Ion Cristoiu: Să te ferească Dumnezeu să ajungi, ca ţară mică, la mîna Marilor Puteri!

  • Ion Cristoiu: Printre alte cărţi citite de mine cu interes în anii cînd lucram la Viaţa Studenţească în postură de simplu redactor s-a numărat şi eseul lui Arthur Conte, Yalta ou le partage du monde, tipărită în 1965 la Éditions Jʼai lu 1965.
  • Ion Cristoiu: Finalul cărţii, dedicată lui Roosevelt, se vrea o demonstraţie a naivităţii preşedintelui american, responsabile de imensele cîştiguri ale lui Stalin. Arthur Conte se înscrie astfel între acei istorici pentru care Yalta, Postdam, momentele de împărţire şi reîmpărţire a lumii, au fost nişte confruntări între oameni.
  • Ion Cristoiu: Yalta nu e – cum crede Arthur Conte – dovada slăbiciunilor omeneşti ale marilor oameni politici. Ea e dovada slăbiciunilor date oamenilor de politică. La Yalta n-au pierdut nici Stalin, nici Churchill, nici Roosevelt. Au pierdut cei ce n-aveau suficiente divizii pentru ca marii oameni politici de acolo să ţină cont de ei.
6018 afișări
Imaginea articolului Ion Cristoiu: Să te ferească Dumnezeu să ajungi, ca ţară mică, la mîna Marilor Puteri!

Ion Cristoiu: Să te ferească Dumnezeu să ajungi, ca ţară mică, la mîna Marilor Puteri!

Printre alte cărţi citite de mine cu interes în anii cînd lucram la Viaţa Studenţească în postură de simplu redactor s-a numărat şi eseul lui Arthur Conte, Yalta ou le partage du monde, tipărită în 1965 la Éditions Jʼai lu 1965. Varianta românească a apărut abia după 1989. Eu am citit, aşadar, varianta franţuzească din 1965. Cum am făcut rost de carte nu mai ţin minte. Oricum, contrar legendelor de azi, la vremea respectivă, puteai citi orice, dacă aveai de unde lua cartea, pentru că nimeni nu se interesa de lecturile tale. De ce scriai se interesa, da, dar şi atunci dacă aveai de gînd să publici producţia respectivă. Şi în 1973 aveam obiceiul de a-mi transcrie pe curat ce-mi trecuse prin cap după lectura unei cărţi. Graţie acestui obicei, avut şi azi, am putut descoperi în Caietele mele de însemnări, eseul de mai jos.

Finalul cărţii, dedicat lui Roosevelt, se vrea o demonstraţie a naivităţii preşedintelui american, responsabile de imensele cîştiguri ale lui Stalin. Arthur Conte se înscrie astfel între acei istorici pentru care Yalta, Postdam, momentele de împărţire şi reîmpărţire a lumii, au fost nişte confruntări între oameni. Stalin, Churchill, Roosevelt, la Yalta, şi Stalin Attlee, Truman, la Postdam, au stat faţă în faţă, la aceeaşi masă, nu numai ca şefi de state, dar şi ca oameni. Întreaga carte de altfel pare axată pe această idee. Sînt descrise cu lux de amănunte camerele destinate celor trei oameni politici, banchetele, prînzurile, glumele, micile incidente amuzante, naivităţile şi neamurile. La un moment dat, textul are savoare, dată de surprinderea unor copilăreli la nişte oameni de două ori mari: ca vîrstă şi ca putere. În finalul conferinţei, de exemplu, cei trei îşi fac unul altuia cadouri ca nişte cunoscuţi la sfîrşitul unui botez. Stalin, în calitate de gazdă, pune la bătaie, aduse de la Baku, şaisprezece tone de caviar. Nu încape vorbă că la Yalta, ca şi la alte mari împărţiri din Istoria, mai mult sau mai puţin depărtată, a omenirii, a contat şi factorul personal. A contat, de exemplu, avantajul dat lui Stalin de peste cei douăzeci de ani de luptă pentru putere în interiorul unui aparat birocratic. Experienţa lui Churchill şi a lui Roosevelt era mult asemănătoare celei a lui Troţski:

Experienţa marilor reuniuni publice, a discursurilor en plein air, a confruntării deschise cu adversarul.

 Experienţa lui Stalin era mult mai adecvată acelei confruntări în trei, de la privire la privire, care a fost Yalta. El ştia, din lunga lui bătălie pentru a-i elimina pe vechii bolşevici, să folosească şiretlicuri, să cîştige dintr-o simplă discuţie mai mult sau mai puţin pînditoare.

 Dar a vedea rezultatele Conferinţei de la Yalta doar din această perspectivă pur psihologică înseamnă a uita ceea ce erau de fapt protagoniştii: mari oameni politici. Şi, dacă le judecăm toate mişcările din această perspectivă, vom sesiza imediat, şi nu fără uimire, că la Yalta, contrar primei impresii, n-a pierdut nimeni. Pentru că la Yalta fiecare dintre cei trei şi-a urmat cu încăpăţînare un scop; şi acest scop a fost atins, în finalul lucrărilor, de fiecare. Arthur Conte crede, de exemplu, că Roosevelt a fost tras pe sfoară acceptînd o Manciurie dată ruşilor în schimbul promisiunii lui Stalin de a declara război japonezilor. Dar a fost Roosevelt înşelat? A susţine asta înseamnă a nu lua în considerare interesele americane ale momentului, magistral apărate şi promovate de către Roosevelt. Pentru americani singurul lucru important la ora respectivă era lichidarea Japoniei. Orice zi în plus de război însemna moartea unui număr de americani. Un sacrificiu de care continentul de peste Ocean, nedumerit la sforţările europeneşti, îl considera absolut inutil. Şi aşa americanii considerau că muriseră prea mulţi în acest război la care ei participaseră fără să ştie prea bine de ce. În faţa unui asemenea interes vital, ce mai conta o Manciurie, care şi aşa era a Chinei, nu a Americii! S-ar putea replica: bine, bine, dar în acest fel Roosevelt îşi trăda un aliat, pe Chiang Kai-shek. A pune astfel problema înseamnă a uita că în politică la un asemenea nivel nu există bunăvoinţă, prietenie, rudenie. Încă Shakespeare ne-a demonstrat, cu secole în urmă, că regii şi prinţii care se căsăpeau între ei pentru o fîşie de pămînt erau neamuri. De cele mai multe ori fraţi sau părinţi şi copii. Şi dacă în Shakespeare fiul îşi ucidea tatăl de dragul coroanei, nu văd de ce la Yalta, în istoria de azi, Roosevelt nu şi-ar fi abandonat un aliat pentru interesele vitale ale Americii. Yalta nu e – cum crede Arthur Conte – dovada slăbiciunilor omeneşti ale marilor oameni politici. Ea e dovada slăbiciunilor date oamenilor de politică. La Yalta n-au pierdut nici Stalin, nici Churchill, nici Roosevelt. Au pierdut cei ce n-aveau suficiente divizii pentru ca marii oameni politici de acolo să ţină cont de ei. Exemplul polonez e cum nu se poate mai elocvent. Pentru Polonia se declanşase războiul mondial. Dar şi această declanşare nu trebuie văzută în termenii întîmplărilor de pe uliţa noastră. Adică a unei bruşte resuscitări a sentimentului de prietenie nutrit de englezi faţă de bieţii polonezi. Intrarea Angliei în război e un gest determinant de conştiinţa intereselor ei. Cîtă vreme a crezut că poate negocia cu monstrul fără a-şi pune în pericol interesele perfidul Albion a făcut-o. Acum însă, spre sfîrşitul războiului, altele erau interesele Marii Britanii. Şi de dragul acestor interese Churchill n-a ezitat o clipă în a-i sacrifica pe prietenii polonezi.

Ce se poate învăţa de aici?

O zicală românească spune, la un moment dat, cu amar:

Să te ferească Dumnezeu s-ajungi la mîna altuia! O zicală cum nu se poate mai nimerită pentru o ţară mică într-o lume precum cea de azi. Să te ferească Dumnezeu să ajungi, ca ţară mică, la mîna Marilor Puteri! Nici adevărul, nici dreptatea, nici prietenia, nici rudenia nu-ţi vor fi de folos. Te vor sacrifica pentru interesele lor bine ştiute fără să clipească.

N.B. Transcriind acest eseu de acum aproape cincizeci de ani, n-am putut să nu mă gîndesc la abandonarea afganilor de americani în mîinile talibanilor. Cînd interesele le-au cerut americanilor să plece, au ţinut ei cont de uriaşele suferinţe pe care le vor provoca celor timp de 20 de ani declaraţi amici?

NOTĂ: Acest editorial este preluat integral de pe cristoiublog.ro

 

 

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici