Posturile TV-radio vor putea să difuzeze concursuri doar în emisiunile educative şi de divertisment

Posturile de televiziune şi radio vor putea să difuzeze concursuri doar în cadrul programelor educative şi de divertisment sau "emisiuni-concurs" ca atare, potrivit unei modificări a Codului de reglementare a conţinutului audiovizualul, adoptată joi de membrii CNA.

165 afișări
Imaginea articolului Posturile TV-radio vor putea să difuzeze concursuri doar în emisiunile educative şi de divertisment

Posturile TV-radio vor putea să difuzeze concursuri doar în emisiunile educative şi de divertisment (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de joi, să definească mai bine, în noul Cod de reglementare a conţinutului audiovizual, concursurile interactive, subliniind rolul acestora de fidelizare, divertisment sau educarea publicului.

"În acest sens, concursurile pot fi inserate numai în programele educative şi de divertisment, sau pot fi difuzate ca emisiuni-concurs. Premiile trebuie atribuite în baza unui regulament cunoscut de public", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA, după votul membrilor Consiliului.

În privinţa televotului sau sondajelor realizate de radiodifuzori, potrivit noului Cod al audiovizualului, publicul trebuie să fie informat că acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publică şi nu au valoarea unui sondaj de opinie realizat de un institut de specialitate. "Nu pot fi oferite recompense persoanelor chestionate tocmai pentru a da o valoare mai obiectivă unui astfel de demers", a mai spus Răsvan Popescu.

Aceste prevederi vor intra în vigoare în momentul în care noul Cod al audiovizualului va fi publicat în Monitorul Oficial.

După ce noul Cod va fi publicat în Monitorul Oficial, aceste modificări vor duce la situaţia în care o emisiune precum "Bursa pariurilor", difuzată la Realitatea TV, care cuprinde un concurs în care un telespectator poate câştiga 10.000 euro răspunzând întrebării "Cine e regina?", să nu mai poată fi difuzată în forma actuală.

De altfel, în şedinţa din 1 martie, CNA a şi amendat Realitatea TV cu 20.000 lei, pentru emisiunea "Bursa pariurilor" din 21 februarie, care a cuprins un concurs în care un telespectator putea câştiga 10.000 euro răspunzând întrebării "Cine e regina?", Consiliul considerând că respectivul program a încălcat legislaţia audiovizualului.

Sancţiunea s-a aplicat atunci în baza articolului 42, alineatele 1, 2 şi 3 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia "(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine. (2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars. (3) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin; stăruinţa moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-şi formeze o opinie corectă", dar şi a articolului 78, litera h, din Cod - "În cadrul emisiunilor cu caracter informativ, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: h) să se precizeze numărul mesajelor primite prin orice mijloace de comunicare, atunci când se prezintă opiniile publicului" şi a articolului 99, alineatul 1, din Cod - "(1) Jocurile şi concursurile trebuie să respecte regulile informării corecte, iar regulamentul lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi adus la cunoştinţă în mod corespunzător".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici