Fitch: Blocajul din spaţiul aerian nu va deveni o catastrofă economică pentru companii

Blocajul fără precedent din spaţiul aerian european va contribui la presiunile negative care afectează industria transporturilor aeriene, însă este puţin probabil să se transforme într-o catastrofă economică pentru marile companii europene de transport pe calea aerului, consideră analiştii Fitch.

15 afișări
Imaginea articolului Fitch: Blocajul din spaţiul aerian nu va deveni o catastrofă economică pentru companii

Fitch: Blocajul din spaţiul aerian nu va deveni o catastrofă economică pentru companii (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Totuşi, dacă situaţia persistă, presiunile semnalate de Fitch ar putea deveni mai severe, se arată într-un comunicat transmis joi de agenţia de rating.

"Erupţia vulcanică nu ar fi putut avea loc într-un moment mai inoportun pentru industria europeană a transporturilor aeriene, când abia începuse să vadă semne de relansare. Procesul de revenire este într-o etapă fragilă, iar această perturbare semnificativă a zborurilor va întârzia probabil progresul reuşit de companii în direcţia îmbunătăţirii factorilor de credit. Din moment ce industria rămâne într-o poziţie financiară slabă, nu îşi poate permite să sufere noi şocuri fără a-şi pune în pericol accesul la credit", a declarat Sabrina Ran, associate director la Fitch EMEA Corporates.

Fitch consideră că norul de cenuşă emanat de vulcanul care a erupt săptămâna trecută în Islanda nu se va transforma într-o catastrofă financiară pentru marile companii de transport aerian din Europa, precum Lufthansa, Air France-KLM, British Airways sau Iberia, datorită lichidităţii solide a acestor grupuri şi faptului că impactul operaţional al zborurilor anulate va fi amortizat parţial de scăderea costurilor de zbor.

Majoritatea marilor transportatori aerieni europeni dispun de lichidităţi şi rezerve financiare puternice, dar şi de credite în sistem stand-by care pot acoperi orice lipsuri sau pierderi pe termen scurt. Aceşti factori cheie în amortizarea şocurilor exterioare fac parte dintre lecţiile învăţate de industrie în 2001, după atacurile din 11 septembrie, notează Fitch.

Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA) estimează că norul de cenuşă a provocat scăderea veniturilor companiilor aeriene cu 1,7 miliarde de dolari, însă Fitch estimează că aproximativ jumătate din această sumă poate fi recuperată numai din revenirea unei părţi a pasagerilor pentru a cumpăra bilete pe rutele care au fost închise în ultimele zile.

Dintre toate companiile aeriene afectate de criză, Fitch consideră că cele mai mari pierderi au survenit la Lufthansa şi Air France-KLM, cu pierderi zilnice de 25, respectiv 20 milioane euro din profitul operaţional.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici