BCE atenţionează BNR că trebuie consultată în timp util la avizarea propunerilor legislative

BCE a avizat două proiecte care reglementează rolul Fondului de garantare a depozitelor în cadrul procedurii de administrare specială a instituţiilor de credit, dar a atras din nou atenţia BNR că trebuie consultată "în timp util", după ce banca centrală a cerut un răspuns în mai puţin de o lună.

33 afișări
Imaginea articolului BCE atenţionează BNR că trebuie consultată în timp util la avizarea propunerilor legislative

BCE atenţionează BNR că trebuie consultată în timp util la avizarea propunerilor legislative (Imagine: Adriana Neagoe/Mediafax Foto)

BNR a transmis BCE, la data de 28 ianuarie, două solicitări de emitere a unui aviz cu privire la un proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar şi cu privire la un proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.

"Conform BNR, modificările cuprinse în proiectele de ordonanţă fac obiectul condiţionalităţilor structurale prevăzute în acordul stand-by încheiat de România cu FMI şi ar trebui să intre în vigoare la 15 martie 2011. Având în vedere acest fapt, BNR invocă motive de extremă urgenţă şi solicită ca avizul BCE să fie emis până la 25 februarie 2011 pentru ca legiuitorul român să poată ţine seama de avizul BCE înainte de adoptarea unei decizii pe fond cu privire la proiectele de ordonanţă. BCE doreşte să atragă atenţia autorităţii care a transmis solicitările de emitere a unui aviz asupra faptului că (...) BCE trebuie consultată «în timp util» în raport cu procesul legislativ", se arată în avizul adoptat de Consiliul Guvernatorilor BCE şi semnat de preşedintele instituţiei, Jean-Claude Trichet, la data de 25 februarie.

BNR a mai fost atenţionată de BCE că trebuie consultată "în timp util" în luna februarie 2010, când a avizat un proiect de lege privind modificarea procedurii administrării speciale în cazul instituţiilor de credit din România.

Banca Centrală Europeană (BCE) a atras atenţia în februarie 2011 şi asupra activităţii desfăşurate în prezent în cadrul Uniunii în vederea creării unui cadru armonizat de gestionare şi soluţionare a crizelor în cadrul Uniunii, activitate care priveşte, printre altele, domenii similare celor care fac obiectul proiectelor de ordonanţă.

"Deşi sistemul românesc pare a respecta concluziile recente ale Consiliului Ecofin (format din miniştrii de finanţe ai statele din UE - n.r.) cu privire la gestionarea crizelor, acesta poate necesita adaptări ulterioare în funcţie de forma finală a cadrului Uniunii şi de reformarea Directivei 94/19/CE a Parlamentului European şi al Consiliului privind sistemele de garantare a depozitelor", notează BCE.

Proiectul de ordonanţă pentru modificarea OG 39/1996 permite Fondului de garantare să utilizeze resursele pentru a susţine transferul depozitelor de la banca aflată în administrare specială la o altă instituţie de credit, doar dacă suma plătită de Fond este mai mică decât în cazul plăţii directe a compensaţiilor pentru depozitele garantate.

Totodată, proiectul de act normativ pervede că orice decizie cu privire la utilizarea resurselor financiare ale Fondului pentru finanţarea operaţiunilor care implică transferul de depozite trebuie aprobată în prealabil de BNR.

"BCE apreciază faptul că orice decizie cu privire la utilizarea resurselor financiare ale fondului pentru finanţarea operaţiunilor care implică un transfer de depozite garantate este supusă aprobării
BNR şi recunoaşte experienţa BNR în acest context. Totuşi, BCE reafirmă opinia conform căreia funcţiile care trebuie îndeplinite de BNR pentru a contribui la măsurile de stabilizare care urmează
a fi aplicate trebuie executate astfel încât să fie pe deplin compatibile cu independenţa instituţională şi financiară a BNR şi să asigure îndeplinirea corespunzătoare a misiunilor actuale", potrivit avizului.

Aldoilea proiect de ordonanţă modifică OUG 99/2006 în privinţa administrării speciale aplicabile instituţiilor de credit aflate în dificultate, pentru facilitarea modificărilor propuse de primul proiect. Al doilea proiect stabileşte, printre altele, criteriile pentru primirea informaţiilor de către instituţiile de credit, dar şi mecanismul achiziţiei activelor bancare, care constă într-o procedură de tip licitaţie bazată pe cel mai bun preţ oferit de o instituţie eligibilă.

În plus, proiectul de act normativ prevede că, prin adoptarea măsurilor de restructurare, creditorii instituţiei de credit nu se pot afla într-o situaţie mai puţin favorabilă decât cea în care s-ar fi aflat dacă aceste măsuri nu ar fi fost implementate şi instituţia de credit ar fi intrat direct în lichidare.

Banca Centrală Europeană a constatat că nu sunt reglementate în mod clar anumite aspecte importante ale mecanismului a cărui implementare este urmărită prin proiectele de ordonanţă, cum ar fi regimul juridic al garanţiilor care urmează a fi emise de fond în vederea facilitării punerii în aplicare a unei măsuri de restructurare care constă în operaţiuni care implică transferul de depozite, costul transferului depozitelor şi datoria instituţiei de credit de la care sunt transferate depozitele garantate.

"În scopul asigurării stabilităţii instituţiilor şi pieţei financiare şi a unui cadru juridic clar al fondului, precum şi din motive de siguranţă juridică, BCE recomandă reglementarea cu claritate a acestor
aspecte", potrivit avizului băncii.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici