Analize şi campanii privind egalitatea de şanse în rândul elevilor, prevăzute în viitoarea strategie

Strategia naţională pentru egalitate de şanse în perioada 2014 - 2017 vizează mai multe domenii de intervenţie, fiind prevăzute analize şi campanii de informare inclusiv în rândul elevilor şi al profesorilor, privind respectarea dreptului la nediscriminare.

977 afișări
Imaginea articolului Analize şi campanii privind egalitatea de şanse în rândul elevilor, prevăzute în viitoarea strategie

Analize şi campanii privind egalitatea de şanse în rândul elevilor, prevăzute în viitoarea strategie (Imagine: Marius Dumbrăveanu/Mediafax Foto)

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) a finalizat viitoarea Strategie naţională în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, proiectul de Hotărâre fiind supus dezbaterii publice.

Iniţiatorii noii strategii arată că, în contextul reducerilor financiare şi de personal, precum şi a reorganizării instituţionale, respectiv desfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse (ANES), implementarea Strategiei Naţionale pentru perioada 2010-2012 a înregistrat o serie de nerealizări şi mari întârzieri.

"În cadrul acestui document strategic, educaţia a fost apreciată ca fiind unul dintre domeniile prioritare de intervenţie pentru promovarea unei societăţi axate pe respectarea drepturilor omului şi susţinerea diversităţii. Documentul a relevat faptul că, dincolo de intervenţii legislative punctuale, combaterea discriminării de gen este condiţionată de existenţa unui sistem educativ favorabil egalităţii de şanse şi dezvoltării personale", se arată în documentul pus în dezbatere publică.

La nivel european, priorităţile în domeniul egalităţii de gen asumate prin Strategia pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2010-2015 sunt: independenţa economică a femeii, plată egală pentru muncă de valoare egală, participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la procesul de decizie şi demnitate, integritate şi combaterea violenţei de gen.

Astfel, pentru perioada 2014-2017, Strategia naţională a identificat mai multe arii de intervenţie: educaţia, piaţa muncii, participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la procesul de decizie, abordarea integratoare de gen şi violenţa de gen.

Strategia prevede că pentru fiecare arie de intervenţie au fost identificate măsuri specifice şi s-a stabilit un set de indicatori de rezultat, au fost identificate resursele financiare adecvate şi principalii actori cu sprijinul cărora obiectivele propuse vor putea fi atinse.

Astfel, în Educaţie se urmăreşte combaterea stereotipurilor de gen din sistemul de învăţământ, prin aplicarea şi prelucrarea informaţiilor culese prin intermediul a două chestionare, unul destinat directorilor şi cadrelor didactice, pentru a identifica gradul de promovare a perspectivei de gen în procesul educaţional, având drept scop evaluarea nivelului de introducere şi aplicare a perspectivei de gen în instituţii de învăţământ, celălalt adresat elevilor, având drept scop evaluarea gradului de percepţie a problematicii egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi atât în mediul şcolar cât şi în cel extraşcolar.

În perioada vizată mai este prevăzută organizarea unei campanii de sensibilizare în rândul elevilor de şcoală primară şi gimnazială, în vederea creşterii gradului de conştientizare şi informare a acestora cu privire la semnificaţia şi importanţa respectării dreptului la nediscriminare şi egalitate de şanse pentru toţi, dar şi realizarea unei analize documentare a programelor şcolare privind disciplinele în cadrul cărora se poate promova perspectiva de gen.

Iniţiatorii Strategiei 2014 - 2017 vizează şi promovarea perspectivei de gen în politicile de ocupare, mobilitate şi migraţie a forţei de muncă, prin organizarea de seminarii de formare şi conştientizare, destinate angajaţilor MMFPSPV cu atribuţii în elaborarea politicilor de ocupare, mobilitate şi migraţie a forţei de muncă, dar şi creşterea gradului de conştientizare a inspectorilor de muncă cu privire la prevederile legale din domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

Un alt obiectiv al noii strategii se referă la creşterea gradului de conştientizare cu privire la diferenţa salarială între femei şi bărbaţi, în acest sens fii nd prevăzute reuniuni de sensibilizare a angajatorilor din mediul privat cu privire la importanţa reducerii diferenţei salariale între femei şi bărbaţi.

Documentul urmăreşte şi creşterea gradului de conştientizare privind concilierea vieţii de familie cu viaţa profesională, prin organizarea unei campanii de informare şi conştientizare destinată bărbaţilor cu privire la importanţa implicării lor în viaţa de familie, dar şi încurajarea integrării pe piaţa muncii a femeilor aparţinând grupurilor vulnerabile, prin încheierea de parteneriate cu ONG-uri sau alte entităţi interesate pentru accesarea de fonduri nerambursabile pentru implementarea de proiecte vizând îmbunătăţirea situaţiei femeilor din grupuriler vulnerabile.

În următorii ani ar urma să fie luate măsuri şi pentru participarea echilibrată la decizie, iniţiatorii documentului propunând monitorizarea participării echilibrate a femeilor şi bărbaţilor la procesul de decizie, dar şi realizarea de studii, analize în acest sens.

Pentru combaterea fenomenului de hărţuire şi hărţuire sexuală la locul de muncă sunt prevăzute elaborarea unei analize cu privire la formele de manifestare şi amploarea fenomenului în companii din România şi cu privire la procedurile şi practicile utilizate de acestea, precum şi organizarea unei campanii de informare şi conştientizare în rândul angajatorilor şi a angajaţilor cu privire la efectele negative ale comportamentelor de hărţuire şi hărţuire sexuală la locul de muncă.

Activităţile prevăzute în Strategia naţională în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului General de Acţiuni pentru implementarea Strategiei se finanţează din bugetul de stat, fonduri externe nerambursabile, donaţii, sponsorizări şi alte surse, în condiţiile legii.

Documentul va fi în dezbatere publică până în 14 ianuarie 2014.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici