• Trei stele antice, estimate a avea între 12 şi 13 miliarde de ani, au fost descoperite în haloul Căii Lactee, sugerând că s-ar putea să se fi format la scurt timp după Big Bang.
  • Aceste stele, identificate ca stele din Sistemul Stelar Mic Acretat (SASS), au niveluri scăzute de metale grele şi orbite retrograde, indicând că au fost probabil furate din alte galaxii.
  • Cercetătorii au descoperit aceste stele prin analizarea datelor istorice, dezvăluind perspective cruciale asupra universului timpuriu şi interacţiunilor galactice ale Căii Lactee.
Imaginea articolului Stele antice de la marginea Căii Lactee pot dezvălui istoria gravitaţională a galaxiei

Sursa foto: X

Astronomii au descoperit trei stele în haloul Căii Lactee care se numără printre cele mai vechi din univers, estimate a avea între 12 şi 13 miliarde de ani, potrivit Live Science. Aceste stele, situate la aproximativ 30.000 de ani-lumină de Pământ, s-au format probabil la scurt timp după Big Bang şi au fost posibil furate din alte galaxii antice de forţele gravitaţionale ale Căii Lactee acum miliarde de ani.

Studiul, publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, a implicat reanalizarea compoziţiilor chimice ale acestor stele. Cercetătorii au descoperit că aceste stele au niveluri foarte scăzute de metale grele precum fier, stronţiu şi bariu, indicând că s-au format înainte ca majoritatea celorlalte stele să explodeze şi să împrăştie aceste elemente în spaţiu.

Cele trei stele au fost denumite Stele din Sistemul Stelar Mic Acretat (SASS) de către echipa de cercetare. Traiectoriile lor unice, care se deplasează într-o mişcare retrogradă opusă majorităţii stelelor din Calea Lactee, sugerează că au fost capturate din alte galaxii. Această mişcare retrogradă este un indicator cheie că nu au origine în Calea Lactee.

Cercetarea a fost condusă în cadrul unui curs de la MIT predat de Anna Frebel, astrofiziciană stelara şi autoarea principală a studiului. Studenţii au analizat date istorice de la Telescopul Magellan-Clay de la Observatorul Las Campanas din Chile, ducând la descoperirea acestor stele antice. Analiza a arătat că una dintre stele conţinea de aproximativ 10.000 de ori mai puţin fier decât Soarele.

Descoperirea este semnificativă deoarece permite astronomilor să studieze stele antice direct, oferind perspective asupra universului timpuriu. Această descoperire sugerează că ar putea exista mai multe astfel de stele antice în haloul Căii Lactee. Frebel şi echipa sa au identificat deja încă 65 de stele retrograde cu compoziţii similare, care vor fi studiate pentru a determina dacă sunt şi ele stele SASS.

Această cercetare, publicată pe 14 mai în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ajută la reconstituirea istoriei galaxiei noastre şi a interacţiunilor sale cu alte galaxii în universul timpuriu.