Un asteroid cu diametrul de 45 de metri, monitorizat cu mare atenţie de NASA, a trecut vineri seară la mică distanţă de Terra, însă nu a existat riscul de producere a unei coliziuni. Asteroidul 2012 DA 14 a trecut aproape de Terra, fără să provoace pagube, după ce mai multe fragmente de meteorit au căzut în dimineaţa aceleiaşi zile în Rusia, explodând şi rănind aproximativ o mie de persoane.

Imaginea articolului Un ASTEROID de 45 de metri a trecut foarte aproape de Terra. Le Monde: Evenimentul reprezintă în acelaşi timp un fapt insignifiant şi unul excepţional

Un ASTEROID de 45 de metri trece foarte aproape de Terra. NASA transmite LIVE VIDEO (Imagine: Captură Video)

Trecerea asteroidului 2012 DA 14 la mică distanţă faţă de Terra reprezintă în acelaşi timp un fapt insignifiant cât şi unul excepţional, afirmă jurnaliştii de la Le Monde. Insignifiant pentru că evenimentul nu a schimbat nimic din cursul normal al lucrurilor de pe planeta noastră; excepţional pentru că un corp ceresc cu o astfel de mărime nu a trecut niciodată atât de aproape de Terra cu atât de multe priviri îndreptate asupra lui.

Cu un diametru de circa 50 de metri şi o greutate de 150.000 de tone, asteroidul 2012 DA 14 a trecut vineri, în jurul orei 19.25 GMT, la mai puţin de 28.000 de kilometri de suprafaţa planetei noastre, deasupra zonei de est a Oceanului Indian, de lângă insula indoneziană Sumatra.

La scara Sistemului Solar, această distanţă poate fi comparată cu diametrul unui fir de păr: totuşi, asteroidul a trecut, cu o viteză de aproape 8 kilometri pe scundă, între suprafaţa Terrei şi sateliţii geostaţionari, care plutesc în spaţiu la o altitudine de circa 36.000 de kilometri. În ciuda acestei apropieri inedite, asteroidul nu a putut fi văzut cu ochiul liber.

ASTEROIDUL ar fi putut distruge, în caz de impact, un oraş mare. Este cel mai mare asteroid detectat vreodată de oamenii de ştiinţă care trece atât de aproape de Terra, a precizat agenţia spaţială americană NASA.

Descoperit în februarie 2012, asteroidul 2012 DA 14 a trecut cel mai aproape de planeta noastră la o distanţă de 27.600 de kilometri, o zecime din distanţa dintre Terra şi Lună, vineri, la ora 19.25 GMT, deasupra zonei de est a Oceanului Indian, de lângă insula indoneziană Sumatra, cu o viteză de 7,8 kilometri pe secundă.

Asteroidul a trecut faţă de Pământ la o distanţă mai mică decât altitudinea la care se află anumiţi sateliţi.

"În medie, un asteroid cu o astfel de mărime se apropie atât de mult de Terra o dată la 40 de ani şi riscă să se ciocnească cu planeta noastră la fiecare 1.200 de ani", a precizat, săptămâna trecută, Donald Yeomans, directorul departamentului Near Earth Object (NEO), din cadrul Jet Propulsion Laboratory, într-o conferinţă de presă telefonică.

Asteroidul a putut fi urmărit cu un telescop amator în Europa de Est, Australia şi în Asia, unde este noapte. El a apărut ca un punct strălucitor care se deplasează pe cer.

"Această survolare va oferi o ocazie unică oamenilor de ştiinţă pentru a studia de foarte aproape un obiect care trece la o distanţă atât de mică de Terra", se afirmă într-un mesaj postat de agenţia spaţială NASA pe site-ul ei oficial.

Agenţia spaţială americană a subliniat faptul că "acordă cea mai mare prioritate monitorizării asteroizilor care trec foarte aproape de orbita terestră, cu scopul de a proteja planeta".

Goldstone Solar System Radar pe care NASA îl deţine în deşertul Mojave din California va continua monitorizarea asteroidul pe 16, 18, 19 şi 20 februarie.

Ţinând cont de mărimea asteroidului, imaginile obţinute de acest radar vor fi fără îndoială reduse cu un maximum de câţiva pixeli, precizează agenţia americană.

Asteroidul este monitorizat şi cu numeroase telescoape din lumea întreagă, întrucât savanţii doresc să îi determine viteza de rotaţie în jurul propriei axe, dar şi compoziţia sa internă.

Live video from your Android device on Ustream

Postul de televiziune al NASA a transmis în direct, timp de o jumătate de oră începând cu ora 19.00 GMT, până când asteroidul a trecut prin punctul cel mai apropiat de Terra, la ora 19.25 GMT.

NASA a realizat totodată o animaţie în timp real a deplasării şi poziţionării asteroidului în raport cu Terra, însoţită de imagini în timp real sau aproape real, provenind de la observatoarele astronomice din Australia şi din Europa.

Dacă acest asteroid, considerat de talie mică, întrucât are diametrul de 45 de metri, s-ar prăbuşi pe Terra, el ar produce pagube comparabile cu asteroidul căzut în Siberia centrală în 1908, în regiunea Tunguska, afirmă Tim Spahr, cercetător la Minor Planet Center din cadrul Universităţii Harvard.

Acest astronom estimează că şocul ar echivala cu o bombă de 2,4 megatone, suficient de puternică pentru a devasta o suprafaţă întinsă, dar care nu ar fi catastrofică la nivel mondial.

Potrivit anumitor estimări, unda de şoc din regiunea Tunguska a fost de câteva sute de ori mai mare decât aceea provocată de bomba de la Hiroshima, distrugând întreaga pădure pe o rază de 20 de kilometri.

Prin comparaţie, meteoritul considerat responsabil cu extincţia dinozaurilor în urmă cu 66 de milioane de ani avea un diametru de 10 kilometri, a precizat Tim Spahr.

NASA afirmă că a descoperit deja 95% dintre cei mai mari asteroizi, cu diametre de peste 1 kilometru, care se află în apropiere de Terra.

În total, astronomii au detectat şi catalogat 9.500 corpuri cereşti de diverse mărimi care trec aproape de Terra, cu ajutorul telescoapelor şi al sateliţilor, iar această cifră reprezintă probabil o zecime din numărul lor total.