Video Magazinul ANAF din Capitală, "o ţeapă" pentru sutele de cumpărători, curioşi dar dezamăgiţi

Magazinul ANAF din Capitală nu are nimic special. Produsele vândute aici se găsesc în en-gros-urile "chinezeşti" de la periferie sau la orice butic de piaţă din oraş, la preţuri apropiate, însă lipsa de experienţă în comerţ a ANAF şi mediatizarea l-au transformat nemeritat într-un "pom lăudat".

35978 afișări

"La pomul lăudat să nu te duci cu sacul!", şi-a spus, ca pentru sine, o femeie mai în vârstă, unul dintre cei aproximativ 300 de cumpărători care au aşteptat în frig mai multe ore ca să poată ajunge în sfârşit în faţa rafturilor cu produse din interiorul primului magazin de produse confiscate deschis, luni, de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) în Bucureşti.

Femeia, o pensionară perfect pusă la curent cu preţurile pieţei pentru multe din produsele vândute de ANAF, nici n-a intrat bine în magazin şi a început criticile. "Un prosop de bucătărie cinci lei? Asta e bătaie de joc! Costă un leu peste tot, chiar aici, în piaţă, îl găsiţi la un leu!", a spus, intrigată femeia. A văzut apoi o cratiţă de metal, vândută de ANAF cu zece lei. "Asta sunt la seturi de şase în supermarket şi costă 50 de lei. Am stat ca proştii în frig degeaba", a continuat femeia, susţinută şi de prietena ei, o femeie mai tânără care, pentru că are "tineret" în familie, şi-a cumpărat câteva doze de energizant, la preţul de doi lei fiecare.

Magazinul ANAF din Berceni vinde, în principiu, produse confiscate din en-gros-urile "Europa" şi "Dragonul Roşu" de la periferia Bucureştiului. La magazinul din strada Măriuca din zona Apărătorii Patriei ajung însă doar produsele care nu se califică drept "contrafăcute" sau "falsificate". "Adică cele care nu încearcă să copieze brand-uri celebre, fie că folosesc numele corect sau unul extrem de apropiat", explică Ionuţ Cucu, unul dintre reprezentanţii ANAF care se ocupă de magazinul deschis în Bucureşti.

Pe lângă hainele şi decoraţiunile, de sezon sau nu, toate confiscate din en-gros-uri şi toate făcute în China, în magazin mai pot fi găsite sucuri, bere sau mâncare de animale, toate produse de companii importante şi cunoscute, toate în termenul de valabilitate, dar sechestrate de poliţie sau fisc pentru că au fost găsite la vânzare fără acte. Sucurile, berea şi mâncarea pentru animale se vindeau la preţuri sub cele ale pieţei, un anumit sortiment de mâncare pentru pisici, spre exemplu, putând fi cumpărat de la magazinul ANAF cu jumătate din preţul la care se găseşte pe piaţă. O sticlă de jumătate de litru de suc produs de "Coca Cola" este doi lei, iar o doză de bere cu acelaşi volum costa între 1,3 şi 1,7 lei, în funcţie de sortiment. Un PET de doi litri de bere era trei lei, însă întreg stocul de bere a fost epuizat în mai puţin de trei ore de la deschidere.

Produsele "chinezeşti", în schimb, aveau preţuri chiar de câteva ori mai mari decât cele din magazinele de cartier. Un castron de plastic vândut aici cu şapte lei este, aşa cum au constatat alţi cumpărători, "jumate sau chiar mai puţin" în Europa. La fel unele sacoşe, genţi sau haine, "mai scumpe sau la acelaşi preţ ca în «Europa»". Cumpărătorii de meserie, oricât de nervoşi ar fi ajuns în magazin din cauza aşteptării de câteva ore în frigul de-afară, au găsit însă şi câteva produse care "se meritau": anumite pulovere, papucii de casă sau blugii vânduţi la 15 lei.

"Preţurile sunt stabilite de o comisie din care fac parte oamenii noştri şi câţiva reprezentanţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorului", a explicat Ionuţ Cucu.

Comerţul însă a mers îngrozitor de greu la mazinul ANAF. Sistemul gândit de responsabilii cu vânzarea este unul incredibil de greoi. Magazinul este împărţit în trei încăperi, însă în fiecare există un reprezentant al ANAF pe la care cumpărătorii este musai să treacă pentru a lua un bon scris de mână, pe care apare numărul de produse alese şi preţul acestora. După trei cozi, presupunând că există clienţi care au ales produse din fiecare dintre cele trei încăperi, cumpărătorul mai stă apoi la o coadă generală, la singura casă de marcat.

În plus, alţi câţiva angajaţi ai ANAF aveau rolul de a păzi cumpărătorii, în lipsa oricărui sistem anti-furt din magazin şi a oricăror elemente de siguranţă ataşate produselor, firma de pază fiind implicată, alături de poliţiştii comunitari, în gestionarea şi ordonarea cozii imense de oameni aşteptând să intre. În aceste condiţii, evident că au existat şi furturi.

"Mi-au furat lavetele!", exclama "omul cu bonul" din cea de-a treia cameră, cea cu sucuri, mâncare de animale, oale şi alte articole de menaj. "Aveam opt. Am dat bonuri pentru trei, şi văd că nu mai e niciuna", continuat omul, descriind succint "laveta de cinci lei".

Nici cei de la firma de pază nu au exclus posibilitatea ca anumite produse să fi fost furate. "Păi credeţi că între ăştia de pe-aici, de la coadă, nu există şi ciorditori?", s-a întrebat "şeful dispozitivului" asigurat de firma de pază.

Cei de la coadă erau, într-adevăr, oameni de diferite condiţii sociale. După hainele cu care erau îmbrăcaţi, unii păreau pensionari sau şomeri săraci, alţii vânători de chilipiruri. Existau însă printre ei şi tineri care nu păreau amatori de haine "de Dragonul Roşu". Nimeni de la coadă nu ştia însă ce anume se găseşte înăuntru.

"Stăm ca proştii de la şapte dimineaţa să vedem şi noi ce e cu magazinul ăsta. Am auzit, de la unul, de la altul, cam ce-ar fi acolo, da' vrem să vedem noi cu ochii noştri, poate găsim ceva ieftin, că suntem săraci. Stăm şi aşteptăm", spunea o bătrână care susţinea că se află la coadă de la opt dimineaţă.

Alţii, mai tineri, aşteptau să cumpere "telefoane" sau "mp3-uri". "Vrem să ne schimbăm telefoanele, acum de sărbători, şi am venit să vedem ce ofertă au aici, la confiscate", susţinea, naiv, un tânăr. El a refuzat în ruptul capului să creadă că înăuntru nu se vând electronice, deşi auzea nemulţumirile celor care ieşeau din magazin odată la câteva minute.

Întrebaţi de ce nu au amenajat o vitrină în care să expună produsele scoase la vânzare, reprezentanţii ANAF au invocat lipsa de spaţiu. Li s-a părut însă o idee bună să multiplice listele cu produse şi preţuri pe care le aveau deja întocmite şi pe care oricum le foloseau cei de la bonuri şi cei de la case şi să le lipească apoi pe geamurile parterului de bloc în care a fost amenajat magazinul.

"Există deja o soluţie: pot intra pe internet, pe site-ul ANAF, şi găsesc o listă cu produse scoase la licitaţie. Toate acele produse vor putea fi găsite, în principiu, şi la noi la magazin, la preţurile de acolo", a mai spus Ionuţ Cucu.

Managementul magazinului i-a dezamăgit pe cei de la coadă, aşteptarea lor fiind direct dependentă de ritmul în care clienţii aflaţi înăuntru terminau de cumpărat şi ieşeau. Din cauza asta, mulţi de la coadă s-au răstit la poliţiştii comunitari, cerând să stea de vorbă personal cu "şeful magazinului" şi reproşând poliţiştilor "reclama" făcută magazinului. Din cauza asta, probabil, în ciuda preţurilor uneori atractive, încasările magazinului nu au depăşit o mie de lei pe oră, în prima jumătate de zi de funcţionare.

"Aţi făcut reclamă aiurea şi-acuma stăm ca proştii aici. Şi mai stăm şi degeaba, că uite ce zic ăia care e ies, că nu sunt televizoare, nu sunt electronice, nu sunt bijuterii, nu e nimic. E bătaie de joc, aia e!", s-a revoltat împotriva poliţiştilor comunitari un bărbat la vreo 40 de ani, îmbrăcat cu o geacă de firmă, nemulţumit că stă la coadă de două ore.

Magazinul va funcţiona permanent, însă după programul "cu publicul" al funcţionarilor Fiscului, adică de luni până joi, între orele 9.00 şi 15.00. El va fi periodic aprovizionat cu bunuri din depozitele în care ANAF ţine produsele confiscate, în funcţie de cerere.

(Material realizat de Ovidiu Vanghele, ovidiuv@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici