Afacerile din logistică sunt în creştere în sud-estul Europei, cu precădere în România. ANALIZĂ Reuters

  • Companiile de logistică şi depozite îşi accelerează planurile de extindere în sud-estul Europei.
  • Se aşteaptă ca afacerile din zona sud-estică a Europei să crească semnificativ.
  • Pandemia va determina fabricanţii să îşi mute operaţiunile în apropierea pieţelor principale, scrie Reuters.
237 afișări
Imaginea articolului Afacerile din logistică sunt în creştere în sud-estul Europei, cu precădere în România. ANALIZĂ Reuters

Afacerile din logistică sunt în creştere în sud-estul Europei

La fel ca alţii din sector, grupul olandez Raben a văzut un interes în creştere din partea firmelor care doresc să stabilească lanţuri de aprovizionare în apropierea pieţelor din Europa de Vest, pentru a evita perturbări precum cele cauzate de COVID-19.

Raben şi alte firme de depozite industriale au declarat că sunt în discuţii cu companii care doresc să îşi transfere unele operaţiuni din Asia şi din alte părţi, dar că este prea devreme pentru a oferi detalii.

"Companiile se vor întoarce în Europa din Asia. Trebuie să fim gata atunci când se va întâmpla acest lucru", a declarat pentru Reuters directorul Raben CEE, Tomasz Niezwicki.

El a spus că firma va deschide trei noi depozite în România anul acesta, pe lângă portofoliul de şapte unităţi, pe măsură ce îşi accelerează planurile de extindere.

În România şi Bulgaria proiectele pot fi desfăşurate mai facil, forţa de juncă este calificată iar autorizaţiile pot fi obţinute mai uşor.

Îmbunătăţirea infrastructurii din România şi ţările înconjurătoare, precum şi evoluţii precum ieşirea Marii Britanii din UE şi schimbarea relaţiilor cu China le-au îmbunătăţit perspectivel.

„România are potenţial de a atrage anumite activităţi de fabricaţie sau logistică, mai ales dacă luăm în consideraţie costurile forţei de muncă, comparabile cuChina”, a declarat compania imobiliară Colliers International în perspectivele pentru piaţă din 2021 .

Investitorii străini au fost atraşi şi de randamentele proprietăţilor industriale şi logistice care au oscilat în 2020 între 8-10% pentru România şi Bulgaria şi 5-7% în Polonia, Republica Cehă, Slovacia şi Ungaria, spune Colliers, comparativ cu 4,5% în Germania sau Franţa.

Salariile de aproximativ trei ori mai mici în Serbia şi aproximativ jumătate din România şi Bulgaria în comparaţie cu Republica Cehă contribuie la atragerea producătorilor, a declarat Andrew Peirson, consultantul imobiliar JLL.

În timp ce Europa centrală rămâne atractivă pentru companiile de logistică datorită apropierii de pieţe mai mari precum Germania, creşterea venită din parrtea comercianţilor online, cum ar fi eMAG din România, contribuie, de asemenea, la sporirea cererii de depozite.

Polonia şi Republica Cehă reprezintă cele mai mari pieţe din sectorul depozitelor industriale şi logistice din Europa emergentă, cu 20 de milioane de metri şi 9 milioane de metri pătraţi de spaţiu de depozitare - echivalent cu aproximativ 1.300 de terenuri de fotbal, comparativ cu 5 milioane de metri pătraţi din România.

Cu toate acestea, sud-estul Europei creşte într-un ritm mai rapid. Acest lucru a determinat dezvoltatorul de proprietăţi industriale CTP să se extindă în regiune.

Compania - care a înregistrat o creştere de 73% de la an la an în profitul din primul trimestru, la 98,5 milioane de euro - a achiziţionat 95.000 de metri pătraţi de clădiri de la grupul australian Cromwell Property Group în noiembrie anul trecut, în cea mai mare afacere din logistica românească piaţă din 2020.

Directorul financiar financiar al CTP, Richard Wilkinson, a declarat că firma intenţionează să-şi mărească participaţiile în România la aproape 2 milioane de metri pătraţi până la sfârşitul anului 2021, parte a efortului de a-şi creşte întregul portofoliu la 7,5 milioane de metri în acest an, de la puţin sub 6 milioane deţinute la sfârşitul anului 2020.

"Vedem o cerere puternică în (România, Bulgaria şi Serbia)", a spus el. "Începem să vedem companii care doresc să revină din Asia şi mă aştept să continue această tendinţă".

Sectorul industrial şi logistic din România - cea mai mare economie din sud-estul Europei - a crescut cu 43% în primul trimestru faţă de anul precedent, cu 264.000 de metri pătraţi de spaţii nou închiriate, pentru a totaliza 5,16 milioane de metri pătraţi, potrivit CBRE.

Acordul Dacia pentru reînnoirea unui contract de închiriere de 68.000 de metri pătraţi a reprezentat cea mai mare tranzacţie din România din primul trimestru. Alţi 600.000 de metri pătraţi de spaţii industriale vor fi construiţi, în ceea ce se va transforma într-un an record, a declarat directorul general al CBRE România, Răzvan Iorgu.

"În viitor vom vedea mai multe activităţi de producţie mutate în România", a declarat el pentru Reuters, subliniind sosirea din martie a producătorului de piese auto din India Sandhar Technologies în România. Ford Motor a confirmat, de asemenea, în aprilie, că va investi 300 de milioane de dolari pentru a construi un nou vehicul utilitar uşor la fabrica sa din Craiova, ca dovadă a evoluţiei pozitive a producţiei.

"Anul trecut retailul a condus piaţa şi anul acesta mizăm pe producţie", a adăugat Iorgu.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici