Săftoiu: Dacă TVR va fi nevoită să renunţe la publicitate, va fi necesară indexarea taxei TV

Claudiu Săftoiu, preşedintele-director general al SRTv, a declarat pentru MEDIAFAX că, în condiţiile în care va fi luată o decizie politică prin care TVR nu va mai putea să înregistreze venituri din publicitate, va fi necesară indexarea taxei TV, pentru ca televiziunea publică să nu se prăbuşească.

354 afișări
Imaginea articolului Săftoiu: Dacă TVR va fi nevoită să renunţe la publicitate, va fi necesară indexarea taxei TV

Claudiu Saftoiu (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Senatorul PNL Sorin Roşca Stănescu a declarat, joi, la o dezbatere organizată în Parlament, că în curând Comisia de cultură din Senat va elabora o propunere legislativă prin care să se interzică televiziunii publice să mai primească publicitate.

Contactat de agenţia MEDIAFAX, Claudiu Săftoiu, preşedintele-director general al Societăţii Române de Televiziune (SRTv), a declarat că "situaţia financiară a televiziunii publice este una care rămâne pe mai departe problematică".

"După planul de redresare şi reorganizare, după reeşalonarea datoriilor pe şapte ani la statul român şi după refinanţare, în momentul acesta, statutul financiar al televiziunii publice este unul de stabilitate şi predictibilitate. În momentul acesta nu există pericol de sucombare sau de apropiere de ceea ce se tot vorbeşte acum ca efect al ordonanţei asupra mass-media, de insolvenţă", a spus Claudiu Săftoiu.

El a mai spus că Televiziunea Română are posibilitatea, prin Legea 41/ 1994, să desfăşoare activităţi de publicitate şi să vândă publicitate.

"În ultimii ani, datorită contragerii pieţei de publicitate, veniturile din publicitate ale Televiziunii Române au scăzut progresiv şi îngrijorător. S-a înregistrat o redresare în 2012. Acum, în 2013, încercăm pe mai departe să menţinem un debit al publicităţii înspre televiziunea publică. Greutăţile au apărut din momentul în care, în martie, Ordonanţa privind publicitatea a intrat în conştiinţa publică. În ciuda expunerii totale, potrivit contractului, a clienţilor de publicitate, agenţiile continuă să nu plătească televiziunii publice banii pe care i-au angajat prin contract. Prin urmare, marile agenţii de publicitate din România rămân în atitudinea de prudenţă şi nu plătesc televiziunii publice de luni şi luni de zile banii care i se cuvin, după difuzarea de publicitate", a spus Claudiu Săftoiu.

El a precizat că, în prezent, creanţele din publicitate ale TVR se ridică la 5.500.000 de lei, din care 3.590.000 de lei au scadenţa depăşită.

În acest sens, Claudiu Săftoiu a atras atenţia asupra pericolului de prăbuşire a televiziunii publice, dacă TVR nu va mai putea să încaseze venituri din publicitate. El a spus că renunţarea TVR la publicitate ar fi posibilă numai dacă taxa TV va fi indexată.

"Am analizat împreună cu experţii financiari din televiziunea publică şi nu numai posibilitatea renunţării la publicitate, dar în mod absolut condiţionat. Pentru că aici este o chestiune care ţine de o decizie politică şi de o decizie care va trebui să intre în dezbatere publică. Dacă renunţăm la publicitate, ceea ce ne aduce un venit de aproximativ 6-8 milioane de euro pe an, putem în contrapartidă să ambiţionăm la solicitarea indexării taxei TV. Lucrul acesta este o discuţie în desfăşurare. Nu există în momentul acesta un acord. Declaraţiile făcute astăzi la evenimentul respectiv au în vedere o posibilitate de viitor, dar nu sunt în momentul acesta - părerea mea - decât timpurii şi necesită o analiză foarte serioasă cu privire la sustenabilitatea ulterioară a situaţiei finanaciare din Televiziunea Română. Noi suntem pe un plan de redresare care are în vedere inclusiv venituri din publicitate pentru următorii şapte ani şi, în lipsa condiţionării indexării taxei, renunţarea la ea pur şi simplu nu va duce decât la o prăbuşire accentuată şi la o complicare a situaţiei financiare a televiziunii publice", a explicat Claudiu Săftoiu.

El a mai amintit că TVR are o misiune publică. "Dacă decidentul politic consideră că publicitatea nu mai intră la Televiziunea Română, va trebui în aceeaşi măsură să reflecteze şi asupra sustenabilităţii financiare pe mai departe a Televiziunii Române. Noi suntem în acest proces de redresare economică în care consider că, deşi sunt dificultăţi de parcurs, şi ele nu ţin de managementul, de deciziile din interiorul televiziunii publice, cât de contextul legislativ nou, destul de turbulent - odată cu Ordonanţa privind publicitatea din martie şi acum cu aceasta Ordonanţa referitoare la insolvenţa de media -, care îmi permite mie în momentul acesta să spun că, nefiind în pericol financiar, televiziunea publică trebuie să îşi măsoare cu grijă paşii şi deciziile de schimbare legislativă de viitor apropiat", a mai spus Săftoiu.

Potrivit raportului de activitate al SRTv pe anul 2012, TVR a avut anul trecut veniturile din publicitate în cuantum de 25.994.262 lei (4,48% din total venituri din exploatare), cu 12,04% mai mici faţă de anul 2011.

Totodată, veniturile TVR din taxa TV au fost anul trecut în cuantum de 333.002.496 lei (57,35% din total venituri din exploatare), cu 4,11% mai mari faţă de anul 2011.

Pe de altă parte, potrivit raportului de activitate al SRTv pe 2011, taxa TV, principala sursă de finanţare a activităţii (peste 70% din buget), a fost redusă pentru persoane fizice, de la 4,5 lei la 4 lei, încă din anul 2003, şi nu a mai fost niciodată indexată. În prezent, în România este percepută una dintre cele mai mici taxe TV dintre ţările Uniunii Europene, aceasta fiind de 4-5 ori mai mică decât taxele TV din Serbia, Polonia, Grecia, Slovacia şi de 8 ori mai mică decât cea din Cehia.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici