CJUE: Eticheta unui produs nu poate sugera existenţa unui ingredient pe care nu îl are în realitate

Etichetarea unui produs alimentar nu trebuie să inducă consumatorul în eroare sugerând prezenţa unui ingredient pe care produsul nu îl conţine în realitate, potrivit unui decizii a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).

139 afișări
Imaginea articolului CJUE: Eticheta unui produs nu poate sugera existenţa unui ingredient pe care nu îl are în realitate

CJUE: Eticheta unui produs nu poate sugera existenţa unui ingredient pe care nu îl are în realitate (Imagine: Mediafax Foto-AFP)

Potrivit unui comunicat de presă al CJUE, Curtea a trebuit să soluţioneze cazul unei societăţi germane - Teekanne -, care comercializează o infuzie de fructe denumită "Felix aventură zmeură-vanilie".

Ambalajul cuprinde, printre altele, imagini cu zmeură şi cu flori de vanilie, precum şi menţiunile "infuzie de fructe cu arome naturale", "infuzie de fructe cu arome naturale – gust de zmeură-vanilie' şi "nu conţine decât ingrediente naturale".

În realitate, arată CJUE, infuzia de fructe nu conţine ingrediente naturale obţinute din vanilie sau din zmeură, nici aromă obţinută din acestea din urmă. Lista ingredientelor care apare pe una dintre părţile laterale ale ambalajului menţionează următoarele: "Hibiscus, măr, frunze de mure dulci, coajă de portocală, măceş, aromă naturală cu gust de vanilie, coajă de lămâie, aromă naturală cu gust de zmeură, mure, căpşuni, afine, soc".

"O asociaţie de protecţie a consumatorilor din Germania impută societăţii Teekanne faptul că, prin intermediul elementelor care figurează pe ambalaj, a indus consumatorul în eroare cu privire la compoziţia infuziei. Astfel, consumatorul s-ar aştepta, având în vedere aceste elemente, ca infuzia să conţină constituenţi din vanilie şi din zmeură sau, cel puţin, arome naturale de vanilie şi de zmeură", conform reprezentanţilor Curţii.

Asociaţia solicită firmei Teekanne să înceteze acţiunile de promovare a infuziei.

Sesizată în ultimă instanţă, Bundesgerichtshof (Curtea Federală de Justiţie) a cerut Curţii de Justiţie să stabilească dacă etichetarea unui produs alimentar poate să inducă consumatorul în eroare atunci când sugerează prezenţa unui ingredient pe care, în realitate, produsul nu îl conţine, singura modalitate de care dispune consumatorul pentru a constata absenţa acestuia fiind citirea listei ingredientelor.

"Dreptul Uniunii impune ca cumpărătorul să dispună de o informare corectă, neutră şi obiectivă care să nu îl inducă în eroare şi prevede că etichetarea unui produs alimentar nu trebuie să prezinte un caracter înşelător. Deşi este adevărat că se prezumă faptul că un consumator citeşte lista ingredientelor înainte de a cumpăra un produs, Curtea nu exclude posibilitatea ca etichetarea produsului să fie de natură să inducă cumpărătorul în eroare atunci când anumite elemente ale etichetării sunt mincinoase, eronate, ambigue, contradictorii sau incomprehensibile", conform deciziei de joi a CJUE.

Curtea precizează că, într-un astfel de caz, "lista ingredientelor poate, chiar dacă este exactă şi exhaustivă, să fie inaptă să corecteze suficient impresia eronată sau echivocă care rezultă, în percepţia consumatorului, din etichetarea acestui produs".

Astfel, atunci când etichetarea unui produs alimentar sugerează prezenţa unui ingredient care, în realitate, nu există - absenţa acestuia reieşind numai din lista ingredientelor -, o asemenea etichetare este de natură să inducă cumpărătorul în eroare cu privire la caracteristicile produsului în cauză.

"Instanţa naţională va trebui, aşadar, să verifice, examinând diferitele elemente care compun etichetarea infuziei, dacă un consumator mediu, normal informat şi suficient de atent şi de avizat poate fi indus în eroare cu privire la prezenţa unor constituenţi din zmeură şi din flori de vanilie sau a unor arome obţinute din aceste ingrediente. În cadrul acestei examinări, instanţa naţională va trebui să ţină seama în special de termenii şi de imaginile utilizate, precum şi de amplasarea, de dimensiunea, de culoarea, de fontul, de limba, de sintaxa şi de punctuaţia diverselor elemente care figurează pe ambalajul infuziei de fructe", conchide CJUE.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici