2008 - an de pierderi pentru publisherii români

Principalii publisheri din România şi-au raportat rezultatele financiare pe 2008, majoritatea companiilor înregistrând pierderi, în timp ce ziarele şi revistele româneşti raportează creşteri de audienţă în perioada ianuarie 2008 - ianuarie 2009.

46 afișări
Imaginea articolului 2008 - an de pierderi pentru publisherii români

2008 - an de pierderi pentru publisherii români (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

Potrivit bilanţurilor pe 2008, publicate de Ministerul de Finanţe, publisherul PubliMedia International a avut o cifră de afaceri de 116,19 milioane de lei şi o pierdere netă de 1,14 milioane de lei. PubliMedia International publica, în 2008, cotidianele Gândul, ProSport, Ziarul Financiar, Bănăţeanul, Bihoreanul, Clujeanul, Hunedoreanul, Ieşeanul şi Sibianul şi revistele Target, Business Magazin, ProTV Magazin, Time Out, Descoperă, Go4It!, ProMotor, Ce se întâmplă, Doctore? şi The One.

Conform datelor financiare, PubliMedia este precedată de Ringier România, care a raportat, pentru anul 2008, o cifră de afaceri de 147,61 milioane de lei, profitul net fiind de 6,81 milioane de lei. Ringier a intrat pe piaţa românească în 1992, din portofoliul companiei făcând parte titluri precum Evenimentul zilei (cotidian reference), Capital (săptămânal de business), Compact (cotidian gratuit de Bucureşti), Libertatea (tabloid) şi revistele Bolero, Libertatea pentru femei, Unica, Bravo şi BravoGIRL. Grupul elveţian Ringier este prezent în zece ţări, are peste 7.000 de angajaţi, editează circa 120 de ziare şi reviste, produce aproximativ 20 de programe de televiziune şi operează 50 de platforme online şi 11 tipografii.

Pe poziţia a treia se situează Adevărul Holding, cu o cifră de afaceri de 99,88 milioane lei şi pierderi nete de 48,24 milioane de lei. Din portofoliul Adevărul Holding fac parte cotidianul Adevărul, tabloidul Click!, revistele Dilema veche, Dilemateca, Foreign Policy Romania, Forbes România, precum şi cotidianul Blik din Ucraina, catalogul anual Forbes - 500 miliardari, colecţiile de carte de lux Adevărul, dar şi un număr mare de suplimente şi produse complementare. Divizia internaţională a grupului mai cuprinde redacţii în Spania şi Italia, înfiinţate în 2007.

Pe poziţia următoare se află Grupul Edipresse, care a avut, în 2008 o cifră de afaceri de 36,74 milioane de lei şi un profit net de 1,57 milioane de lei. Edipresse AS România este un parteneriat între Grupul Edipresse şi Axel Springer AG, cu 60%, respectiv 40% din acţiuni. Compania editează în prezent: Avantaje, Elle, Elle Man, Elle Mariaj, Elle Decoration, Viva!, Viva Auto, Psychologies, Popcorn, Look!, Joy, Computer Bild, Auto Bild, Familia mea-Baby, Lucru de mână, Creativ, Povestea mea şi Întâmplări Adevărate.

În ceea ce priveşte companiile de publishing ale Grupului Intact, pe prima poziţie, din punctul de vedere al cifrei de afaceri, se situează Editura Intact, cu 52,04 milioane de lei cifră de afaceri şi pierderi de 12,26 milioane de lei. Editura Intact este publisherul publicaţiilor Jurnalul Naţional, Jurnalul Naţional de Duminică, Jurnalul Naţional - ediţie de colecţie, Jurnalul Naţional - Ghid TV, Jurnalul Casei Mele, Jurnalul de Bucătărie, Jurnalul de Sănătate şi Zoom.

Editura Intact este urmată de Convergent Media, editorul Gazetei Sporturilor, care a avut o cifră de afaceri de 43,99 milioane lei şi profit net de 4,04 milioane lei. Pe de altă parte, Media Sport Group, societate care editează în România publicaţiile BBC - Top Gear, Good Homes, Good Food şi 4WD, a avut, pe anul 2008, o cifră de afaceri de 10,5 milioane lei şi un profit net de aproximativ 1,9 milioane lei. Totodată, o altă companie a trustului Intact, Săptămâna Financiară SRL, editorul săptămânalului cu acelaşi nume, a raportat o cifră de afaceri de 17,05 milioane lei şi o pierdere de 532.900 de lei.

Singurul publisher al grupului Realitatea-Caţavencu care a raportat profit pentru 2008 este Bazar Media S.R.L., publisherul ghidurilor 24 FUN, care a înregistrat o cifră de afaceri de 4,56 milioane de lei, profitul net raportat de companie fiind de 316.335 de lei.

Publisherul Caţavencu, care editează publicaţiile Academia Caţavencu, Business Standard, Idei în Dialog, J'Adore, Money Express şi Tabu, a raportat o cifră de afaceri de 78,97 milioane lei şi a înregistrat pierderi nete de 32,68 milioane lei, în timp ce compania Poligraf SRL, editorul ziarului Cotidianul, a raportat o cifră de afaceri de 22,24 milioane de lei, cu o pierdere netă de 2,44 milioane de lei.

Bebe Media, editorul revistei Superbebe, şi Editura Milano SRL, publisherul revistei Aventuri la Pescuit, au raportat, totodată, pierderi pe 2008. Astfel, Bebe Media are pierderi de 812.219 lei, la o cifră de afaceri de 636.716 lei, în timp ce Editura Milano SRL a raportat o pierdere de 76.795 de lei pe 2008, la o cifră de afaceri de 1,13 milioane de lei. Athanor SRL, editorul revistei Bucătăria pentru toţi, a înregistrat o cifră de afaceri de 52.619 lei, pierderile fiind de 423.224 de lei.

Pe de altă parte, editorul Burda România a raportat, în 2008, o cifră de afaceri de 30,69 milioane lei şi o pierdere netă de 1,02 milioane lei. Burda România, parte a diviziei de est Hubert Burda Media, are în portofoliu, pe lângă revistele auto Autoshow, Quattroruote şi Auto Special-Catalog, publicaţii dedicate publicului feminin (Burda, Ioana, Cool Girl etc.), bărbaţilor (Men's Health), precum şi publicaţii de sfaturi utile, precum Grădina mea de vis.

Compania Business Media Group SRL, editorul publicaţiilor Biz, Business Review, Business Week, Campaign şi Stuff, a înregistrat, în 2008, o cifră de afaceri de 9,22 milioane lei şi o pierdere de 1,53 milioane lei.

În acelaşi timp, publisherul Attica Media RMN, care editează revistele Playboy şi Maxim, a raportat o cifră de afaceri de 5,61 milioane de lei, pierderile nete înregistrate fiind de 744.348 de lei.

Liberis Publications, editorul revistelor GQ şi Glamour, a avut, în 2008, o cifră de afaceri netă de 6,95 milioane de lei şi pierderi de 1,21 milioane de lei.

Totodată, Cancan Media, editorul tabloidului CanCan, a raportat, anul trecut, o cifră de afaceri de 19,79 milioane de lei şi pierderi nete de 15,5 milioane lei.

Publisherul Sanoma Hearst Romania, care editează titlurile Cosmopolitan, FHM, Esquire, Harper's Bazaar, Beau Monde, Marie Claire, Story, Casa şi grădina, Mami, Femeia de azi şi Femeia, nu şi-a publicat bilanţul la Ministerul Finanţelor.

Potrivit cifrelor publicate de Biroul Român de Audit al Tirajelor, ediţiile tipărite ale ziarelor şi revistelor româneşti au raportat, per ansamblu, pentru perioada ianuarie 2008 - ianuarie 2009, creşteri ale audienţelor, piaţa de presă fiind, însă, fluctuantă.

(Material realizat de Alexandra Buzas, alexandra.buzas@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici