Drepturile de transmisie radio-TV a meciurilor din Liga I, vândute prin licitaţie deschisă - proiect

Drepturile comerciale, printre care cele de transmisie radio-TV, aferente meciurilor LPF din Liga I începând cu sezonul 2011 - 2012, se vor vinde prin licitaţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, potrivit unei propuneri de angajament supusă dezbaterii publice de Consiliul Concurenţei.

710 afișări
Imaginea articolului Drepturile de transmisie radio-TV a meciurilor din Liga I, vândute prin licitaţie deschisă - proiect

Drepturile de transmisie radio-TV a meciurilor din Liga I, vândute prin licitaţie deschisă - proiect (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Consiliul Concurenţei a anunţat, miercuri, printr-un comunicat remis MEDIAFAX, că supune dezbaterii propunerea de angajamente pe care Federaţia Română de Fotbal şi Liga Profesionistă de Fotbal şi le asumă pentru remedierea mediului concurenţial posibil a fi afectat ca urmare a modului în care sunt vândute drepturile comerciale asupra competiţiilor fotbalistice.

Prin publicare, Consiliul Concurenţei urmăreşte să realizeze un test de piaţă, respectiv să verifice dacă aceste propuneri de angajamente formulate de către Federaţia Română de Fotbal şi Liga Profesionistă de Fotbal constituie soluţia care să conducă la înlăturarea situaţiei care a dus la declanşarea unei investigaţii din partea Consiliului Concurenţei, în 15 aprilie 2009.

Printre propunerile de angajamente luate de către Liga Profesionistă de Fotbal se numără acela că "Toate drepturile comerciale (drepturi de transmisie radio-TV, prin internet, prin telefonie mobilă, drepturi de marketing sportiv etc.) aferente meciurilor organizate de Liga profesionistă de fotbal în cadrul campionatului naţional al Ligii I începând cu sezonul 2011 - 2012 se vor vinde prin licitaţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie".

Drepturile media (drepturi audiovizuale) vor fi împărţite într-un număr de pachete separate care vor conţine drepturi exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media: drepturi radio, drepturi internet, drepturi de telefonie mobilă, rezumate video, drepturi media externe, drepturi TV - transmisie în direct.

În ceea ce priveşte drepturile radio, acestea vor consta în dreptul de a transmite în direct prin radiodifuziune la nivel naţional meciurile Ligii I, distribuţia meciurilor pe pachete se va face începând cu sezonul 2013 - 2014.

În schimb, drepturile TV - transmisie în direct vor consta în dreptul de a transmite în direct toate meciurile din Liga I, grupate în pachete, echilibrate şi de interes egal pentru telespectatori.

Principiul care va sta la baza cesionării drepturilor TV şi radio - transmisie directă este următorul: "Toate pachetele care conţin drepturile pentru transmiterea în direct a meciurilor din Liga I nu vor putea fi achiziţionate de către un singur difuzor". Singura excepţie care se admite - în sensul că toate pachetele radio sau TV vor putea fi achiziţionate de un singur ofertant - este cazul în care vor exista doar una sau două oferte pentru fiecare pachet. În acest caz se va aplica următoarea regulă: suma oferită de adjudecatar pentru toate aceste pachete să fie mai mare decât suma obţinută de LPF la precedenta licitaţie pentru aceste drepturi.

Fiecare pachet va fi acordat ofertantului care va oferi cel mai mare preţ pentru pachetul respectiv.

Drepturile pachetizate vor fi cesionate pentru o perioadă de maxim trei ani pentru fiecare ofertă. Contractul încheiat nu va conţine nicio clauză contractuală ce conferă cesionarului dreptul de primă opţiune cu privire la preluarea drepturilor aferente următoarelor ediţii.

Un expert independent în concurenţă, agreat de Consiliul Concurenţei şi LPF, va urmări respectarea procedurilor privind licitaţia, negocierile şi atribuirea drepturilor.

Pe de altă parte, potrivit angajamentele propuse de către Federaţia Română de Fotbal (FRF) şi puse în dezbatere publică "începând cu anul competiţional 2011-2012, FRF renunţă în mod expres la exploatarea drepturilor comerciale (drepturile de reclamă, de publicitate şi de transmisii televizate şi/sau radiofonice), inclusiv dreptul de transmisie prin internet şi telefonie mobilă, asupra competiţiilor fotbalistice din Liga a 2-a şi campionatele naţionale de Futsal".

Începând cu anul competiţional 2011-2012, drepturile comerciale (drepturile de reclamă, transmisie televizată etc.), inclusiv dreptul de transmisie prin internet şi telefonie mobilă asupra competiţiilor fotbalistice din Liga a 2-a şi campionatele naţionale de Futsal, vor fi exploatate în mod independent de către fiecare club în parte.

Începând cu sezonul următor, drepturile comerciale privind Cupa României vor fi exploatate în mai multe pachete distincte. Toate drepturile comerciale (drepturi de transmisie radio-tv, prin internet, prin telefonie mobilă, drepturi de marketing sportiv, etc.) aferente meciurilor din cadrul Cupei României (începând cu faza 16-imilor) se vor vinde prin licitaţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie.

Drepturile media (drepturi audio - vizuale) vor fi împărţite într-un număr de pachete separate care vor conţine drepturi exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media astfel: drepturi radio, constând în dreptul de a transmite în direct prin radiodifuziune meciurile din Cupa României, începând cu faza 16-imilor, sezonul 2014 - 2015, iar drepturi TV - transmisie în direct, constând în dreptul de a transmite în direct toate meciurile din cadrul Cupei României, începând cu faza 16-milor.

Principiul care va sta la baza cesionării drepturilor TV şi radio - transmisie directă este următorul: toate pachetele care conţin drepturile pentru transmiterea în direct a meciurilor din cadrul Cupei României, începând cu faza 16-imilor, nu vor putea fi achiziţionate de către un singur difuzor. Singura excepţie care se admite, în sensul că toate pachetele radio sau TV vor putea fi achiziţionate de un singur ofertant, este cazul în care vor exista doar una sau două oferte pentru fiecare pachet. În acest caz se va aplica regula că suma oferită de adjudecatar pentru toate aceste pachete trebuie să fie mai mare decât suma obţinută de FRF la precedenta licitaţie pentru aceste drepturi.

Fiecare pachet va fi acordat ofertantului care va oferi cel mai mare preţ pentru pachetul respectiv. Drepturile pachetizate vor fi acordate pentru o perioadă de maxim trei ani pentru fiecare ofertă. Contractul încheiat nu va conţine nicio clauză de reînnoire a contractului în mod automat, la expirarea termenului pentru care a fost încheiat.

Drepturile de reclamă şi publicitate pe stadion/teren vor fi valorificate de echipa organizatoare. Cu toate acestea, şi FRF va putea valorifica, în paralel şi de o manieră ne-exclusivă, drepturile de reclamă şi publicitate pe stadion/teren.

În paralel cu investigaţia aflată în derulare la Consiliul Concurenţei, autoritatea română de concurenţă a efectuat o evaluare preliminară a angajamentelor formulate de FRF şi LPF în vederea remedierii problemelor care ar putea constitui încălcări ale legislaţiei naţionale şi comunitare în domeniul concurenţei.

După analiza opiniilor formulate de către terţi, Consiliul Concurenţei poate să solicite părţilor emitente modificarea propunerilor şi poate să decidă acceptarea sau respingerea acestor angajamente, în situaţia în care modificările nu sunt operate în termenul specificat de autoritatea română de concurenţă. În acest ultim caz, se consideră că întreprinderea a renunţat la posibilitatea formulării de angajamente şi autoritatea de concurenţă va continua procedura de investigaţie.

"Scopul principal urmărit de Consiliul Concurenţei prin acceptarea de angajamente este acela de rezolva cu rapiditate şi eficient o problemă survenită în piaţă ca urmare a unui comportament anticoncurenţial al unei întreprinderi. Totodată, prin acceptarea acestora avem în vedere împiedicarea repetării unor practici anticoncurenţiale, îmbunătăţirea mediului concurenţial şi realizarea unei economii de procedură prin reducerea duratei şi a costului unei investigaţii", a declarat domnul Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Autoritatea română de concurenţă invită persoanele fizice sau juridice interesate de modalitatea în care sunt vândute drepturile comerciale asupra competiţiilor fotbalistice să transmită punctul de vedere cu privire la angajamentele propuse de FRF şi LPF. Acestea pot fi trimise la Consiliul Concurenţei până la data de 4 februarie 2011.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici