Trecutul României în romane de Mircea Cărtărescu şi Domnica Rădulescu, într-o cronică din Le Monde

Romanele "Orbitor. Aripa dreaptă", de Mircea Cărtărescu, şi "Trenul de Trieste", de Domnica Rădulescu, explorează "trecutul unei ţări necunoscute" şi reprezintă ocazii de a "(re)descoperi literatura română, adesea pierdută din vedere", potrivit unei cronici a celor două cărţi făcută de Le Monde.

211 afișări
Imaginea articolului Trecutul României în romane de Mircea Cărtărescu şi Domnica Rădulescu, într-o cronică din Le Monde

Trecutul României în romane de Mircea Cărtărescu (Foto) şi Domnica Rădulescu, într-o cronică din Le Monde (Imagine: Andreea Balaurea/Mediafax Foto)

Volumul "Trenul de Trieste/ Un train pour Trieste", al scriitoarei americane de origine română Domnica Rădulescu, o are în centru pe Mona, care îşi evocă ţara care îi lipseşte - România interbelică, cuprinsă de coşmarul totalitarismului.

Mona este o adolescentă bucureşteană impulsivă, care se îndrăgosteşte de Mihai, un băiat din munţi. Tinereţea ei în ţară, de unde va evada pentru a se stabili în SUA, este un vârtej de plăceri senzuale, în ciuda fricii şi dorinţelor specifice unei vieţi sub un regim comunist. Deşi Mona se luptă cu poliţia secretă, din care ar putea face parte şi Mihai, şi cu lipsurile, amintirile ei despre plăcerile tinereţii şi ale dragostei sunt categoric vesele. Povestea Monei se întinde peste ani, pe măsură ce îşi construieşte o viaţă americană, care este întotdeauna umbrită de viaţa pe care a lăsat-o în spate, se arată pe site-ul editurii Tritonic, care a publicat ediţia românească a cărţii.

"Este un roman de iniţiere - în viaţă, în dragoste -, încă foarte impregnat de amintirile autoarei, degajând o sensibilitate intensă şi oferindu-i cititorului un superb portret de femeie între dictatură şi exil", se mai arată în cronica Le Monde.

Chiar dacă se referă la aceeaşi perioadă, recentul roman semnat de Mircea Cărtărescu "Orbitor. Aripa dreaptă" este mult mai puţin "clasabil". Este "o operă uluitoare", care cuprinde aproximativ zece cărţi într-una. Cartea se deschide cu o evocare a Revoluţiei Române într-o scriitură amplă, o cronică în care alternează hiperrealismul şi supranaturalul feeric. De asemenea, Cărtărescu spune o poveste despre copilărie, o copilărie scăldată în dulceaţa şi siguranţa relaţiei materne. Textul alunecă apoi în labirintul minţii naratorului. Pagină cu pagină, este explorată această "tragică metamorfoză inversă" a fiinţelor omeneşti.

"Poezie? Meditaţii metafizice? Roman fantastic? Autobiografie? Nu contează, Cărtărescu semnează o carte singulară care face din lectură o exaltantă odisee", concluzionează Le Monde.

Cartea "Orbitor. Aripa dreaptă" (Humanitas, 2007) a fost publicată în ediţie franceză anul trecut, cu titlul "L'Aile tatouée", la Editura Denoël.

Cotidianul francez mai notează că, "în esenţă, pe căi foarte diferite - realism la unul, onirism la celălalt -, Rădulescu şi Cărtărescu explorează amândoi trecutul unei ţări necunoscute, combinând visuri şi amintiri, istorie colectivă şi destine personale. Şi ne dau două minunate ocazii de a (re)descoperi literatura română, adesea pierdută din vedere în haosul vremurilor".

Domnica Rădulescu, născută în România, s-a stabilit în SUA în 1993. În prezent, ea predă limbi romanice la Universitatea Washington and Lee. Romanul ei de debut, "Trenul de Trieste", a primit cronici favorabile încă de când a fost publicat, în august 2008, de prestigioasa editură Random House din SUA, sub titlul "Train to Trieste". Chiar înainte de publicarea cărţii, drepturile de traducere au fost cumpărate în Franţa (de editura Belfond), Italia, Germania, Olanda, Israel, Serbia, Ungaria şi Grecia.

Anul trecut, ea a primit din partea Bibliotecii din Virginia premiul pentru ficţiune pe 2009, pentru romanul "Trenul de Trieste". Juriul a motivat alegerea volumului Domnicăi Rădulescu prin faptul că este "un uimitor roman de debut scris într-o frumoasă proză lirică care transcende capcanele romanului de debut".

Mircea Cărtărescu s-a născut pe 1 iunie 1956, la Bucureşti. A absolvit Facultatea de Limbă şi Literatură Romană a Universităţii din Bucureşti în 1980. În prezent este conferenţiar doctor la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti. Este poet, prozator, eseist, critic literar şi publicist. Cărţile sale au fost premiate de Academia Romană, Uniunea Scriitorilor din România şi din Republica Moldova, Asociaţia Scriitorilor Profesonişti din România (ASPRO), Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti, Asociaţia Editorilor din România, precum şi de revistele Cuvântul, Ateneu, Flacără, Tomis şi Ziarul de Iaşi. Au fost nominalizate în Franţa pentru premiile Médicis - Le meilleur livre étranger, Prix Union Latine. Romanul "Nostalgia" a primit în 2005 Premiul "Giuseppe Acerbi", Castel Goffredo, Italia. Cărtărescu a fost invitat la târguri de carte prestigioase precum cele de la Frankfurt, Leipzig, Goteborg şi Torino.

Scriitorul a fost decorat anul acesta cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler, prestigioasă decoraţie acordată de statul francez în domeniul culturii.