrage atenţia asupra pericolelor reprezentate de creaţionism pentru educaţie. Parlamentul European încurajează statele membre să apere şi să promoveze cunoaşterea ştiinţifică, să se opună ferm predării creaţionismului ca teorie ştiinţifică, pe aceeaşi treaptă cu evoluţionismul, şi, în general, prezentării ideilor creaţioniste în cadrul altei discipline decât religia şi să promoveze predarea evoluţionismului ca teorie ştiinţifică fundamentală.

Cernea a semnalat, totodată, că Biserica anglicană, care acceptă evoluţionismul, sărbătoreşte Anul Darwin, iar Biserica Catolică a început să manifeste şi ea o deschidere faţă de această teorie. Remus Cernea a amintit în acest sens declaraţiile făcute, anul trecut, de papa Benedict al XVI-lea, care a spus că evoluţionismul nu intră în contradicţie cu credinţa în Dumnezeu.

Cristian Lascu a spus că, în România, "printr-un model de învăţământ şi printr-o atitudine a instituţiilor statului, se creează o masă de ignoranţi". "Mă tem că există o bază de masă pentru negarea evoluţionismului", a spus Lascu, adăugând că, la persoanele în vârstă, această reacţie de respingere a evoluţionismului ar putea fi provocată de faptul că lor li s-a predat această teorie în paralel cu materialismul dialectic în filosofie.

"Noi ne mândrim cu nişte mari oameni de ştiinţă pe care i-am avut, Emil Racoviţă, de exemplu. El este fondatorul unei ştiinţe - biospeologia, iar aceasta reprezintă evoluţie pură. La 1920, evoluţionismul era explicit în ştiinţa şi educaţia românească, nu implicit", a spus redactorul-şef al revistei National Geographic, precizând că, în prezent, se spune că evoluţionismul este integrat în materia de biologie.

Mihai Buciuman a vorbit, la rândul său, despre petiţia online pe care a iniţiat-o în urmă cu un an, pentru a cere Ministerului Educaţiei să reintroducă teoria evoluţionistă în programa şcolară. El a precizat că petiţia a fost semnată de circa 800 de persoane.

Buciuman a mai spus şi că pe site-ul www.evolutionism.ro există o secţiune "Întreabă", dedicată persoanelor care nu pot trece peste anumite "blocaje logice", pentru a învăţa cu adevărat despre evoluţionism.

Aceşti oameni, potrivit lui Buciuman, au nevoie să li se răspundă rapid la întrebări diverse, precum "De ce nu mai evoluează şi acum maimuţele în oameni?" sau "Cum a putut apărea omul din maimuţă?", la care teoria evoluţionistă are un răspuns.

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici