Realitatea TV, atenţionată de CNA pentru emisiunea "Coşul zilei"

CNA a atenţionat, marţi, Realitatea TV pentru emisiunile "Realitatea zilei/Coşul zilei" din 5 şi 12 martie, în care nu s-au respectat prevederile legale privind sponsorizarea, s-a amestecat editorialul şi autopromovarea, iar pe ecran au apărut menţiuni de autopromovare fără a fi marcate ca atare.

225 afișări
Imaginea articolului Realitatea TV, atenţionată de CNA pentru emisiunea "Coşul zilei"

Realitatea TV, atenţionată de CNA pentru emisiunea "Coşul zilei"

CNA a analizat, în şedinţa de marţi, emisiunea "Realitatea zilei/Coşul zilei", difuzată pe 5 şi 12 martie, de Realitatea TV.

Potrivit Consiliului, ediţiile din 5 şi 12 martie ale emisiunii de dezbateri "Realitatea zilei" au fost difuzate în intervalul orar 18.45 - 21.00 şi au fost prezentate de Răzvan Dumitrescu. Prima parte a ediţiilor a cuprins dezbateri pe teme politice şi economice. În partea a doua a emisiunilor, între orele 20.00 - 21.00, s-a desfăşurat concursul "Coşul corect". Concursul s-a desfăşurat în magazinul Carrefour, de unde au avut loc transmisiuni în direct, intercalate cu dezbateri în studio.

În ediţia din 5 martie, la dezbatere au participat jurnalistul Tudor Octavian, actorul Eugen Cristea şi Aurel Popescu, de la Rompan. Subiectele discuţiilor din studio au vizat comportamentul consumatorului român, în special în perioade de criză, consumul de pâine, preţul unor alimente în diferite zone ale ţării.

În ediţia din 12 martie, la dezbaterea din studio au participat liderii de sindicat Nedelcu Preda, Valeriu Pricină ş Vasile Marica. Temele dezbaterii au fost de ordin economic şi social. Locul desfăşurării concursul a fost precizat astfel: "Pentru o viaţă mai bună, urmăreşte în direct de la Carrefour «Coşul corect». Primul concurs de cumpărături - viteză". Anunţul a fost difuzat după un calup de publicitate încheiat cu copertă şi a fost însoţit de următoarele elemente vizuale: imaginea unui cărucior care circulă printre raioanele unui magazin, sigla Carrefour, sloganul "Pentru o viaţă mai bună" şi sintagma "Coşul corect".

Potrivit CNA, deşi apare sigla Carrefour, după anunţurile de promovare a magazinului sau în cadrul anunţurilor care promovează acest concurs, nu apare foarte clar dacă este şi cum este sponsorizat acest concurs. Se face menţiunea că acest concurs se defăşoară cu sprijinul Carrefour. De asemenea, potrivit Consiliului, nu este foarte clar cine este organizatorul concursului - doar Realitatea TV sau Realitatea TV şi Carrefour.

Totodată, în cadrul ediţiei din 5 martie s-a făcut publicitate pe ecran partajat, ecranul fiind partajat de trei ori.

Campania de promovare a concursului "Coşul corect" a început pe 26 februarie, potrivit CNA.

"Nu înţeleg dacă este publicitate sau sponsorizare. Părerea mea este că nu e niciuna nici alta", a spus Gelu Trandafir, membru al CNA. "Nu mai este o demarcaţie clară între publicitate şi editorial. Este o confuzie clară (...) Trebuie o separare clară a publicităţii de editorial. Problema majoră este acest amestec total, nu ştii când eşti în publicitate şi când eşti în editorial", a mai spus Trandafir.

"Realitatea TV şi acest supermarket organizează acest concurs. Este un concurs preluat din mai multe ţări. Ultima dată a fost desfăşurat în Spania. Este implicată şi realitate.net pentru că acolo apare regulamentul concursului. Carrefour este cel care dă produsele atât pentru câştigător, cât şi pentru cel învins. Este o găselniţă de publicitate pe care şi-o poate face orice hipermarket. Am respectat toate reglementările audiovizualului privind ecranul partajat", a spus Roxana Niculescu, directorul de programe al Realitatea TV.

"O problemă este dacă această comunicare comercială este în acord cu art. 29 din Legea audiovizualului, potrivit căruia comunicările comerciale audiovizuale trebuie să fie identificate ca atare", a spus Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, precizând că sunt menţiuni pe crawl fără să fie marcate ca publicitate. Art. 29 din Lege spune: "(1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise".

"Prin acest concurs promovaţi un agent economic, care dă câştigătorilor nişte premii, care sunt produse. Prin urmare, agentul economic are un aport material la acest program, ceea ce înseamnă că este sponsorizare. Sponsorizarea are rigori. Aceste rigori privind sponsorizarea nu sunt respectate", a mai spus Onisei, care a făcut referire la art. 34 din Legea audiovizualului, potrivit căruia "(1) Programele sponsorizate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: a) conţinutul şi programarea acestora nu trebuie, în nicio circumstanţă, să fie influenţate de sponsor, astfel încât să nu fie afectate independenţa editorială şi responsabilitatea furnizorului de servicii media în raport cu programele respective; b) să fie menţionată existenţa unui acord de sponsorizare, semnalată prin denumirea, marca şi/sau produsele/serviciile sponsorului, prezentate în mod adecvat la începutul, în cuprinsul şi/sau la sfârşitul acestora".

Ioan Onisei a propus membrilor CNA acordarea unei scrisori de atenţionare postului Realitatea TV.

"Avem de-a face cu o emisiune de dezbatere. În această emisiune de dezbatere apare în partea a doua un concurs de cumpărături-viteză. Mi se pare incredibil lucrul acesta. În concurs apar o serie de sloganuri, ca de exemplu "Cumperi de minim 200 de lei şi primeşti 20 de lei". Nu mai e vorba de viteză, ci de cantitate (...) Sunt şi nişte sloganuri infantile, neverificabile şi care nu au legătură cu concursul şi cu această emisiune de dezbatere", a spus şi Christian Mititelu.

"Este ecranul partajat, era publicitate, era marcat", i-a răspuns Roxana Niculescu.

Pe de altă parte, Narcisa Iorga a făcut referire la publicitatea de pe crawl difuzată în timpul emisiunilor respective. "Eu consider că acel crawl este program de ştiri. Nu cred că e niciun dubiu că avem de-a face cu o comunicare comercială inclusiv pe crawl, acolo unde nu e marcată ca publicitate. Problemele cele mai grave pe care le văd eu sunt cu publicitate pe crawl. Nu are ce să caute publicitatea pe crawl-ul de ştiri", a spus Narcisa Iorga.

În plus, Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a spus că dacă se consideră crawl-ul drept un program de ştiri, publicitatea nu se poate face decât din 30 de minute în 30 de minute.

"Publicitatea a intrat doar de două ori, la interval de 30 de minute. A fost marcată cu «Publicitate»", i-a răspuns Roxana Niculescu.

În schimb, Narcisa Iorga i-a spus Roxanei Niculescu că anunţurile publicitare de pe crawl nu se disting de restul ştirilor. "Publicitatea de pe crawl nu e întreruptă de conţinutul editorial. Dacă nu sunt atent, o citesc ca pe o ştire ", a spus Iorga.

Pe de altă parte, Roxana Niculescu a spus că emisiunea "Coşul zilei" va fi difuzată distinct de "Realitatea zilei", sâmbătă seara.

"Mi se pare esenţial să separăm de editorial caracterul de autopromovare. Admiţând ca program distinct crawl-ul, înseamnă că nu se poate interveni cu publicitate mai devreme de 30 de minute şi trebuie marcată distinct din punct de vedere optim", a spus Răsvan Popescu. El a făcut referire la art. 27 din Legea audiovizualului, potrivit căruia "(1) Publicitatea televizată şi teleshopping-ul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor".

Popescu a mai spus că susţine trimiterea unei scrisori de atenţionare Realitatea TV, în care să se transmită respectivului post că nu respectă "aspectele care ţin de sponsorizare" şi să se atragă atenţia televiziunii cu privire la "amestecul între editorial şi autopromovare" şi asupra faptului că "pe ecran au apărut şi menţiuni de autopromovare fără a fi marcate ca atare".

Membrii CNA au aprobat propunerea de atenţionare a postului Realitatea TV.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici