Afacerile primelor 100 de agenţii de turism au scăzut cu 22% anul trecut

Cele mai mari agenţii de turism din România şi-au redus anul trecut atât veniturile, cât şi profiturile, volumul total al afacerilor primelor 100 de companii din domeniu scăzând cu peste 22% în 2009, la 2,38 miliarde de lei, potrivit datelor raportate de firme.

557 afișări
Imaginea articolului Afacerile primelor 100 de agenţii de turism au scăzut cu 22% anul trecut

Afacerile primelor 100 de agenţii de turism au scăzut cu 22% anul trecut (Imagine: Adriana Neagoe/Mediafax Foto)

Afacerile marilor agenţii de turism au scăzut anul trecut, în medie, între 10% şi 50%, în dimp ce profiturile s-au diminuat mult mai drastic, scăzând de două, trei sau chiar opt ori comparativ cu anul 2008.

Primele 100 de agenţii din România, după cifra de afaceri, au avut anul trecut încasări cumulate de 2,384 miliarde lei (circa 567 milioane euro), în scădere, calculat în lei, cu peste 22% faţă de rezultatele de 3,063 miliarde (850 milioane euro ) obţinute în anul 2009. Calculată în euro, scăderea faţă de 2008 depăşeşte 33%.

Reprezentanţii agenţiilor explică reducerea vânzărilor prin scăderile veniturilor populaţiei, afectată de criza economică, dar şi prin scăderea numărului călătoriilor de afaceri ale reprezentanţilor firmelor. Aceştia spun că profiturile au fost afectate mai mult decât vânzările deoarece la agenţiile de turism comisionul este mic, respectiv 3-5%, iar în momentul în care scad vânzările, agenţiile de turism taie în primul rând din comision.

Dacă primele 15 agenţii din punct de vedere al cifrei de afaceri aveau la finele lui 2008 un număr de 1.221 de angajaţi, la sfârşitul lui 2009 numărul acestora scăzuse cu 13%, la 1.060 de persoane.

Happy Tour, cea mai mare agenţie de turism din România, din punct de vedere al cifrei de afaceri, şi-a păstrat poziţia şi în 2009. Cifra de afaceri a firmei deţintute de un fond de investiţii spaniol a scăzut, însă, anul trecut cu 34,06%, la 121,4 milioane de lei, iar profitul net s-a diminuat de peste 6,5 ori, la 1,1 milioane lei.

Eximtur Cluj, agenţie deţinută de Radu şi Lucia Morariu, şi-a păstrat locul doi în top şi, cu vânzări de 113,3 milioane lei, s-a apropiat la 8 milioane de lei de locul 1. Cifra de afaceri a agenţiei a scăzut anul trecut cu 23,4%. Profitul net al firmei a scăzut cu aproape 25%, la 1,5 milioane lei.

Pe locul 3 a urcat Perfect Tour, cu afaceri de 76,9 milioane de lei anul trecut şi un profit net de 96.095 lei. Firma, care îi are ca acţionari pe Corina Păcuraru şi Damian Crivţonencu, este cunoscută ca fiind una dintre câştigătoarele constante din ultimii ani ale unor contracte cu instituţiile de stat.

Cu o scădere a vânzărilor de 34,7% anul trecut, Marshal Turism, deţinută de Ion Antonescu, a coborât de pe 3 pe 4 în top, cu afaceri de 66,1 milioane lei. Profitul net a scăzut de aproape trei ori, la 540.000 de lei.

Accent Travel & Events a avut în 2009 o cifră de afaceri de 57,5 milioane de lei, în scădere cu 28,9% comparativ cu anul precedent. Firma a avut însă cel mai mare profit net din topul agenţiilor de turism, respectiv 3,1 milioane de lei, valoare uşor mai mică decât cea înregistrată în anul precedent.

Următoarele cinci poziţii sunt ocupate de agenţii care au avut cifre de afaceri apropiate, plasate în intervalul 40-45 milioane de lei.

Una dintre puţinele mari agenţii care şi-au mărit anul trecut cifra de afaceri a fost Kartago Tours, ale cărei vânzări au crescut cu 2,3%, la 44,5 milioane lei. În schimb, agenţia a avut cel mai scăzut profit din top, respectiv 78.825 lei, de opt ori mai mic decât cel înregistrat în 2008.

Tot un profit relativ mic, de 230.000 de lei, a avut şi J'Info Tours, în scădere cu peste 10% faţă de anul precedent. Şi cifra de afaceri a agenţiei s-a diminuat cu aproape 18%, până la 42,5 milioane de lei.

Paralela 45 Turism, deţinută de Alin Burcea, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 42,4 milioane lei, în scădere cu 39% faţă de 2008. Firma a avut un profit net de 1,8 milioane de lei, în scădere cu 10% comparativ cu anul trecut.

Cifra de afaceri a Prestige Tours a crescut cu peste 30% în 2009, până la 41,3 milioane lei, în timp ce profitul net s-a diminuat cu peste 25%, la 931.000 de lei.

Danco Pro Comunication, ocupanta locului 10 în top, a avut în 2009 afaceri de 40,8 milioane lei, în scădere cu 21,3%. Profitul net al agenţiei a scăzut cu peste 35%, la 615.681 lei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici