GFR: Restituirea scrisorii de garanţie, consecinţa firească a nefinalizării privatizării CFR Marfă

Grupul Feroviar Român (GFR), controlat de Gruia Stoica, precizează că restituirea scrisorii de garanţie depuse în cadrul procesului de privatizare a CFR Marfă este "consecinţa firească a nefinalizării procedurii" şi "nu poate fi pusă în legătură cu niciun alt subiect".

818 afișări
Imaginea articolului GFR: Restituirea scrisorii de garanţie, consecinţa firească a nefinalizării privatizării CFR Marfă

GFR: Restituirea scrisorii de garanţie, consecinţa firească a nefinalizării privatizării CFR Marfă (Imagine: Ciprian Sterian/Mediafax Foto)

Precizările sunt făcute după mediatizarea informaţiei potrivit căreia procurorii DIICOT Iaşi au pus sechestru asigurător pe mai multe bunuri mobile, imobile şi pe conturi ale lui Gruia Stoica, pentru a recupera prejudiciul suferit de stat în urma încercării de privatizare a CFR Marfă.

În acest context, compania controlată de Gruia Stoica reface, într-un comunicat de presă, cronologia, aspectele şi termenii procedurali legaţi de încercarea de privatizare a CFR Marfă, subliniind din star că GFR "nu este urmărit în nicio cauză penală şi nu a fost instituit niciun sechestru pe conturile sau bunurile societăţii".

"Procedura de privatizare a obligat participanţii, inclusiv GFR, ca, în cadrul procesului de privatizare să depună, împreună cu oferta de preţ, şi o Scrisoare de garanţie bancară în scopul garantării îndeplinirii obligaţiilor ulterioare, cea mai importantă fiind semnarea contractului de vânzare‐cumpărare de acţiuni de către ofertantul declarat câştigător, şi depunerea într‐un cont escrow a sumei de 20,2 milioane euro. GFR s‐a conformat acestei obligaţii şi împreună cu oferta de preţ a constituit şi Scrisoarea de garanţie bancară emisă de o bancă străină. Această Scrisoare de garanţie bancară a fost emisă în temeiul prevederilor Codului Civil Român şi a reglementărilor bancare care prevăd în mod strict termenul de valabilitate, scopul pentru care se constituie garanţia, cât şi condiţiile pentru care poate fi executată o astfel de garanţie", se arată în comunicatul remis, marţi, MEDIAFAX.

În consecinţă, menţionează GFR, Scrisoarea de garanţie bancară depusă de GFR în procedura de privatizare a CFR Marfă nu putea fi executată într‐o altă cauză, alta decât
privatizarea CFR Marfă.

"Finalizarea tranzacţiei nu a fost posibilă din cauza neîndeplinirii condiţiilor suspensive, din motive care nu au ţinut de culpa Cumpărătorului GFR, situaţie în care contractul de privatizare a încetat de drept, potrivit clauzelor din cuprinsul acestuia. Ca urmare, potrivit contractului de privatizare, contul escrow în valoare de 20,2 milioane euro, a fost desfiinţat şi scrisoarea de garanţie urma să fie restituită, iar părţile urmând să fie repuse în situaţia iniţială, de dinaintea privatizării. Restituirea scrisorii de garanţie este consecinţa firească a nefinalizării procedurii de privatiare a CFR Marfă şi nu poate fi pusă în legătură cu niciun alt subiect", mai precizează GFR.

Cu toate că procedura de privatizare a CFR Marfă nu a putut fi încheiată încă de la mijlocul lunii octombrie 2013, scrisoarea de garanţie bancară nu a fost restituită GFR de către Ministerul Transporturilor vreme de şase luni, în ciuda demersurilor pe care reprezentanţii societăţii le‐au făcut la Comisia de Privatizare a CFR Marfă, se mai menţionează în acelaşi comunicat.

Procurorii DIICOT Iaşi au pus sechestru asigurător pe mai multe bunuri mobile, imobile şi pe conturi ale lui Gruia Stoica, pentru a recupera prejudiciul suferit de stat în urma încercării de privatizare a CFR Marfă, au declarat marţi, pentru MEDIAFAX, surse din DIICOT.

Potrivit surselor citate, DIICOT a înaintat, în ianuarie, o cerere către Ministerul Transporturilor prin care a solicitat să pună la dispoziţie garanţia în valoare de 10 milioane de euro pe care Grupul Feroviar Român (GFR), controlat de Gruia Stoica, a depus-o pentru participarea la privatizarea CFR Marfă. Ministerul Transporturilor nu a răspuns acestei solicitări şi a virat banii într-un cont al lui Gruia Stoica.

În urma acestui transfer, procurorii DIICOT Iaşi au pus sechestru pe mai multe bunuri aparţinând lui Gruia Stoica, astfel încât prejudiciul cauzat bugetului de stat să poată fi recuperat.

În a doua parte a lunii iunie, Grupul Feroviar Român a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la compania de stat nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

GFR a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi a depus un avans de 20 milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din valoarea acţiunilor CFR Marfă pe care urma să le preia. Dacă privatizarea s-ar fi încheiat cu succes, GFR trebuia să achite încă 172 milioane de euro.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie 2013, că a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfă restituirea de urgenţă a garanţiei de 10 milioane de euro, precum şi a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a îndeplini condiţiile de preluare a companiei.

Ministrul Transporturilor arăta, la 22 octombrie 2013, că a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmând să-i fie returnată şi garanţia de 10 milioane de euro aferentă licitaţiei pentru CFR Marfă.

Gruia Stoica a fost arestat preventiv în 30 ianuarie, fiind acuzat de procurorii anticorupţie de cumpărare de influenţă, după ce i-ar fi dat avocatului Doru Boştină trei milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), la care participa şi GFR.

La jumătatea lunii februarie, procurorii i-au trimis în judecată pe Gruia Stoica în stare de arest preventiv şi pe Doru Boştină cu interdicţie de a părăsi ţara. Săptămâna trecută, instanţa supremă a decis ca Gruia Stoica să fie judecat în arest la domiciliu.

Potrivit rechizitoriului procurorilor, în luna mai 2013, SC Complexul Energetic Oltenia S.A (CEO) Târgu Jiu a lansat public procedura de licitaţie ce avea ca scop încheierea acordului cadru şi a contractelor subsecvente având ca obiect "Servicii de transport feroviar de cărbune" pentru sucursala Electrocentrale Craiova II, sucursala Electrocentrale Işalniţa şi sucursala Electrocentrale Turceni.

Conform fişei de date a achiziţiei, valoarea estimată a contractului era de 473.068.410 lei, fără TVA, din care 195.079.200 de lei pentru SE Turceni, 105.414.600 de lei pentru SE Craiova II şi 172.574.610 lei pentru S.E. Işalniţa. Durata contractuală era de 36 de luni, începând cu 1 februarie 2014, iar criteriile de atribuire a contractului erau "cel mai mic preţ" sau "oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic".

Îm 17 ianuarie 2014, SC CEO SA a transmis invitaţii de participare la procedura de licitaţie, organizată conform normelor interne ale autorităţii contractante, către SNTFM "CFR Marfă", SC Grup Feroviar Român SA Bucureşti şi alte trei societăţi comerciale. Termenul de depunere a ofertelor de către societăţile comerciale care doreau să ia parte la procedura de licitaţie era 29 ianuarie 2014.

"CFR Marfă şi-a manifestat intenţia de a participa la procedura de achiziţie a serviciilor de transport feroviar de cărbune pentru cele trei sucursale aparţinând SC CEO SA şi prin urmare a cerut să i se elibereze documentaţia de atribuire (fişe de date, caiet de sarcini, model de contract subsecvent, model de acord cadru)", au precizat procurorii în actul de sesizare a instanţei.

Anchetatorii au stabilit că, la data de 22 ianuarie 2014, Gruia Stoica, "persoană ce controlează SC GFR SA, membră a grupului Grampet", i-a promis avocatului Doru Boştină că-i va da trei milioane de euro, pentru "a-şi exercita influenţa pe care a lăsat să se creadă că are o asupra directorului general al CFR Marfă (funcţionar public), pentru a-l determina să îşi încalce atribuţiile de serviciu şi să-i comunice preţul oferit de societatea pe care o conduce, la licitaţia din 29 ianuarie 2014, aşadar să divulge date confidenţiale".

"Acest demers avea ca scop adjudecarea, de către Stoica Gruia, a contractului ce făcea obiectul licitaţiei, respectiv transport cărbune de la nivelul SC CEO SA. În acest context, inculpatul Boştină Doru-Cătălin i-a promis inculpatului Stoica Gruia că va înlesni, în schimbul sumei de trei milioane euro, aflarea ofertei de preţ şi va folosi, pentru realizarea traficului de influenţă, un intermediar care poate exercita influenţa directă asupra funcţionarului public, directorul general al CFR Marfă", au precizat procurorii în rechizitoriu.

Din 23 ianuarie şi până în ziua licitaţiei, respectiv 29 ianuarie, Doru Boştină l-a ţinut la curent pe inculpatul Stoica Gruia cu stadiul demersurilor sale de intermediere a traficării influenţei, în scopul adjudecării contractului la licitaţia având ca obiect contractul de transport cărbune, au mai arătat procurorii.

"Intervenţia autorităţilor judiciare în data de 29 ianuarie 2014 a pus capăt demersurilor infracţionale şi a «stopat» o licitaţie afectată de activitatea infracţională a celor doi inculpaţi, care nu mai putea fi derulată, deoarece era incompatibilă condiţiilor de concurenţă reală, loială şi care ar fi putut determina prejudicierea unei unităţi de stat cu suma de 473.068.410 lei, fără TVA", au mai scris procurorii în rechizitoriu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici