Mario Garcia: Vor exista mereu ziare şi reviste

Consultantul media Mario Garcia a declarat marţi, într-o dezbatere, la Bucureşti, că principala problemă a ziarelor din România este modul în care prezintă informaţiile, atât din punctul de vedere al conţinutului, cât şi din perspectiva layout-ului.

115 afișări
Imaginea articolului Mario Garcia: Vor exista mereu ziare şi reviste

Mario Garcia: Vor exista mereu ziare şi reviste (Imagine: Mihai Barbu/Mediafax Foto)

Mario Garcia, expert în design de publicaţii print şi online, a susţinut, marţi, la Centrul Cultural American din Bucureşti, o prezentare şi o dezbatere despre viitorul presei scrise şi despre presa scrisă versus media online.

Întrebat care ar fi, în opinia sa, problema cea mai gravă cu care se confruntă presa din România, Mario Garcia a făcut referire la modul în care sunt prezentate informaţiile. "Eu ştiu că România este o piaţă în dezvoltare, cu schimbări politice, dar cred că ar trebui să se schimbe modul în care sunt spuse poveştile", a explicat Garcia.

Totodată, el a precizat că ziarele din România trebuie să schimbe modul în care prezintă informaţiile, atât în interiorul produsului, cât şi pe prima pagină. "Este o problemă de selecţie (a subiectelor, n.r.). (...) Observ că e mai puţin interes pentru subiecte de lifestyle şi prea mare interes pentru politică. (...) Asta ar trebui să se schimbe", a spus Mario Garcia.

Pe de altă parte, Garcia a susţinut că, în România, publicitatea din print este "prea tradiţională". "Ar trebui să devină mai agresivă", a spus consultantul, subliniind că trebuie găsit un mod mai agresiv şi mai interactiv de a prezenta atât produsul, cât şi publicitatea de produs.

În ceea ce priveşte presa locală, consultantul media a spus că acesta este tipul de presă care va supravieţui în orice condiţii, pentru că are "cel mai fidel" public. "Presa locală nu va muri niciodată pentru că cei mai fideli cititori sunt cei locali. (...) Presa scrisă locală este cea care va supravieţui", a afirmat Garcia.

La modul general, Mario Garcia a ţinut să accentueze faptul că nu există riscul ca presa scrisă să dispară. "Niciun mediu nu omoară alt mediu. Vor exista mereu ziare şi reviste", a spus Garcia.

Mario Garcia a vorbit şi despre priorităţile presei scrise în 2010. Astfel, el a precizat că presa scrisă ar trebui să se concentreze asupra modului în care sunt spuse poveştile într-o lume a platformelor multiple. "Am învăţat să scriem poveşti, acum trebuie să învăţăm să spunem poveşti pe platforme multiple", a spus Garcia. El a subliniat faptul că informaţiile rămân în continuare pe primul loc, platformele de prezentare a ştirilor fiind pe locul al doilea.

În plus, Garcia le-a recomandat celor prezenţi la dezbatere să redefinească "ciclul ştirii", oferind o importanţă mare şi online-ului în acest circuit al informaţiei. În opinia lui, o ştire porneşte ca o alertă, pe internet sau pe mobil, după care apare în print, ca update, pentru ca la sfârşit să se încheie tot în mediul online. "Este foarte greu pentru jurnalist să accepte asta, că printul este la mijloc şi că prima dată citim ştirile online şi apoi în print", a spus Garcia.

De asemenea, el a definit patru tipuri de consumatori de informaţii: printnets (cei care jonglează între presa scrisă şi cea online), digital natives (nu pot trăi fără internet, dar revin la print ocazional; se uită pe o revistă sau pe un ziar, dar nu cumpără produse print), promiscuous users (jonglează cu surse multiple de informare) şi traditional readers (cei care rămân fideli printului).

Mario Garcia a mai recomandat o atenţie crescută pentru preferinţelor cititorilor. "Important e cum prezinţi informaţiile şi cum integrezi preferinţele cititorului în propriul ziar", a subliniat Garcia.

"Ambasada SUA a susţinut şi continuă să susţină presa obiectivă, profesionistă şi responsabilă din România, prin declaraţiile publice şi prin programele destinate jurnaliştilor şi organizaţiilor de media. Printre acestea se numără burse şi programe de schimb de experienţă, programe de formare profesională, organizarea unor prelegeri susţinute de valoroşi specialişti americani, precum şi prin finanţarea proiectelor ONG-urilor", a declarat Julie Nickles, Ataşatul de presă al Ambasadei SUA, în deschiderea prezentării susţinute de Mario Garcia.

Julie Nickles a vorbit şi despre consolidarea democraţiei şi a mediului juridic şi economic din România, care se poate realiza prin "concentrarea asupra interesului public şi nu asupra intereselor anumitor indivizi".

"Criza economică a afectat numeroase instituţii de presă din SUA, România şi din lume. Efortul dumneavoastră de a răspunde nevoilor publicului vă obligă să fiţi inovatori şi să vă perfecţionaţi continuu", a mai spus Nickles.

Mario Garcia este consultantul american supranumit "doctorul de ziare", care a regândit designul a peste 450 de publicaţii din întreaga lume, printre care The Wall Street Journal, The Miami Herald, Die Zeit, Handelsblatt şi The Philadelphia Inquirer. Garcia a fost inclus de revista People printre cele mai influente 100 de persoane de origine hispanică. Mario Garcia urmăreşte îndeaproape noile tendinţe în media şi în comunicare.

Anul trecut, Mario Garcia a fost invitat al Conferinţei Naţionale a Presei din România, printre ai cărei sponsori s-a numărat şi Ambasada SUA. De asemenea, el a susţinut la Centrul Cultural American o prezentare despre conţinutul şi rolul blogurilor ca instrumente moderne de comunicare.

Mario Garcia este fondator al Garcia Media, una dintre cele mai importante companii specializate în design de presă din lume, profesor la Universitatea din Navarra şi lector la 14 universităţi din Europa şi America Latină. A fondat programul Graphics & Design din cadrul Poynter Institute for Media Studies.

În România, el a lucrat la realizarea unui nou layout pentru publicaţia România liberă. Cotidianul quality România liberă va fi relansat la jumătatea lunii martie 2010, publicaţia urmând să aibă un layout realizat în colaborare cu Mario Garcia, dar şi un nou concept editorial, potrivit unui comunicat al publicaţiei, din 11 decembrie 2009.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici