• Telescopul spaţial James Webb al Nasa i-a ajutat pe astronomi să descopere o planetă stâncoasă îndepărtată şi ciudată, care prezintă indicii ale unei atmosfere bogate în vapori de apă, în ciuda apropierii sale de steaua sa.
  • Cercetătorii, inclusiv cei de la centrul spaţial Goddard al Nasa, spun că exoplaneta cunoscută sub numele de GJ 486 b este prea aproape de steaua sa pentru a se afla în zona locuibilă, având o temperatură la suprafaţă de aproximativ 800 de grade Fahrenheit.
Imaginea articolului Telescopul Webb detectează o planetă îndepărtată care prezintă indicii ale unei atmosfere bogate în vapori de apă

Sursa foto: Twitter

Planeta, situată la aproximativ 26 de ani lumină distanţă, în constelaţia Virgo, este cu aproximativ 30% mai mare decât Pământul şi de aproape trei ori mai masivă, ceea ce înseamnă că este o lume stâncoasă cu o gravitaţie mai puternică decât cea a Pământului.

GJ 486 b orbitează în jurul unei stele pitice roşii, completând o revoluţie în mai puţin de 1.5 zile pământene, şi este probabil blocată tidian, cu o parte de zi permanentă şi o parte de noapte permanentă.

Cu toate acestea, semnele de vapori de apă asociate planetei ar putea indica faptul că aceasta are o atmosferă, în ciuda temperaturii sale arzătoare şi a apropierii de steaua sa, se arată în studiul publicat în revista The Astrophysical Journal Letters.

Studii anterioare au arătat că stelele pitice roşii sunt suficient de reci pentru ca planetele din apropierea lor să aibă o orbită strânsă pentru a rămâne suficient de calde pentru a putea găzdui apă lichidă şi a crea o zonă locuibilă pentru viaţă, potrivit Independent.

În timp ce vapori de apă au fost observaţi anterior pe exoplanete gazoase care orbitează în jurul unor astfel de stele, nicio atmosferă nu a fost detectată cu siguranţă în jurul unei exoplanete stâncoase.

Cu toate acestea, cercetătorii avertizează, în urma noii descoperiri, că vaporii de apă ar putea proveni de pe steaua însăşi şi nu de pe planetă.

Vaporii de apă dintr-o atmosferă de pe o planetă stâncoasă fierbinte ar reprezenta un progres major pentru ştiinţa exoplanetelor. Dar trebuie să fim atenţi şi să ne asigurăm că nu steaua este vinovată", a declarat autorul studiului, Kevin Stevenson de la Universitatea Johns Hopkins din SUA.

Deoarece steaua gazdă a lui GJ 486 b este mult mai rece decât Soarele, oamenii de ştiinţă suspectează că şi mai mulţi vapori de apă s-ar putea concentra în petele sale stelare.

Acest lucru ar fi putut crea un semnal care să imite o atmosferă planetară, spun ei.

Deoarece atmosfera de vapori de apă s-ar putea eroda treptat din cauza încălzirii de la stea, chiar dacă ar exista o atmosferă, cercetătorii spun că aceasta ar trebui să fie realimentată constant de vulcanii din interiorul planetei.

Aceştia spun că sunt necesare observaţii suplimentare pentru a preciza cât de multă apă este prezentă, dacă există dovezi concludente ale existenţei uneia.

Cercetătorii speră să studieze datele de la mai multe instrumente Webb pentru a determina în mod concludent prezenţa vaporilor de apă.

Unirea mai multor instrumente împreună va stabili cu adevărat dacă această planetă are sau nu o atmosferă", a declarat Dr. Stevenson.