Contrabanda cu ţigări înfloreşte! Cât pierde bugetul de stat din cauza contrabandiştilor?

Contrabanda cu ţigarete în România a ajuns, în primele două luni ale acestui an, la 36% din totalul pieţei, de la 22% în ultimul trimestru al anului 2009, potrivit unui studiu al companiei Novel Research, şi ar putea determina în 2010 pierderi la buget de peste un miliard de euro.

573 afișări
Imaginea articolului Contrabanda cu ţigări înfloreşte! Cât pierde bugetul de stat din cauza contrabandiştilor?

Contrabanda cu ţigări înfloreşte! Cât pierde bugetul de stat din cauza contrabandiştilor? (Imagine: Bogdan Stamatin/Mediafax Foto)

Cei trei mari producători de profil de pe piaţa locală, respectiv Japan Tobacco International (JTI), Philip Morris (PM) România şi British American Tobacco (BAT), au înregistrat scăderi ale vânzărilor în ianuarie şi februarie.

Astfel, dacă în anul 2008 BAT avea o cotă de piaţă de 38,5%, PM - 21,8% şi JTI - 20,2%, iar ţigările de contrabandă ocupau 17,6% din volumul pieţei, în primele luni din 2010 BAT a ajuns la o cotă de piaţă de 32,5%, JTI la 15,8% iar PM la 14,5%, iar contrabanda a trecut pe primul loc, cu o cotă de piaţă de 36,2%.

Potrivit reprezentanţilor celor trei mari producători, creşterea cotei de piaţă a produselor de contrabandă vine pe fondul majorării cu circa 50% a preţului ţigaretelor în România, în 2009, ca urmare a creşterii accizelor.

"O cotă de piaţă de peste 36% pentru ţigările de contrabandă înseamnă că una din trei ţigarete fumate în România provine din comerţul ilicit. Dacă în 2009 contrabanda era lider în profit, acum e lider şi în volum", a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, Adrian Popa, Corporate Affairs Manager la British American Tobacco.

El estimează că pierderile la bugetul de stat cauzate de contrabandă vor depăşi în acest an un miliard de euro.

Producătorii de ţigări se aşteaptă ca ţigările de contrabandă să ajungă până la sfârşitul anului la o cotă de 50%.

Din estimările acestora, în 2010 se vor vinde în România circa 37,5 miliarde de ţigarete, iar contribuţia producătorilor la bugetul de stat va depăşi două miliarde de euro.

"Din cele 20 de ţigarete ale unui pachet, 13 reprezintă accizele şi taxele, trei sunt echivalentul TVA şi doar contravaloarea a trei ţigarete înseamnă costurile şi profitul producătorului. Ultima ţigară reprezintă profitul comerciantului", a afirmat Andrei Vasilescu, Corporate Affairs Manager Philip Morris pentru România şi Bulgaria.

Gilda Lazăr, Corporate Affairs Manager JTI, a spus că anul trecut vânzările legale de ţigări au scăzut cu circa 40%.

"În România, un pachet de ţigări din cea mai vândută categorie costă 9,9 lei, în timp ce în Serbia sau Ucraina un produs similar se vinde cu echivalentul a 2,9 lei, În România, cel mai ieftin pachet de ţigări, Carpaţi, costă peste opt lei, pe când în Republica Moldova preţul celui mai ieftin pachet de ţigări este un leu", a adăugat Lazăr.

Cea mai mare parte a ţigărilor de contrabandă provinde din Republica Moldova (32%), din magazinele de tip duty free (27,4%) şi din ţări precum Ucraina, Rusia sau Serbia.

Pe piaţa românească, preţul unui pachet de ţigări comercializat legal este între 8,3 şi 10,9 lei, în timp ce un pachet de ţigări de contrabandă costă de la 4,5 lei la 8 lei.

Reprezentanţii producătorilor de ţigarete propun statului desemnarea unor autorităţi de coordonare a luptei împotriva contrabandei şi definirea contrabandei în raport cu teritoriul vamal naţional, nu doar faţă de frontiera vamală.

Referitor la faptul că începând cu luna aprilie comerţul de alcool şi tutun în regim duty-free a fost interzis printr-un ordin al ministrului Finanţelor, producătorii de ţigarete se îndoiesc că va avea efect asupra contrabandei.

"Sunt sceptic în legătură cu duty free-urile. Românii sunt inventivi şi vor găsi alte mijloace", a spus Adrian Popa.

La rândul său, Andrei Vasilescu a dat exemplul Bulgariei, unde deşi au fost închise magazinele duty free contrabanda cu ţigarete nu a scăzut, pentru că statul nu a luat şi alte măsuri complementare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici