Planul, prezentat într-un document consultat de Financial Times, prevede un buget mai „ambiţios” în ceea ce priveşte „dimensiunea şi concepţia”, pentru a răspunde cerinţelor sporite de cheltuieli   pentru apărare şi rambursarea unor datorii mari. 
     
   În timp ce documentul nu propune un total pentru bugetul multianual, care începe în 2028, Comisia Europeană pledează pentru cea mai mare revizuire a modului în care sunt distribuite fondurile,   afirmând că „status quo-ul nu este o opţiune”. 
     
   Comisia remarcă faptul că necesitatea de a rambursa costurile pentru obligaţiunile din perioada Covid s-ar ridica la 30 de miliarde EUR pe an, sau 20% din cheltuielile anuale ale blocului comunitar   – o povară financiară fără precedent care va forţa 
   UE să regândească contribuţiile globale. 
     
   Comisia a indicat că doreşte să revoluţioneze structura bugetului, reunind peste 50 de programe de cheltuieli „rigide” în trei fonduri principale care oferă mai multă „flexibilitate” pentru a face   faţă provocărilor neaşteptate. 
     
   În mod tradiţional, bugetul UE este finanţat prin contribuţii naţionale care se ridică la aproximativ 1% din venitul naţional brut al UE. Aproximativ o treime este alocată subvenţiilor pentru   agricultură, o altă treime regiunilor mai puţin dezvoltate – prin aşa-numita politică de „coeziune” – iar restul acoperă orice altceva, de la ajutorul extern la salariile personalului UE. 
   Trei fonduri mari şi late  
   În cadrul bugetului simplificat, Comisia ar conveni asupra unui singur „plan pentru fiecare ţară cu reforme şi investiţii-cheie”, inclusiv fonduri regionale şi subvenţii agricole. Acest lucru ar   oferi, de fapt, guvernelor naţionale o mai mare libertate de decizie în ceea ce priveşte proiectele, inclusiv unele care au fost convenite în mod tradiţional la nivelul autorităţilor locale cu   Bruxelles-ul. 
     
   Un al doilea „fond european pentru competitivitate” ar stimula investiţiile în sectoare-cheie şi în proiecte comune, în timp ce un fond „modernizat” pentru politica externă ar fi „mai aliniat la   interesele noastre strategice”. 
     
   Aceste două fonduri ar putea permite UE să aloce o parte mult mai mare din buget proiectelor de apărare transfrontaliere, care nu au fost o prioritate în bugetele anterioare ale UE. 
     
   Prezentarea iniţială a Comisiei are loc înaintea unei propuneri legislative oficiale pentru buget – cunoscut în mod oficial sub numele de Cadrul financiar multianual – care urmează să fie   prezentată în această vară. Toate cele 27 de ţări trebuie să ajungă la un acord cu privire la aceasta, un proces care a durat peste doi ani de negocieri pentru ultimul CFM.