GFR, în replică la declaraţiile lui Şova: Nu există motive de anulare a licitaţiei la CE Oltenia

GFR susţine că nu există motive pentru anularea licitaţiei organizate de Complexul Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui, unde a concurat alături de CFR Marfă, iar întârzierea desemnării câştigătorului provoacă "pagube însemnate" producătorului de electricitate.

159 afișări
Imaginea articolului GFR, în replică la declaraţiile lui Şova: Nu există motive de anulare a licitaţiei la CE Oltenia

GFR, în replică la declaraţiile lui Şova: Nu există motive de anulare a licitaţiei la CE Oltenia (Imagine: Ciprian Sterian/Mediafax Foto)

"Grup Feroviar Român afirmă că nu există niciun motiv pentru anularea procedurii de atribuire a contractului pentru transportul cărbunelui în cadrul licitaţiei organizate de Complexul Energetic Oltenia (CEO). Această licitaţie a fost organizată în mod transparent şi cu respectarea legislaţiei şi reglementărilor din domeniul achiziţiilor, iar contestaţiile venite abia după deschiderea ofertelor financiare nu doresc decât să menţină condiţiile contractuale actuale, provocând pagube însemnate CE Oltenia", se arată într-un comunicat al companiei deţinute de omul de afaceri Gruia Stoica.

Ministrul Transporturilor Dan Şova a depus plângere penală in rem pentru licitaţia de transport al cărbunelui organizată de CE Oltenia, unde diferenţa între preţurile solicitate a fost minimă, şi a declarat că procedura trebuie reluată întrucât au fost depuse doar două oferte.

"Nu se poate declara un câştigător, condiţia din caietul de sarcini era să fie trei oferte, ori au existat numai două. Va trebui s-o reia", a declarat marţi ministrul Transporturilor.

Surse din Complexul Energetic Oltenia au declarat la 23 mai pentru MEDIAFAX că o asociere din care face parte Grup Feroviar Român (GFR) a solicitat suma de 255 milioane lei la această licitaţie, iar CFR Marfă a cerut 256 milioane lei.

Ofertele depuse de CFR Marfă şi asocierea formată din GFR, companie controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, Unifertrans şi Servtrans Invest, au fost acceptate pentru faza finală a procedurii de selecţie.

CFR Marfă a solicitat ulterior anularea licitaţiei, iar CNSC a suspendat procesul de achiziţie.

GFR apreciază că încercările de anulare a licitaţiei sunt de natură să provoace pagube financiare importante CE Oltenia şi bugetului de stat, şi solicită autorităţilor competente să ia măsurile necesare pentru a preveni acest lucru.

"GFR atrage atenţia asupra faptului că participarea operatorilor privaţi la această licitaţie a dus la oferte financiare care sunt aproape la jumătatea valorii contractului plătit în prezent de CE Oltenia pentru serviciile de transport de cărbune şi care se ridică la 473 milioane lei pentru trei ani. Orice zi de întârziere în atribuirea contractului în noile condiţii financiare aduce pierderi importante CE Oltenia, care plăteşte în prezent preţuri cu mult mai mari decât cele care ar fi obţinute în urma procesului de licitaţie. Nu putem privi declaraţiile ministrului Transporturilor, Dan Şova, decât ca pe o tentativă de a influenţa decizia autorităţilor competente în analiza procesului de licitaţie", se arată în comunicat.

Transportatorul feroviar privat arată că participarea mai multor companii la această licitaţie a fost limitată chiar de condiţiile acesteia, iar participanţilor li s-a cerut, ca experienţă similară, un volum mediu de transport anual de 16,2 milioane de tone, care putea fi atins independent doar de CFR Marfă. Pentru a putea îndeplini această condiţie tehnică, GFR s-a asociat cu alţi operatori privaţi din România.

"Este cel puţin surprinzător că atât contestaţiile, precum şi plângerea Ministerului Transporturilor survin abia după ce oferta financiară depusă de asocierea din care GFR face parte s-a dovedit a fi cea mai bună. GFR îşi rezervă dreptul de a acţiona pe toate căile legale pentru soluţionarea acestei situaţii", se mai arată în comunicat.

Licitaţia a fost programată iniţial pentru luna ianuarie, când CE Oltenia a transmis invitaţii de participare către CFR Marfă, GFR şi alte trei societăţi, dar a fost însă amânată după ce Gruia Stoica a fost reţinut de DNA, fiind urmărit penal pentru cumpărare de influenţă. Stoica i-ar fi promis avocatului Doru Boştină suma de 3 milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia pentru transportul cărbunelui.

După reţinerea lui Stoica, CE Oltenia a anunţat că va prelungi contractul existent cu CFR Marfă. Gruia Stoica este în arest la domiciliu din 9 mai, când instanţa supremă i-a înlocuit măsura arestului preventiv.

GFR, parte a grupului Grampet, este al doilea mare transportator de marfă din România, după CFR Marfă.

Compania a câştigat în iunie 2013 licitaţia de privatizare a CFR Marfă, însă vânzarea pachetului majoritar de acţiuni nu a putut fi finalizată până la termenul limită pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici