Cel puţin opt proiecte de retail, de peste 230.000 metri pătraţi, ar trebui finalizate în 2011

Dezvoltatorii imobiliari au programate pentru deschidere în anul 2011 cel puţin opt proiecte de retail, care vor totaliza o suprafaţă de peste 230.000 metri pătraţi, reprezentând o creştere de peste 17% comparativ cu finalizările din 2009, potrivit analiştilor imobiliari.

59 afișări
Imaginea articolului Cel puţin opt proiecte de retail, de peste 230.000 metri pătraţi, ar trebui finalizate în 2011

Cel puţin opt proiecte de retail, de peste 230.000 metri pătraţi, ar trebui finalizate în 2011 (Imagine: Lucian Alecu/Mediafax Foto)

În 2009, suprafaţa spaţiilor moderne comerciale finalizate a fost de 195.000 metri pătraţi, potrivit datelor CB Richard Ellis (CBRE).

"Stocul de spaţiu de retail modern în România va creşte în 2011 cu 230.000 metri pătraţi prin proiecte precum Palas Iaşi, Maritimo Shopping Center Constanţa, prima faza a proiectului Colosseum Bucureşti şi extinderea proiectului Băneasa Shopping City", apreciază reprezentanţii CBRE.

Alte proiecte care urmează să fie finalizate anul viitor sunt Oradea Shopping City, Uvertura City Mall Botoşani, Vitan Outlet Bucureşti, Policolor Shopping Center Bucureşti şi Electroputere Shopping City Craiova.

"Considerăm că în 2011 vom asista la dezgheţarea unor proiecte care în prezent sunt blocate din lipsa finanţării. Cererea din partea retailerilor este consistentă în oraşe deficitare în ce priveşte oferta de spaţii comerciale moderne cum ar fi Galaţi sau Ploieşti", a declarat Răzvan Sin, şeful departamentului de retail al companiei DTZ Echinox.

În opinia sa, pe piaţă există presiune din partea retailerilor pentru ca dezvoltatorii să deschidă noi proiecte.

"În ultimii doi ani, multe lanţuri de magazine s-au extins în proiecte existente care au devenit accesibile datorită reducerii nivelului chiriilor şi al gradului de ocupare. Pentru un retailer de talie mare nu se justifică prezenţa în România cu doar 4-5 magazine, de aceea există presiune de a deschide noi unităţi. Considerăm că gradul de neocupare a atins punctul maxim şi că acesta va începe să scadă de la începutul lui 2011 pe fondul ofertei scăzute de spaţii noi", a adăugat Sin.

Analiştii The Advisers Knight Frank menţionează că din cel puţin opt scheme de retail anunţate şi planificate pentru deschidere în anul următor, majoritatea este reprezentată de proiecte de tip "big-box" ca o consecinţă a adaptării la condiţiile de piaţă actuale.

"Acest tip de proiect necesită un nivel al investiţiei mai redus în comparaţie cu costul dezvoltării unui centru comercial de tip mall. Totodată, chiriaşii proiectelor de tip «big-box» sunt printre cei mai activi retaileri de pe piaţă, care îşi continuă extinderea chiar şi în condiţiile unui consum mai redus", apreciază reprezentanţii The Advisers.

Aceştia spun că cererea pentru spaţii comerciale este generată în continuare în mare parte de operatorii din sectorul alimentar, de discounteri, şi din partea brandurile internaţionale susţinute de către companii mamă puternice care profită de oportunitatea de a se extinde la costuri mai mici pentru a câştiga o cotă mai mare de piaţă.

"Sectorul de retail este un indicator important care reflectă cu acurateţe evoluţiile negative din economie, şi este, în acelaşi timp, unul dintre primele sectoare care creşte atunci când lucrurile încep să meargă bine. Este foarte dificil de a anticipa momentul în care piaţa se va stabiliza având în vedere mediul economic general volatil. Cu toate acestea, planurile de expansiune atât ale dezvoltatorilor cât şi ale retailerilor indică o încredere crescută în sectorul de retail", menţionează consultanţii The Advisors.

Stocul de spaţii de retail moderne din România este de circa 1,3 milioane de metri pătraţi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici