BCR: ICCJ va cere, probabil, negocierea unei noi dobânzi variabile cu un grup de peste 200 clienţi. Reacţia reclamanţilor: cer penalităţi de 1.000 de lei pe zi

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) va stabili, probabil, ca Banca Comercială Română (BCR) şi cei peste 200 de clienţi care au câştigat recent irevocabil un proces colectiv privind dobânda de referinţă variabilă să negocieze un nou nivel al dobânzii variabile, potrivit BCR. În replică, Casa de avocatură Piperea şi Asociaţii solicită instanţei ca, începând de marţi, 27 octombrie, să aplice BCR penalităţi de 1.000 de lei pe zi până pune în aplicare decizia irevocabilă a Înaltei Curţi.

2188 afișări
Imaginea articolului BCR: ICCJ va cere, probabil, negocierea unei noi dobânzi variabile cu un grup de peste 200 clienţi. Reacţia reclamanţilor: cer penalităţi de 1.000 de lei pe zi

BCR: ICCJ va cere, probabil, negocierea unei noi dobânzi variabile cu un grup de peste 200 clienţi. Reacţia reclamanţilor: cer penalităţi de 1.000 de lei pe zi

BCR a pierdut definitiv la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie procesul intentat de peste 200 de clienţi, reprezentaţi juridic de către casă de avocatură Piperea şi Asociaţii, care au contestat dobânda variabilă stabilită unilateral de bancă, însă consideră că nicio instanţă de judecată nu poate elimina dintr-un contract de credit prevederile referitoare la dobândă.

Banca a transmis marţi presei un punct de vedere referitor la soluţia irevocabilă pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pe 20 octombrie în cazul respectiv.

"Soluţia pronunţată de Înalta Curte şi Justiţie în dosarul 51316/3/2010 în recurs la dată de 20 octombrie nu este încă redactată, însă principala solicitare privind înlocuirea clauzei relative la dobândă (în sensul că dobânda să fie formată din marja fixă iniţial stabilită + EURIBOR / ROBOR) a fost respinsă irevocabil. Cel mai probabil obligaţia stabilită de instanţa va fi aceea că părţile să stabilească un nou nivel al dobânzii variabile pe baza de negociere. În termeni simpli, cinci ani de judecată s-au soldat cu un rezultat negativ referitor la aşteptările de nivel al dobânzii, deşi clienţii au putut beneficia de oferte concrete de înţelegere amiabilă atât la început şi în mod permanent pe parcursul celor 5 ani. Aceste oferte sunt disponibile clienţilor chiar şi în acest moment la 4,95% (dobânda fixă pe 5 ani) sau 5,45% (dobânda fixă pe 10 ani) - ceea ce considerăm a fi printre cele mai bune niveluri de dobânzi disponibile pe piaţă", notează instituţia de credit.

Astfel, potrivit băncii "afirmaţiile avocatului Gheorghe Piperea privind «victoria împotriva băncii» sunt lipsite de sustenabilitate financiară, legală şi de orientare către interesul direct al clienţilor".

Aproximativ două treimi dintre clienţii reprezentaţi de casă de avocatură Piperea şi Asociaţii s-au retras din litigiile iniţiate; dintr-un număr de aproximativ 680 de credite implicate, circa 240 au fost închise prin rambursare sau refinanţare, în timp ce pentru circa 200 credite clienţii au negociat şi agreat cu banca un nivel redus de dobânda.

Clienţii care au acceptat oferta iniţială de negociere a băncii, au beneficiat de o scădere a dobânzii de la un nivel mediu de 10,75% (la nivelul lunii februarie 2010) la 5,99% (2015), potrivit BCR.

În ultimile două luni (chiar în timpul recursului la ICCJ) 47 de clienţi s-au retras din proces, acceptând oferta curentă a băncii de reducere a ratelor. În cazul acestora economisirea medie lunară este de 93 euro, suma totală economisită pe parcursul de derulare rămas (218 luni) fiind în medie de 20.000 de euro.

"În anii 2010/2011 BCR a făcut oferte de negociere pentru întregul grup de clienţi, oferte repetat respinse de casa de avocatură ca reprezentant legal al clienţilor, sub insistenţa echivalării Dobânzii de Referinţă Variabilă cu EURIBOR. Strategia ulterioară şi justificabilă a băncii a fost aceea de a face oferte individuale; jumătate dintre acestea au avut succes, jumătate au fost respinse în urma consilierii casei de avocatură în direcţia continuării proceselor", afirmă banca.

În perioada 2010-2015 banca a înregistrat un număr de peste 10.000 renegocieri şi ajustări ale costurilor creditelor garantate şi peste 100.000 de ajustări ale costurilor creditelor negarantate (refinanţări efectuate la dobânzi mai mici în medie cu 5 puncte procentuale).

În acelaşi context, precizăm faptul că totalul litigiilor care contesta clauze contractuale de un fel sau altul la nivel de întreg sistem bancar se cifrează jurul a 14.000 (conform raportărilor transmise de către bănci).

"Acuzaţiile/susţinerile avocatului Gheorghe Piperea făcute şi promovate public, privitoare la existenţa unui număr de 65.000 litigii contra BCR sunt false, nefondate şi nejustificate", se arată în punctul de vedere transmis de BCR.

Astfel, ICCJ a decis, irevocabil, că dobânda de referinţă variabilă, modificată unilateral de bancă, este abuzivă, dar a principala solicitare privind înlocuirea clauzei relative la dobândă în sensul că dobânda să fie formată din marja fixă iniţial stabilită plus EURIBOR sau ROBOR a fost respinsă irevocabil.

Dobânzile variabile din contractele de credit supuse analizei în cauza de faţă, nu vor putea fi determinate pe mecanismul: EURIBOR + marja fixă din contractele iniţiale, nici pentru perioada de dinainte de sesizarea instanţei de judecată, nici pentru perioada rămasă până la rambursarea integrală a fiecărui împrumut, potrivit BCR.

În considerentele deciziilor irevocabile pronunţate în cauze similare, aceeaşi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a hotărât cu privire la dobânda variabilă că: urmare a declarării nulităţii clauzei iniţiale care prevedea acest calcul, stabilirea modului de calcul al dobânzii nu este în atribuţia instanţei judecătoreşti, neputând fi decât rezultatul exclusiv al negocierii dintre părţi.

Cu privire la comisioane, deşi juridic avem o altă abordare, împărtăşită de multe instanţe de judecată în mod irevocabil, înţelegem raţiunile din acest caz şi ne vom conforma în limita dispusă de instanţă. Fiind de acord cu evaluarea împreună cu clienţii noştri a acestor sume, considerăm că instigarea la executare silită a a sumelor încă nedeterminate este făcută cu rea credinţă, notează banca.

"Suntem foarte conştienţi asupra faptului că declararea oricăror prevederi ale contractelor băncii drept abuzive, nu face onoare unei instituţii bancare. În timp ce milioane de clienţi au încredere în a-şi păstra economiile de o viaţă sau a fonda un cămin cu sprijinul BCR, suntem conştienţi că există segmente de clienţi ale căror aşteptări au fost dezamăgite. Privim acest lucru că pe un imperativ pentru măsuri prioritare în strategia de afaceri a băncii", afirmă banca.

Astfel, BCR poate acţiona "şi mai decisiv şi mai sustenabi" în direcţia unor măsuri deja iniţiate în beneficiul clienţilor, precum alinierea tuturor contractelor legislaţiei europene şi naţionale de protecţie a consumatorilor de servicii financiare; operarea de oferte de scădere semnificativă a ratelor clienţilor pentru peste 100.000 de beneficiari, în timp ce alte 20.000 au beneficiat de tratamente de restructurare, (extinderea maturităţii, amânare la plata, reducere temporară a ratelor); încheierea unui parteneriat strategic cu o asociaţie de protecţie a drepturilor utilizatorilor de servicii financiare competenţă şi relevanţă prin reprezentanţii săi la nivel european; crearea unui cadru instituţional (Direcţia de Experienţă a Clienţilor) care integrează sugestiile şi reclamaţiile clienţilor în procesele de baza ale băncii; lansarea de iniţiative de educaţie financiară consistente cu privire la creditare responsabilă ( BCR a tiparit peste 150.000 de exemplare ale Ghidului pentru Împrumuturi Responsabile).

Punctul de vedere transmis de BCR presei include şi o interpelare publică, constând din trei întrebări, adresată reprezentanţilor casei de avocatură Piperea şi Asociaţii.

Astfel, BCR solicită casei de avocatură să răspundă la întrebările:

- "Cum justificaţi consilierea legală a clienţilor în sensul refuzului ofertelor concrete de reducere a ratelor, în condiţiile în care instanţele au respins în mod sistematic solicitările de echivalare a DRV cu rata EURIBOR? Consideraţi că este corect să acumulaţi capital de imagine şi financiar prin încurajarea unor litigii cu finalitate negativă pentru aşteptările de preţ ale clienţii băncilor?"

- "Aţi afirmat public faptul că reprezentaţi/aţi reprezentat câteva mii de clienţi persoane fizice. Căzând de acord că activitatea de reprezentare legală, are o remuneraţie adecvată pieţei (precum orice alt serviciu – inclusiv servicii financiare), puteţi face publice veniturile casei de avocatură Piperea şi Asociaţii din intermedierea de litigii între consumatori persoane fizice şi instituţii financiar bancare în ultimii 5 ani?"

- "Cum justificaţi solicitarea din notificarea adresată băncii vineri 23.10.2015 de virare a sumelor pe care le consideraţi datorate în contul societăţii de avocatură cu menţiunea că orice plata efectuată în conturile clienţilor nu ar fi o plata valabilă? Oare clienţii nu şi-ar dori banii direct în conturile proprii, fără a va mandata pe dvs să-i încasaţi?"

Piperea: BCR va plăti penalităţi de 72 milioane de lei dacă va întârzia 1 an aplicarea deciziei ICCJ

Casa de avocatură Piperea şi Asociaţii solicită instanţei ca, începând de marţi, 27 octombrie, să aplice BCR penalităţi de 1.000 de lei pe zi până pune în aplicare decizia irevocabilă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) de eliminare a părţii variabile din componenţa dobânzii.

"Hotărârea instanţei este cât se poate de clară: partea de dobândă care este variabilă din totalul dobânzii este eliminată în totalitate, singura care mai rămâne este partea fixă, marja băncii. Cele mai multe contracte au marje de 1,5%, sub 10% au o marjă de 1,2% şi sunt câteva cazuri foarte rare care au marjă de dobândă zero", a declarat marţi, într-o conferinţă, avocatul Gheorghe Piperea, reprezentantul celor 207 clienţi în procesul contra BCR, pentru care ICCJ a dat o hotărâre irevocabilă.

El a arătat că instanţa a obligat banca să modifice contractele cu reclamanţii, astfel încât să elimine clauzele abuzive care vizează dobânda de referinţă, şi să le elibereze noi grafice de rambursare.

Totodată, a menţionat că această obligaţie de a face va fi pusă în executare silită.

"Vom solicita instanţei, începând de astăzi (marţi - n.r.) să dispună penalităţi de 1.000 de lei pe zi pentru BCR până va modifica contractele. Este suma maximă pe care o poate dispune instanţa, iar cei 207 reclamanţi care au stat peste cinci ani în proces vor cere cu siguranţă suma maximă de 1.000 lei pe zi", a afirmat Piperea.

El a menţionat că a notificat banca pentru punerea în aplicare a deciziei instanţei, însă consideră că aceasta, bazându-se pe anumite interpretări şi aşteptând motivarea ICCJ, care ar putea apărea chiar şi peste patru luni, va întârzia să modifice contractele.

"BCR va încerca să demonstreze în continuare că nu am câştigat procesul, va mai dura poate încă un an până pune în aplicare decizia. Calculate pe un an, pentru 207 clienţi, penalităţile se vor ridica la 72 milioane de lei", a adăugat avocatul.

Piperea a subliniat că eliminarea clauzelor abuzive decisă de instanţă trebuie aplicată pentru toţi clienţii BCR care au astfel de clauze în contracte, nu numai celor care au făst parte a procesului.

El a precizat că în cele două grupuri pe care le reprezintă în procese împotriva BCR au fost iniţial 600 de persoane, din care au rămas în prezent 365 de persoane.

"Clienţii vor merge la ghişeul băncii sau vor face o notificare pentru aplicarea deciziei ICCJ, banca va tergiversa lucrurile şi ar putea chiar să-l execute silit pe client, care va cere în instanţă ulterior să constate caracterul abuziv", a mai spus Piperea.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici