Oamenii de ştiinţă au dezvoltat un plastic care ucide viruşii

• Oamenii de ştiinţă au dezvoltat un plastic care ucide viruşii şi care ar putea face mai dificilă răspândirea lor, inclusiv a coronavirusului, în spitale şi centre de îngrijire.
  • Echipa de la Universitatea Queen's din Belfast spune că folia de plastic este ieftină şi ar putea fi transformată în echipament de protecţie, cum ar fi şorţurile.
  • Aceasta funcţionează prin reacţia cu lumina pentru a elibera substanţe chimice care distrug virusul.
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă au dezvoltat un plastic care ucide viruşii

Sursa foto: Twitter

Studiul a arătat că ar putea ucide viruşii cu milioanele, chiar şi în cazul speciilor rezistente care persistă pe haine şi suprafeţe. Cercetarea a fost accelerată ca parte a răspunsului Marii Britanii la pandemia Covid.

Studiile arătaseră că virusul SARS-CoV-2 era capabil să supravieţuiască până la 72 de ore pe unele suprafeţe, dar asta nu reprezintă nimic în comparaţie cu speciile mai rezistente. Norovirusul, cunoscut sub numele de virusul vomei de iarnă, poate supravieţui în afara corpului timp de două săptămâni, aşteptând să infecteze pe cineva nou, potrivit BBC.

Echipa de chimişti şi virusologi a investigat materiale auto-sterilizante care reduc riscul ca suprafeţele contaminate să răspândească infecţii.

Ideea este de a face un material atât de ostil unui virus încât acesta să nu poată supravieţui acolo. S-a demonstrat că cuprul metalic ucide microbii la contact, dar nu este foarte flexibil.

Astfel, cercetătorii au folosit foi subţiri de plastic care conţineau nanoparticule de dioxid de titan. Acestea reacţionează cu lumina ultravioletă, chiar şi cu cantitatea infimă eliberată de un bec fluorescent, pentru a elibera molecule numite specii reactive de oxigen.

Acestea reacţionează cu materialul genetic al virusului, cu proteinele pe care acesta le foloseşte pentru a ne invada organismul şi cu sfera de grăsime care ţine totul laolaltă. Rezultatul final este un virus mort şi inutil.

Este pentru prima dată când a fost dezvoltat aşa ceva", a declarat profesorul Andrew Mills, de la departamentul de chimie al universităţii.

El a adăugat: „Această peliculă ar putea înlocui multe dintre foliile de plastic de unică folosinţă folosite în industria medicală, deoarece are valoarea adăugată de a fi auto-sterilizabilă fără costuri suplimentare reale".

Materialul a fost testat în laborator împotriva a patru tipuri de virus, două gripe, virusul Covid şi un picornavirus, care are trăsături care fac ca un virus să fie foarte stabil în afara corpului.

În condiţii controlate de laborator, aproximativ un milion de particule de virus au fost plasate pe plasticul auto-sterilizant. Această cantitate depăşeşte cu mult cantitatea de virus care ar fi necesară pentru a declanşa o infecţie.

Se trece de la un milion de viruşi până la nimic şi putem observa un efect în mai puţin de o oră şi o moarte maximă în două ore", a declarat Dr. Connor Bamford, de la şcoala de medicină de la Queen's.

Dar noi adăugăm o super cantitate de virus pentru a provoca cu adevărat sistemul, este probabil să existe un efect în primele câteva minute".

El a spus că echipamentul de protecţie personală folosit în prezent în spitale a făcut o treabă bună, dar "infecţiile pot avea loc atunci când scoateţi sau puneţi echipamentul de protecţie personală, aşa că acest lucru poate ajuta".

Alte domenii care fac obiectul unor investigaţii includ feţele de masă şi perdelele din spitale, precum şi în industria de prelucrare a alimentelor.

Cu toate acestea, va fi nevoie de teste adecvate în lumea reală pentru a afla cât de mare ar putea fi diferenţa dintre echipamentele de protecţie cu auto-sterilizare şi cele de protecţie.