Ziua Cercetării Media: Companiile de media trebuie să îşi diversifice modelele de business

Companiile de media trebuie să se orienteze spre alte modele de business decât cele bazate exclusiv pe vânzarea de publicitate, unele dintre acestea fiind operaţiunile online în zona de e-commerce, potrivit specialiştilor prezenţi, miercuri, la Ziua Cercetării Media.

244 afișări
Imaginea articolului Ziua Cercetării Media: Companiile de media trebuie să îşi diversifice modelele de business

Ziua Cercetării Media: Companiile de media trebuie să îşi diversifice modelele de business (Imagine: Victor Ciupuliga/Mediafax Foto)

Cel mai important eveniment dedicat tendinţelor în online din România, Ziua Cercetării Media, cu peste 250 de participanţi, a fost organizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), miercuri, la Athenee Palace Hilton din Bucureşti.

Orlando Nicoară, director general al Mediafax Group, Cristian Pantazi, redactor-şef al Hotnews, şi Dragoş Stanca, managing partner al Think Digital, au vorbit despre provocările şi oportunităţile financiare şi de conţinut ale mediului online.

Dragoş Stanca a spus că în online sunt necesare "branduri foarte puternice, pe nişe foarte clare". "Cred că asta lipseşte în momentul acesta pieţei (...) branduri consolidate pe sectoare clare de business", a afirmat Dragoş Stanca.

De asemenea, el a subliniat că "orice player din zona de content ar trebui să se gândească la business-ul pe care îl dezvoltă într-un context mai larg, în care să nu ţină cont doar de advertising". "Uneori e nevoie de diversificare. Cu cât sursele de venit sunt mai diversificate, cu atât business-ul e mai sănătos (...) E nevoie de modele de business care să gândească întreg ecosistemul", a argumentat Dragoş Stanca.

La rândul său, Orando Nicoară a susţinut că pe o piaţă normală ar trebui să vorbim în primul rând despre audienţă, pentru că audienţa aduce monetizare. "Pe piaţa actuală din România şi încă doi-trei ani de acum înainte m-aş focusa pe monetizare (...) Dacă aş lua-o azi de la zero, aş merge în zona de servicii (....) Serviciile reprezintă cea mai simplă formă de monetizare. Monetizezi prin intermediul userilor direct şi nu încerci să monetizezi prin modelul de business bazat pe advertising. Modelul de business bazat pe advertising în momentul de faţă pe piaţa din România suferă", a declarat Orlando Nicoară.

El a precizat că, pe partea de online, dacă nu ai branduri puternice de nişă, este destul de greu să te bazezi pe modelul de business bazat exclusiv pe advertising.

De asemenea, Orlando Nicoară a spus că Mediafax Group este astăzi într-o situaţie fericită, întrucât nu depinde în mod exclusiv de niciunul din modelele de business. "Am reuşit să ne echilibrăm veniturile, avem venituri din publicitatea online, avem venituri din distribuţie, din vânzarea de ştiri, reuşim să vindem cu succes conţinut, ştiri (...) Dacă considerăm că vânzarea contentului se face pe zona de online, practic recepţia conţinutului se face online, mai mult de 50% din veniturile noastre sunt în zona de online. Generăm audienţă şi automat trebuie să ne monetizăm audienţa respectivă. Producerea de conţinut de calitate costă, şi atunci pentru a reuşi să monetizăm această audienţă, vom diversifica activitatea prin zona de e-commerce. Audienţa aceasta încercăm să o monetizăm în toate formele posibile. E-commerce-ul este o altă direcţie pe care noi vom face focus în perioada următoare. Da, credem că atât timp cât trebuie să generezi conţinut, e foarte important să îl monetizezi şi trebuie să găseşti mixul optim, să încerci să nu depinzi numai de modelul de advertising", a explicat Orlando Nicoară.

El a precizat că în momentul de faţă există şi o excepţie, compania Google, care trăieşte numai din acest model de advertising. "Generează 90% din venituri din advertising. Este excepţia care confirmă regula, dar pe de altă parte trebuie să ne gândim la faptul că Google deţine peste 50% din piaţa de publicitate online worldwide", a adăugat Orlando Nicoară.

Despre e-commerce a vorbit şi Cristian Pantazi, precizând că Hotnews a lansat un astfel de proiect, Giftbooks.ro.

"Sunt multe nişe, multe zone neacoperite pe zona de online. Cred că în continuare este mult loc de experimentat, de creştere", a spus Pantazi, dând exemplu "refolosirea conţinutului sub formă de analize de piaţă". "Nu cred că e piaţa suficient de coaptă cât să permită introducerea unor modele de business bazate pe plată (...) Se pot vinde informaţii pe care jurnaliştii le află şi le pot împacheta sub formă de analize, sinteze", a afirmat el.

În ceea ce priveşte sumele investite în online în România, Dragoş Stanca a apreciat că "bugetele cresc în zona de online, dar nu cresc în direcţia publisherilor locali". "Veniturile pe site-urile locale au crescut cu sub 10%, în timp ce veniturile atrase de site-urile internaţionale au cam crescut...", a precizat Dragoş Stanca, remarcând că "durata de recuperare a banilor din piaţă pe proprietăţi locale e destul de mare". "Tendinţa de piaţă este aceea că bugetele cresc, dar nu cresc către piaţa de content local (...) De asta, cei care îşi extind operaţiunile pe zona de e-commerce au un rol important de jucat", a punctat Dragoş Stanca.

Totodată, Orlando Nicoară a spus că "ne îndreptăm cu paşi repezi spre o piaţă de 100 de milioane de euro, cam tot ce înseamnă online în momentul de faţă". "Din păcate 60-70- 80% din această piaţă se duce către playeri gen Google şi Facebook. Nu ştiu dacă putem schimba acest trend. Piaţa locală este destul de fragmentată, din păcate audienţa locală - deşi este semnificativă - nu prea se poate compara cu ceea ce generează Google sau Facebook", a remarcat Nicoară.

El a precizat că Google este cea mai bună regie de vânzări pe care o poate avea o companie din România. "În momentul de faţă, conform Google, dacă vă faceţi o campanie puteţi cumpăra 20 de miliarde de afişări pe lună audienţă. Totalul de afişări generate de site-urile din SATI în luna februarie este 1.831.596.173 de afişări", a spus Orlando Nicoară.

"Cred că vom fi din ce în ce mai puţini cei care vom produce conţinut de calitate", a subliniat el, vorbind despre necesitatea diversificării serviciilor şi extinderea companiilor media în zona de comerţ. "Este cea mai bună modalitate de a face business în internetul din România (...) Pe măsură ce reach-ul contează din ce în ce mai mult la sfârşitul zilei, vom avea din ce în ce mai mult garbage şi mai puţin conţinut de calitate", a declarat Orlando Nicoară.

Evenimentul Ziua Cercetării Media a reunit practicieni experimentaţi din străinătate şi din ţară, precum şi importanţi reprezentanţi ai companiilor-cheie de pe piaţa românească.

Elias Gagas, Managing Director al Tailwind EMEA, companie inovatoare care oferă industriei de media şi de publicitate soluţii integrate de utilizare a tehnologiilor digitale pentru dezvoltarea rapidă a afacerilor, a vorbit în cadrul evenimentului despre ce înseamnă să revoluţionezi în online.

În acelaşi timp, despre monitorizarea conflictelor în vânzarea pe mai multe canale, dar şi despre factorii-cheie pentru succes în online a vorbit Gilles Guillou, Chief Revenue Officer pentru La Place Media, primul Premium Adexchange din Franţa.

Cu o experienţă de cercetare în media de 35 de ani, fost Marketing Director al prestigiosului cotidian The Observer, în prezent Global Director al Kantar Media, Jennie Beck s-a alăturat dezbaterii pentru a puncta despre tendinţele de măsurare în online la nivel internaţional.

BRAT este organizaţia industriei de media din România care măsoară audienţa presei scrise şi a mediului online, auditează tirajele (presă scrisă) şi monitorizează investiţiile în publicitate (presă scrisă, online, radio şi outdoor).

Măsurătorile şi monitorizările BRAT sunt independente şi transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanţă cu normele internaţionale.

BRAT pune la dispoziţia pieţei de media şi de publicitate indicatorii de performanţă obţinuţi în urma auditului şi a studiilor realizate. De aceea, rapoartele BRAT reprezintă reperul sigur şi credibil pentru decizii strategice care implică industria media.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici