• Centenarii ar putea poseda un sistem imunitar unic care rămâne funcţional la o vârstă extrem de înaintată, ajutându-i să atingă o longevitate excepţională, sugerează un nou studiu.
  • Oamenii de ştiinţă identifică modificări ale compoziţiei şi funcţiei tipului de celule, unice la centenari.
Imaginea articolului Secretul centenarilor. Un studiu ADN dezvăluie un factor-cheie care îi ajută pe unii oameni să trăiască peste 100 de ani

Secretul centenarilor. Un studiu ADN dezvăluie un factor cheie care îi ajută pe unii oameni să trăiască peste 100 de ani

Această populaţie rară de persoane care ajung la 100 de ani sau mai mult are o compoziţie distinctă de celule imunitare care le asigură un sistem imunitar foarte funcţional, au declarat cercetătorii, inclusiv cei de la Facultatea de Medicină a Universităţii din Boston.

Studii anterioare au arătat că una dintre caracteristicile definitorii ale îmbătrânirii este declinul funcţionării corespunzătoare a sistemului imunitar.

Celulele imunitare se află în spatele unor mecanisme importante de recuperare în urma bolilor, promovând longevitatea, potrivit Independent.

În noul studiu, publicat recent în revista EBioMedicine, cercetătorii au efectuat secvenţierea celulelor unice pentru a evalua moleculele din celulele mononucleare din sângele periferic (PBMC), o categorie largă de celule imunitare care circulă în sânge, prelevate de la şapte centenari.

Centenarii făceau parte din New England Centenarian Study, unul dintre cele mai mari studii privind persoanele din America de Nord care au trăit mai mult.

Cercetătorii au folosit apoi tehnici avansate de calcul pentru a analiza modul în care proporţia diferitelor tipuri de celule şi activităţile lor interne se schimbă odată cu vârsta.

Aceştia au identificat modificări ale compoziţiei şi funcţiilor specifice tipurilor de celule care sunt unice la centenari, reflectând răspunsul imunitar normal odată cu vârsta.

Am asamblat şi analizat ceea ce este, după cunoştinţele noastre, cel mai mare set de date unicelulare de subiecţi centenari, care ne-a permis să definim caracteristici unice ale acestei populaţii, care sprijină identificarea factorilor moleculari şi de stil de viaţă care contribuie la longevitatea lor", a explicat Stefano Monti, autorul principal al studiului.

Datele noastre susţin ipoteza conform căreia centenarii au factori de protecţie care le permit să se recupereze de boli şi să ajungă la vârste extrem de înaintate", a declarat Tanya Karagiannis, un alt autor al studiului.

Oamenii de ştiinţă au spus că, pe măsură ce oamenii sunt expuşi la infecţii şi se recuperează de la ele de-a lungul vieţii, sistemul lor imunitar învaţă să se adapteze. Această capacitate, însă, scade de obicei odată cu vârsta.

„Profilurile imunitare pe care le-am observat la centenari confirmă un istoric îndelungat de expunere la infecţii şi capacitatea de a se recupera după acestea şi oferă sprijin pentru ipoteza că centenarii sunt îmbogăţiţi cu factori de protecţie care le cresc capacitatea de a se recupera după infecţii", a declarat Paola Sebastiani, autor principal.

Cercetătorii consideră că descoperirile oferă o bază pentru a înţelege mai bine mecanismele care determină rezistenţa imunitară odată cu vârsta, un factor care contribuie probabil la longevitatea extremă.

„Centenarii, şi longevitatea lor excepţională, oferă un "model" pentru modul în care am putea trăi o viaţă mai productivă şi mai sănătoasă. Sperăm să continuăm să învăţăm tot ce putem despre rezistenţa la boli şi despre extinderea duratei de sănătate a unei persoane", a declarat George J Murphy, autorul principal al studiului.