Sculptorul Cupei Mondiale: FIFA dorea un trofeu mai fotogenic, uşor şi care să arate bine la TV

Silvio Gazzaniga, creatorul trofeului decernat echipei care câştigă Cupa Mondială la fotbal, spune că, după ce cupa Jules Rimet a fost câştigată pentru a treia oară de Brazilia în 1970, rămânând în posesia acestei ţări, FIFA a dorit ca noul trofeu să fie "mai fotogenic, uşor şi să arate bine la TV".

262 afișări
Imaginea articolului Sculptorul Cupei Mondiale: FIFA dorea un trofeu mai fotogenic, uşor şi care să arate bine la TV

Sculptorul Cupei Mondiale: FIFA dorea un trofeu mai fotogenic, uşor şi care să arate bine la TV (Imagine: Mediafax Foto / AFP)

La patru decenii după ce a creat un trofeu care a trecut cu bine proba timpului, sculptorul Silvio Gazzaniga, în vârstă de 93 de ani, a acordat un interviu pentru site-ul narrative.ly în care a vorbit despre "adevărata natură a victoriei".

În 1970, Brazilia lui Pele a câştigat Cupa Mondială pentru a treia oară, iar trofeul urma să rămână în posesia acestei ţări sud-americane pentru totdeauna, potrivit dorinţei exprimate de Jules Rimet în 1930. Acel trofeu placat cu aur, reprezentând-o pe Nike, zeiţa greacă a victoriei, ridicând o cupă octogonală deasupra capului, a fost numită după Jules Rimet, un fost preşedinte al FIFA. Cupa a fost acordată Uruguay-ului în 1930. Câştigată de Italia în 1934 şi în 1938, cupa a rămas ascunsă într-o cutie de pantofi pe durata celui de-Al Doilea Război Mondial, pentru a nu fi confiscată de nazişti. În 1966, cupa Jules Rimet a fost furată dintr-o expoziţie publică din Westminster, dar a fost recuperată de un căţel curios, Pickles, care a găsit-o înfăşurată în ziare, la baza unui gard viu, lângă locuinţa stăpânului său. Trofeul a fost din nou furat în 1983, din sediul Federaţiei de Fotbal din Brazilia, dar nu a mai fost recuperat niciodată. Se crede că trofeul a fost topit şi aurul a fost vândut pe piaţa neagră. Federaţia braziliană a comandat o replică a trofeului, realizată de Eastman Kodak, din 1,8 kilograme de aur masiv.

Pentru noul trofeu, FIFA a decis în 1971 să lanseze un concurs de proiecte de design, la care au participat 53 de propuneri, din şapte ţări. Una dintre ele venea din partea unui sculptor din Milano, Silvio Gazzaniga, pe atunci în vârstă de 50 de ani.

Gazzaniga a crescut în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial şi şi-a petrecut copilăria admirând bijuterii şi arhitectura din Milano. A realizat prima lui medalie în adolescenţă şi a petrecut trei decenii realizând bijuterii şi trofee pentru competiţii de schi, înainte de a deveni director de creaţie la atelierul milanez de design Bertoni. În acea perioadă a aflat că FIFA vrea să realizeze un nou trofeu pentru Cupa Mondială.

"M-am închis în studioul meu, aflat în cartierul artiştilor din Milano. Am început să lucrez imediat", spune Silvio Gazzaniga.

Rupt de lume vreme de o săptămână, în modestul lui atelier aflat lângă Castelul Sforza, Gazzaniga, un admirator al fotbalului şi fan al echipei AC Milan, era conştient de povestea şi semnificaţia precedentului trofeu: "Cupa Jules Rimet era un exemplu perfect pentru felul în care era concepută o cupă la sfârşitul anilor 1800. Designul meu era un bun exemplu pentru felul în care trebuia concepută o cupă la sfârşitul anilor 1990".

"FIFA a realizat vechiul trofeu ca pe o bijuterie preţioasă. Cupa Jules Rimet era o bijuterie, dar, în 1971, FIFA devenise conştientă că se intrase în epoca televiziunii şi căuta un trofeu mai fotogenic, mai uşor şi care să arate bine la TV - un nou simbol, actualizat, pentru sfârşitul de secol... o sculptură preţioasă, nu o bijuterie pătrată", a adăugat el.

"Am proiectat doi jucători care îşi ridică braţele într-un moment de bucurie, de entuziasm pentru victorie. Aceste braţe susţin o minge şi sugerează o mişcare dinamică, exprimând puterea şi duritatea din fotbal. Trofeul original creat de mine e unic, este construit din aur de 18 karate şi se află în custodie în Elveţia. Echipele câştigătoare primesc o replică din metal suflat cu aur, pe care se gravează anul respectiv", explică italianul.

Mulţumit de creaţia sa, Gazzaniga a trimis schiţele designului său pe adresa FIFA, însă au trecut multe luni înainte să primească un răspuns.

"Eram mândru de designul meu şi eram mulţumit de rezultat. Însă, sincer, nu mă aşteptam la un succes atât de mare", spune sculptorul italian.

După mai multe luni de suspans, a primit un mesaj de FIFA, care îi spunea că proiectul său a fost desemnat câştigător. În comparaţie cu anostele cupe argintii oferite drept trofee la cele mai multe competiţii fotbalistice europene, creaţia lui Gazzaniga era strălucitoare, o irezistibilă reprezentare a exaltării şi bucuriei.

Modest şi foarte realist, artistul italian spune că a fost "bucuros" şi "mândru", dar şi puţin copleşit atunci când trofeul lui a fost arătat pentru prima dată publicului larg, la Cupa Mondială din 1974.

"Prima decernare a însemnat totul pentru mine", spune Silvio Gazzaniga, vorbind despre momentul în care căpitanul de atunci al echipei vest-germane, Franz Beckenbauer, a ridicat trofeul deasupra capului.

Sculptorul a fost totuşi deosebit de emoţionat şi atunci când ţara lui natală, Italia, a câştigat Cupa Mondială la fotbal în 1982 şi în 2006.

De atunci, trofeul a fost ridicat de unii dintre cei mai mari jucători de fotbal, precum Maradona şi Zidane.

În prezent, regulamentul FIFA stipulează că trofeul creat de Silvio Gazzaniga - înalt de 36,8 centimetri, realizat din aur de 18 carate - nu poate fi luat de nicio ţară. La fiecare patru ani, câştigătorii Cupei Mondiale primesc o copie a trofeului, care să le aducă aminte de victoria lor, în timp ce trofeul original rămâne permanent în custodie în Elveţia.

Realizarea trofeului Cupei Mondiale a impulsionat cariera lui Silvio Gazzaniga: de atunci, artistul a creat şi alte trofee fotbalistice cunoscute, precum Cupa UEFA, Supercupa Europei şi Cupa Africii pe Naţiuni.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici