Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper

STUDIU. Prin ce se evidenţiază femeile e-shopper din România de colegele lor de cumpărături europene.

251 afișări
Imaginea articolului Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper

Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper

Piaţa comerţului electronic european, dominată de femei (56%), s-a consolidat în anul 2022, chiar şi în condiţiile de război, criză energetică şi inflaţie, iar cea din România a urmat tendinţele europene - cu câteva excepţii notabile, se arată în cel mai recent studiu „Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper”, dat publicităţii marţi, 7 martie, de compania de curierat DPD România. În topul produselor preferate de e-shopperii români se află cele din categoriile Beauty/Health Care (64%, faţă de 48% media UE), Fashion (România 63% , UE 59%) şi Încălţăminte (România 58%, UE 49%), mult peste media europeană la fiecare categorie în parte, iar atunci când vorbim de preferinţele femeilor e-shopper, decalajul e încă şi mai mare. Pe locul al 4-lea în România apar Medicamentele, aflate abia pe locul al 6-lea la la nivel european. Practic, există o singură categorie de top la care românii stau mai prost decât europenii: cărţile (preferate de români în proporţie de doar 38%, faţă de 43%, media UE). Studiul, realizat la nivelul grupului GeoPost în 22 de ţări europene, scoate în evidenţă asemănări şi deosebiri între pieţele regionale şi caracteristici care pot influenţa întregul peisaj e-commerce european.

Datele au fost prezentate în cadrul unui eveniment la care au venit jucători de pe piaţa e-commerce din România şi reprezentanţi ai unor magazine online care intenţionează să se extindă regional. La dezbatere au paticipat Nadia Talpă, CCO DPD România, profesorul de economie mondială Christian Năsulea, lector la Universitatea din Bucureşti, Cristian Pelivan, Director executiv ARMO, Daniel Nicolae, Co-Founder & Managing Partner Innoship şi Silvana Baciu, Deputy Market Manager Ikea România.

„Toate informaţiile pentru acest studiu ne ajută să cunoaştem cât mai bine profilul e-shopperului, care este actorul principal al comerţului electronic. Am structurat aceste informaţii astfel încât să venim în sprijinul magazinelor online româneşti, atât a celor care activează pe piaţa locală cât şi a celor care vor să se extindă regional”, a declarat Nadia Talpă, CCO DPD România.

Astfel, e-shopperul român al momentului este descris în studiul DPD România ca fiind o persoană de gen feminin (56%, exact ca media UE), cu vârsta medie de 40,5 ani (UE, 42,4 ani), cu venituri medii plus (39%, UE 44%), care primeşte peste 3 colete într-o lună şi locuieşte în mediul urban (89%, UE 86%). Majoritatea covârşitoare a e-shopperilor români (80%) postează un feedback după achiziţia online (UE 69%), ceea ce face ca opinia exprimată prin reţelele de socializare să joace un rol determinant în decizia de cumpărare. Influencerii au de asemenea un rol important pentru 73% dintre e-shopperii români (UE 56%). Românii urmăresc, în medie, 2,6 influenceri (UE 2,1%).

Femeile e-shopper din România, mereu surprinzătoare

În ceea ce priveşte femeile e-shopper, studiul DPD România arată că cele mai multe sunt tinere, din categoriile 18-34 de ani (50%), categoria 35-54 de ani fiind de asemenea foarte bine reprezentată (37%), se află în Moldova (22%), Ardeal (21%), Muntenia (16%) şi Bucureşti (14%) şi locuiesc în oraşe mari, de până la 250.000 de locuitori (33%).

Femeile e-shopper din România par să spargă toate tiparele comerţului electronic european, cel puţin în câteva privinţe, şi au un rol decisiv în definirea pieţei de profil din ţara noastră. De exemplu, preferinţele lor în ceea ce priveşte categoriile de produse comandate sunt mult peste media europeană: +26% în cazul categoriei Beauty/Health Care, +12% Fashion, +14% Încălţăminte, +7% medicamente, +19% Bijuterii şi accesorii. Şi în cazul femeilor e-shopper, categoria de top la care stau mai prost decât media europeană o reprezintă achiziţia de cărţi, dar doamnele din România sunt peste domni la acest capitol, 43% (UE 42%).

73% dintre femeile e-shopper consideră preţul ca factor determinant pentru o achiziţie (UE 61%). De asemenea, româncele sunt campioane şi la capitolele „în căutarea unui chilipir” (83%, UE 69%), respectiv „căutarea de discounturi şi evenimente gen Black Friday ori reduceri sezoniere” (71%, UE 53%).

Un capitol la care româncele sunt de asemenea surprinzătoare se referă la achiziţia sub imperiul impulsului de moment. Astfel, în afirmaţia „A fost o achiziţie ca urmare a unui impuls de moment, pe care nu am anticipat-o” se regăsesc abia 24% dintre femeile e-shopper din România, în condiţiile în care media naţională este de 25%, iar cea europeană e 27%.

Nadia Talpă: „Cunoaşterea pieţelor regionale aduce beneficii importante pentru magazinele online româneşti care vor să se extindă”

Piaţa e-commerce europeană cunoaşte o tendinţă de integrare accelerată, ceea ce se poate traduce în oportunităţi mari pentru magazinele online care vor să îşi extindă business-ul şi dincolo de graniţele ţării.

„Pieţele regionale au un potenţial de creştere important, ceea ce le face să devină interesante pentru magazinele online româneşti. Cunoaşterea acestor pieţe aduce beneficii importante pentru magazinele online româneşti care vor să se extindă, iar DPD România vine cu oferte logistice importante, astfel încât să poată livra chiar şi de a doua zi după ce îşi traduc site-urile”, a mai spus Nadia Talpă, CCO DPD România.

Potrivit studiului DPD România, care are un capitol important dedicat unor pieţe regionale de interes pentru magazinele online româneşti, precum Bulgaria Polonia, Slovacia şi Ungaria, e-shopperii din aceste ţări fac dea cumpărături online din străinătate, ceea ce constituie o oportunitate importantă. Principalele categorii de produse cumpărate online în Sud-Estul Europei sunt, la fel ca în România, cele din categoriile Beauty/Health Care, Fashion şi Încălţăminte. În vreme ce la produsele Beauty/Health Care pe primul loc sunt românii (64%), slovacii sunt cei mai preocupaţi de produsele Fashion (69%), polonezii la Încălţăminte (64%), ungurii la Fresh-food (43%), în vreme ce bulgarii depăşesc media UE la cărţi (47%), la fel ca polonezii (50%).

Ce îşi doresc e-shopperii români de la curierii lor

Barometrul e-commerce 2023 are un capitol important rezervat pieţei de curierat. Potrivit datelor DPD România, criteriul principal de care ţin cont e-shopperii europeni atunci când iau decizia de cumpărare online se referă la livrarea gratuită (40%), considerat motorul de dezvoltare #1 al comerţului electronic. E-shopperii români nu fac excepţie, situându-se, cu 41%, puţin peste media europeană. De remarcat că, şi la acest capitol, femeile e-shopper din România sunt, cu 47%, mult peste această medie. Tot peste media UE sunt şi aşteptările românilor în privinţa descrierii detaliate a produsului (27% media naţională, 29% în cazul femeilor e-shopper din România şi abia 21% media UE) şi preocuparea de a nu exista taxe ascunse (România 24%, UE 22%, româncele e-shopper 25%).

În schimb, dacă pentru e-shopperii europeni cel mai important criteriu este returul gratuit (27%), românii nu par să pună chiar aşa mare preţ pe acest aspect (23%, abia al patrulea criteriu). De altfel, anul trecut doar 9% dintre cumpărătorii obişnuiţi şi-au returnat ultima achiziţie; de două ori mai puţini decât în 2021 (UE 14%). Totuşi, procesul de returnare a fost perceput ca fiind unul care nu a necesitat un efort prea mare (România 53%, UE 55%). O explicaţie ar putea fi aceea că mulţi e-shopperi au verificat politicile de retur înainte de a face achiziţia şi că magazinele online şi-au îmbunătăţit mult serviciile şi produsele. În cele mai multe cazuri (61%), coletul returnat a fost ridicat de curier de la domiciliul e-shopperului (UE, abia 26%!).

Pentru 81% dintre e-shopperii români (71% UE) este important să ştie dinainte cine este curierul, iar principalele motive sunt următoarele: livrarea e mai sigură dacă ştii cine o face (România 48%, UE 37%), mai de calitate (România 32%, UE 36%), sau pentru că, în acest, fel evită un curier cu care au avut probleme (România 27%, UE 30%). De asemenea, e-shopperii români se distanţează mult de media europeană (78%) şi prin faptul că preferă ca livrarea să se facă acasă (84%). La mare distanţă în ordinea preferinţelor de livrare se află oficiile poştale 25% (UE 15%), respectiv lockerele (România 25%, UE 20%). Cumpărătorii online români se disting de asemena prin preferinţa de a plăti cash la livrare (România 15%, UE doar 7%).

Compania de curierat DPD România face parte din DPDgroup/Geopost, lider european în livrările rutiere, şi este activă pe piaţa locală din 2008, după preluarea Pegasus Courier. Are peste 1.800 de angajaţi (inclusiv francizele) şi peste 22 milioane de colete livrate anual.
 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici