REPORTAJ: Omuleţul lui Gopo s-a alăturat, previzibil, Ursului de Aur în palmaresul "Poziţia copilului"

Omuleţul lui Gopo s-a alăturat, luni seară, în mod previzibil, Ursului de Aur câştigat în 2013, la Berlin, de Călin Netzer pentru filmul "Poziţia copilului", lungmetrajul primind nouă statuete, la gala premiilor Gopo, care s-a încheiat cu un selfie al echipei laureate, pe scena Operei Naţionale.

219 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ: Omuleţul lui Gopo s-a alăturat, previzibil, Ursului de Aur în palmaresul "Poziţia copilului"

REPORTAJ: Omuleţul lui Gopo s-a alăturat, previzibil, Ursului de Aur în palmaresul "Poziţia copilului"

"La limita de jos a cerului, câinele japonez, se lasă seara în poziţia copilului peste Bucureşti", a fost "propoziţia construită coerent" din titlurile filmelor care s-au luptat, luni seară, pentru a lua acasă omuleţul lui Gopo pentru cel mai bun film.

"Cred că va strânge cele mai multe premii «Poziţia copilului»", a spus, înainte de începerea galei premiilor Gopo, Şerban Pavlu, fapt care s-a şi întâmplat, luni seară, când filmul regizat de Călin Peter Netzer a primit nouă trofee.

Pe lângă trofeul pentru cel mai bun film, Călin Peter Netzer a primit premiul Gopo pentru cel mai bun regizor şi pentru cel mai bun scenariu, alături de Răzvan Rădulescu, în timp ce pelicula lui şi-a adjudecat şi distincţiile pentru cea mai bună actriţă în rol principal (Luminiţa Gheorghiu), cea mai bună actriţă în rol secundar (Ilinca Goia), cel mai bun actor în rol secundar (Vlad Ivanov), cel mai bun sunet (Cristian Tarnovetchi, Dana Lucreţia Bunescu, Cristinel Şirli), cel mai bun montaj (Dana Lucreţia Bunescu), dar şi premiul publicului - pentru filmul românesc cu cel mai mare succes la public în 2013.

Evenimentul, organizat la Opera Naţională Bucureşti, a început cu etalarea celor mai îndrăzneţe rochii în culori de la roşu aprins la verde intens, dantela şi mătasea fiind completate cu unele dintre cele mai interesante accesorii.

Gala premiilor Gopo, prezentată de Amalia Enache şi Radu Iacoban şi transmisă în direct şi în exclusivitate de televiziunea ProCinema, dar şi online, pe www.premiilegopo.ro, a început cu menţionarea unor invitaţi precum Andi Vasluianu, Victor Rebengiuc şi Bogdan Dumitrache, cel din urmă fiind protagonistul a două pelicule nominalizate la categoria cel mai bun film la premiile Gopo - "Când se lasă seară peste Bucureşti sau Metabolism" şi "Poziţia copilului", actorul nefiind însă nominalizat la premiul pentru cea mai bună interpretare masculină.

Unul dintre primele premii i-a revenit lui Tudor Panduru, o "tânără speranţă", aşa cum este denumită categoria la care acesta a fost desemnat câştigător, fiind urmat de premiul pentru cel mai bun documentar oferit filmului "Experimentul Bucureşti", regizat de Tom Wilson. Acesta din urmă a susţinut un discurs demn de Oscar, mulţumind tuturor celor care au ajutat la realizarea peliculei, sponsorilor, prietenilor, dar şi regizorului Corneliu Porumboiu.

La rândul său, jurnalistul şi filmologul Cristian Tudor Popescu a urcat pe scenă pentru a înmâna premiul ProCinema cineastului Marian Crişan, afirmând că distincţia "merge la unul dintre cei mai înzestraţi regizori ai ultimilor ani, autor al unor bijuterii de dramă socială, străbătute de umanism, pe care-l credeam uitat de generaţiile mai tinere". "Sper ca filmul să ajungă pe ProCinema", a afirmat Crişan, referindu-se la pelicula sa "Roker", care a fost nominalizată la premiul pentru cel mai bun film.

Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de ficţiune a fost acordat peliculei "O umbră de nor", de Radu Jude, distincţia fiind ridicată de producătoarea Ada Solomon. Aceasta a afirmat că nu există o bucurie mai mare decât să urci pe scenă laolaltă cu "studenţii tăi", producătoarea felicitându-l şi pe Germain Kanda, cel care a câştigat trofeul pentru cel mai bun scurtmetraj documentar cu "Vibraţia". "Aş vrea să mulţumesc regizorilor cu care lucrez şi care au înţeles că eu am vrut să fiu actriţă şi că îmi place pe scenă şi atunci ei nu vin la gale ca să mă lase pe mine să mă urc pe scenă şi să iau premiile", a spus Ada Solomon.

Gala Gopo a reprezentat şi o introducere în privinţa peliculelor care ar putea primi premiile la evenimentul de anul viitor, pe parcursul manifestării fiind proiectate trailerele filmelor care vor intra în cinematografe în 2014. Astfel, pe ecranul de la Opera Naţională, publicul a putut viziona imagini din filme precum "Box", regizat de Florin Şerban, "Cristian", de Tudor Giurgiu, "Selfie", de Cristina Iacob, "Bucureşti, Nonstop", de Dan Chişu, "Lindenfeld", de Radu Gabrea, "Kira Kiralina", de Dan Piţa, şi "Lumea e a mea", de Nicolae Constantin Tănase.

Cu toate că la începutul evenimentului, Igor Cobileanski a declarat pentru presă că este sigur că nu va lua niciun premiu, acesta a primit, luni seară, două trofee Gopo. "Nicio statuetă. Sunt absolut convins, niciuna. E o chestie probabil şi de zone de amiciţie, şi de coproducţie, de producţie. Noi venim dintr-un alt spaţiu şi probabil dacă s-ar fi desfăşurat acest eveniment la Chişinău, probabil erau toate ale noastre. S-ar putea totuşi unul, dar e ok şi aşa", a precizat Igor Cobileanski, care a primit omuleţul lui Gopo pentru cel mai bun film de debut (lungmetraj) cu "La limita de jos a cerului", în timp ce distincţia pentru cea mai bună imagine a primit-o Oleg Mutu, pentru aceeaşi peliculă.

Gala premiilor Gopo a fost marcată şi de lansarea campaniei "Salvaţi marele ecran", Tudor Giurgiu (preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Filmului Românesc, care organizează anual gala Gopo) urcând pe scenă alături de "ultimii mohicani" ai sălilor de cinema din România, altele decât cele care funcţionează în cadrul mall-urilor. Cei cinci bărbaţi care au fost prezentaţi spectatorilor galei Gopo 2014 sunt reprezentanţi ai unor cinematografe din oraşele Botoşani, Piatra-Neamţ, Sibiu, Iaşi, dar şi din judeţul Hunedoara.

Tudor Giurgiu a precizat că în 1990 în România erau 450 de săli. "Astăzi, în afară de mall-uri, sunt mai puţin de 30. În momentul de faţă, 78% din oraşele României nu au nicio sală de cinematograf. Ţara noastră este singurul stat european care are un cinematograf la 315.000 de locuitori. În Cehia, o sală de cinema este la 15.000 de locuitori. În ultimii 20 de ani, datorită «interesului», s-au modernizat aproximativ 10 săli, din lipsă de bani, din lipsă de curaj, din lipsă de idei", a spus Tudor Giurgiu. El a precizat că "în timpul războiului, în acest oraş, în Bucureşti, erau 46 de cinematografe". "Astăzi mai sunt 5 cinematografe. Nu vorbesc de mall-uri", a spus Tudor Giurgiu. Giurgiu a mai spus că această campanie are "o ţintă precisă". "Vrem în doi ani de zile să avem o reţea de cel puţin cinci sau şase săli de cinematograf modernizate", a spus Tudor Giurgiu.

În acest context, a fost prezentat trailerul peliculei "Cinema, mon amour", regizat de Alexandru Belc, în timpul pauzelor publicitare fiind proiectate şi câteva secvenţe din filmul care prezintă "puţinele cinematografe care au supravieţuit, dar şi "poveştile incredibile ale celor care lucrează în ele", "cei din cabina de proiecţie, din ghişeul de bilete, din atelierul din spatele cinematografului".

Totodată, Şerban Pavlu, care a înmânat unul din premiile Gopo, şi-a dat seama, luni seară, că nu va scăpa niciodată de porecla "Văru'" (din reclama TV, n.r.), Radu Iacoban venind pe scenă pentru a-i spune că are un telefon de vânzare.

Premiul publicului - pentru filmul românesc cu cel mai mare succes la public în 2013 a fost atribuit peliculei "Poziţia copilului", de Călin Peter Netzer, care a obţinut încasări totale de 1.248.126 de lei, distincţia fiind ridicată tot de Ada Solomon. Producătoarea a mulţumit cu acest prilej jurnaliştilor pentru că au făcut din "Poziţia copilului" "Breaking News".

Totodată, Luminiţa Gheorghiu a câştigat premiul pentru cea mai bună actriţă într-un rol principal, pentru partitura din "Poziţia copilului", iar după ce le-a felicitat pe celelalte actriţe nominalizate, aceasta a afirmat: "Mi s-a acordat mie acest premiu drept consolare pentru că m-am întors cu mâinile goale de la Premiile Academiei Europene de Film". Înainte de începerea galei, actriţa a afirmat că premiile Gopo reprezintă "Oscarurile noastre". "Suntem de mult timp expuşi cinematografiei internaţionale şi cinematografia română a luat, Slavă Domnului, foarte multe premii, cam din 2.000 începând", a completat aceasta.

În timpul galei, două momente speciale au fost dedicate actorului Radu Beligan şi regizorului Nicolae Mărgineanu. Premiul pentru întreaga carieră i-a fost înmânat lui Radu Beligan de actorul Marius Manole, publicul prezent la evenimentul de la Opera Naţională ridicându-se în picioare pentru a-l aplauda pe maestrul teatrului românesc.

"După cum bine ştiţi am împlinit de curând 95 de ani, o vârstă la care - dacă o apucă - oamenii apreciază viaţa cu multă înţelepciune. Fiecare zi, fiecare rază de soare e un cadou ceresc. Iată de ce premiul pe care ilustrul festival Gopo mi-l acordă în această seară este un dar pe care Dumnezeu mi-l face prin intermediul dumneavoastră. Vă mulţumesc", a declarat Radu Beligan la primirea premiului.

Pe de altă parte, gala Gopo a adus şi un omagiu oamenilor din lumea filmului care au decedat anul acesta.

Gala premiilor Gopo 2014 a fost organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Transilvania Film, cu sprijinul Babel Communications şi al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC).

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici