Analist militar britanic, despre livrarea avioanelor F-16 în Ucraina: "Rusia le va distruge înainte să decoleze"

  • Solicitările către ţările occidentale de a trimite avioane de luptă în Ucraina au crescut în ultimele luni.
  • Ucrainenii vor aeronave F-16 fabricate în SUA, despre care susţin că vor stimula forţele aeriene ucrainene.
  • Dar Rusia ameninţă Ucraina că îi va distruge aeronavele încă dinainte să le folosească. Sateliţii Rusiei din spaţiu şi spionii ruşi de la sol pot depista imediat modificări pentru renovarea aerodromurilor şi extinderea pistelor. Avioanele F-16 au nevoie de baze aeriene speciale pentru a fi întreţinute.
  • Americanii, britanicii şi aliaţii NATO ezită să le livreze aeronave de luptă ucrainenilor din mai multe motive - teama de escaladare a conflictului ruso-ucrainean în război mondial, teama că ruşii le-ar putea distruge imediat sau că aeronavele doborâte ar putea să fie capturate de ruşi şi le-ar afla secretele de fabricaţie.
69445 afișări
Imaginea articolului Analist militar britanic, despre livrarea avioanelor F-16 în Ucraina: "Rusia le va distruge înainte să decoleze"

US Air Force

Dacă Ucraina va primi vreodată avioane de vânătoare F-16 din SUA,  nu va dura mult până când ruşii le vor distruge. 

Un avion F-16 este atât de fragil încât necesită baze aeriene special pregătite,  iar acele baze pot fi identificate şi vizate de Rusia, spune un expert pe nume Justin Bronk, analist de război aerian pentru think tank-ul Royal United Service Institute (RUSI) din Marea Britanie, în timpul unui episod recent dintr-un serial de podcast geopolitic.

„Deci, F-16 necesită de obicei baze aeriene foarte curate, foarte bine întreţinute”.

F-16 are un tren de aterizare „destul de uşor”, deoarece este proiectat să aibă un raport asigurat între tracţiune-greutate şi „nu trebuie să existe mai multă greutate pe avion decât trebuie”, a spus Bronk.

Avioanele de luptă ruseşti sunt construite pentru a opera pe aerodromuri mai înapoiate tehnologic, în timp ce avioanele occidentale, precum F/A-18, sunt proiectate pentru a absorbi şocul aterizărilor dure pe o pistă plutitoare.

„Ar trebui să depuneţi multă muncă pentru a aduce avioanele pe acele piste ucrainene, vechi, de model sovietic, suficient de curate pentru a utiliza un F-16, fără riscuri mari de a pătrunde resturi de obiecte străine şi de a deteriora motoarele”, a spus Bronk.

În plus, multe aerodromuri ucrainene sunt prea scurte pentru a fi folosite de un avion F-16 complet încărcat.

„S-ar observa repede lucrările de refacere a pistelor şi potenţiale lucrări de extindere ale acestora din aer şi din spaţiu, toate acestea fiind foarte vizibile  pentru sateliţii Rusiei, precum şi pentru sursele pe care Moscova le are la sol", a adăugat Bronk.

În ciuda faptului că sunt depăşite din punct de vedere numeric şi tehnologic de aeronavele ruseşti şi de rachetele aer-aer, forţele aeriene ucrainene s-au dovedit remarcabil de rezistente şi pline de resurse.

Dar până acum, Rusia a ales să nu-şi folosească stocul limitat de rachete cu rază lungă de acţiune împotriva bazelor aeriene ucrainene, deoarece puterea aeriană ucraineană „nu reprezintă o ameninţare masivă”, a spus Bronk.

Dar asta se va schimba dacă avioanele fabricate din Occident vor începe să opereze de pe aerodromurile ucrainene.

„Toate bazele aeriene ale Ucrainei sunt la mila Rusiei – pentru că întreaga ţară este la mila rachetelor balistice şi de croazieră ale Rusiei”, a spus Bronk în podcast.

Deşi arsenalul de rachete al Rusiei se micşorează, este suficient să lanseze una sau două rachete pentru a distruge orice flotă ucraineană de avioane F-16. Chiar şi în limita resurselor, bazele cu avioanele F-16 vor fi foarte vulnerabile în ţinta atacurilor ruseşti. 

De când Rusia a invadat în februarie 2022, Ucraina a pledat să primească  avioanele occidentale ca să-şi înlocuiască flota în scădere de avioane de luptă MiG-29 şi Su-27 din epoca sovietică, care sunt mult depăşite numeric şi depăşite de forţele aeriene ruse de nouă generaţie ca Su-35. 

Naţiunile din blocul occidental au trimis deja cantităţi mari de arme şi muniţie - inclusiv tancuri, artilerie şi rachete dirijate - în Ucraina, dar încă nu au trimis avioane din cauza îngrijorărilor legate de nefamiliaritatea ucrainenilor cu aeronavele occidentale şi de teama de a provoca o escaladare cu Rusia. 

Membrii NATO, Polonia şi Slovacia , au convenit să trimită avioane în Ucraina, dar furnizează MiG-29 mai vechi, cu care piloţii şi mecanicii ucraineni sunt obişnuiţi 

Analistul crede că avioanele franţuzeşti ca Mirage 2000C şi Rafale Ms ar fi „în mod rezonabil” mai potrivite pentru „pistele relativ austere” ale Ucrainei”, a declarat Bronk pentru Insider într-un e-mail, dar ar fi suficiente doar să-i oprească pe ruşi pentru scurtă vreme.

Bronk a susţinut că avionul de luptă JAS-39 Gripen al Suediei ar fi cea mai bună alegere, deoarece este proiectat pentru a fi uşor de întreţinut şi pentru a opera de pe piste de aterizare accidentate, potrivit INSIDER

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici