VIDEO  NASA: Secetele şi inundaţiile extreme vor deveni mai frecvente şi mai intense din cauza încălzirii globale

• Oamenii de ştiinţă de la NASA trag un semnal de alarmă.
  • Experţii spun că secetele şi inundaţiile vor deveni mai frecvente şi mai severe pe măsură ce planeta noastră se încălzeşte şi clima se schimbă, însă, până acum, detectarea acestor fenomene la scară regională şi continentală s-a dovedit a fi dificilă.
Imaginea articolului NASA: Secetele şi inundaţiile extreme vor deveni mai frecvente şi mai intense din cauza încălzirii globale

Un nou studiu condus de către NASA confirmă faptul că secetele şi inundaţiile majore au avut loc într-adevăr mai des în ultima perioadă.

În studiul publicat luni în revista Nature Water, doi oameni de ştiinţă de la NASA au examinat 20 de ani de date de la sateliţii NASA/German GRACE şi GRACE-FO pentru a identifica evenimentele extreme.

Oamenii de ştiinţă au descoperit, de asemenea, că intensitatea la nivel mondial a acestor fenomene extreme de umezeală şi secetă - o măsură care combină amploarea, durata şi gravitatea - este strâns legată de încălzirea globală.

În perioada 2015-2021 - şapte dintre cei mai călduroşi nouă ani din istoria modernă - frecvenţa evenimentelor extreme precum secete şi inundaţii a fost de patru pe an, comparativ cu trei pe an în cei 13 ani anteriori. Acest lucru are sens, spun autorii, deoarece aerul mai cald face ca mai multă umiditate să se evapore de la suprafaţa Pământului în timpul evenimentelor secetoase; de asemenea, aerul cald poate reţine mai multă umiditate pentru a alimenta evenimentele severe precum ninsori şi precipitaţii.

Secetă extinsă şi mai multe inundaţii

„Ideea de schimbare climatică poate fi abstractă. Câteva grade mai cald nu pare mare lucru, dar impactul ciclului apei în natură este tangibil”, a declarat Matt Rodell, co-autor al studiului şi hidrolog la Centrul Goddard Space Flight Center al NASA din Greenbelt, Maryland. „Încălzirea globală va provoca secete mai intense şi inundaţii, ceea ce afectează oamenii, economia şi agricultura din întreaga lume. Monitorizarea fenomenelor hidrologice extreme este importantă pentru a ne pregăti pentru evenimentele viitoare, pentru a atenua impactul acestora şi pentru a ne adapta”, mai spune Rodell.

Rodell şi coautorul studiului, Bailing Li, de la Goddard, au studiat 1.056 de evenimente extreme de ploaie şi secetă din 2002 până în 2021, observate de sateliţii GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment) şi GRACE-Follow-On (GRACE-FO). Sateliţii folosesc măsurători precise ale câmpului gravitaţional al Pământului pentru a detecta anomaliile de stocare a apei - mai exact, modul în care cantitatea de apă stocată în soluri, acvifere, lacuri, râuri, strat de zăpadă şi gheaţă se compară cu cea normală.

„Este ca şi cum aţi urmări nivelul apei din cadă”, a spus Rodell. „Poţi vedea cât de mult creşte şi scade fără să cunoşti cantitatea totală de apă din cadă”. Deoarece GRACE şi GRACE-FO furnizează în fiecare lună o nouă hartă a anomaliilor de stocare a apei în întreaga lume, acestea oferă o imagine cuprinzătoare a gravităţii evenimentelor hidrologice şi a modului în care acestea evoluează în timp.

În studiul lor, Rodell şi Li au aplicat o metrică de „intensitate” care ţine cont de gravitatea, durata şi extinderea spaţială a secetelor şi a evenimentelor umede extreme. Ei au constatat că intensitatea totală globală a evenimentelor extreme a crescut din 2002 până în 2021, reflectând creşterea temperaturilor pe Pământ în aceeaşi perioadă.

O proporţie de 20% din totalul pierderilor economice este cauzată de fenomenele meteorologice extreme din SUA în fiecare an. Impactul economic este similar în întreaga lume, deşi numărul victimelor şi nivelul pagubelor tind să fie mai ridicate în zonele sărace şi în ţările în curs de dezvoltare.