• Astronomi din Rusia, Germania, Polonia, Slovacia şi Cehia au colaborat la telescopul GVD
  • Telescopul a fost dus pe fundul lacului Baikal din Siberia la o adâncime de 1.366 metri
  • Astronomii vor să descopere mai multe despre particula neutrino cu ajutorul telescopului
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă încearcă să descopere secretele formării Universului cu ajutorul unui telescop subacvatic

Sursa foto: profimedia

Oamenii de ştiinţă încearcă de ani de zile să descopere secretele formării Universului. Mai nou au creat un telescop subacvatic pentru asta.

Cercetători din 5 ţări au lucrat la detectorul de neutrino. "Particula fantomă" conţine secrete vechi de miliarde de ani, sunt convinşi oamenii de ştiinţă. Ca să reuşească să detecteze particula, au dus telescopul subacvatic la peste o mie de metri adâncime în lacul Baikal din Siberia. Doar la o asemenea adâncime particula formează un efect numit radiaţia Cherenkov iar telescopul poate colecta datele. Iată cum funcţionează.

În inima modulului optic se află fotomultiplicatorul care detectează fotonii individuali şi generează impulsuri electrice care se mişcă prin cablurile subacvatice şi ajung în centrul de date. Fizicienii colectează datele de la fiecare modul optic pentru a recrea energia, tipul şi direcţia de venire a fiecărui neutrino în detector.

Neutrino sunt printre cele mai vechi particule din Univers. S-au format după Big Bang, iar studiarea lor va ajuta cercetătorii să îşi dea seama cum a evoluat Universul şi cum arăta acesta când a început existenţa.