Sârbii, chemaţi duminică la urne pentru alegerile generale, pe fondul crizei economice

Sârbii merg duminică la urne pentru alegerile generale în care se vor înfrunta tabăra proeuropeană a preşedintelui în exerciţiu Boris Tadici şi naţionaliştii populişti, pe fondul unei economii în criză şi a unui şomaj galopant.

149 afișări
Imaginea articolului Sârbii, chemaţi duminică la urne pentru alegerile generale, pe fondul crizei economice

Sârbii, chemaţi duminică la urne pentru alegerile generale, pe fondul crizei economice (Imagine: Alin Matei/Mediafax Foto)

Aproximativ şapte milioane de alegători sunt chemaţi să voteze la alegerile prezidenţiale, legislative, locale şi regionale în Voivodina.

Pentru prima dată de la destrămarea Iugoslaviei la începutul anilor '90, campania a fost dominată de mize economice şi de aderarea la UE.

"Este vorba despre primele alegeri din 1990 în care economia s-a impus ca un subiect crucial", notează sociologul Srecko Mihajlovici.

Astfel, cele două tabere principale, cea a lui Tadici şi a Partidului Democratic (DS) şi cea a conservatorului populist Tomislav Nikolici şi a Partidului Sârb al Progresului (SNS, opoziţie) nu au încetat să promită crearea de locuri de muncă şi sosirea providenţială a investitorilor străini, luându-şi angajamentul de a lupta împotriva corupţiei şi economiei subterane, estimate la aproximativ 30 la sută din PIB.

Tadici, care a condus Serbia - izolată politic şi economic în anii '90 - spre Uniunea Europeană, a prezentat un "plan în cinci puncte", având ca element de bază integrarea în UE şi dezvoltarea economică bazată în special pe agricultură. Serbia a obţinut în martie statutul de candidat pentru aderarea la UE.

"Aceste alegeri sunt cruciale pentru Serbia, deoarece ţara se va schimba în această zi. Dar întrebarea este se va schimba în mai bine sau va merge într-o direcţie proastă", a declarat Tadici.

El a promis că, dacă va fi ales, Serbia va începe negocierile de aderare la blocul european înainte de sfârşitul lui 2012, cu obiectivul de a le încheia în cinci ani.

Nikolici a promis, la rândul său, să crească impozitele pentru săraci şi să redistribuie banii către cei defavorizaţi precum şi să atragă investiţii, în special pentru sectorul agricol şi industrial.

"Vom reevalua toate privatizările (fostelor companii de stat) şi vom reda poporului ce îi aparţine", a afirmat Nikolici.

Totuşi, analiştii politici, între care Bojan Panajotovici, apreciază că partidele nu au prezentat decât "liste de dorinţe".

"Nimeni nu a prezentat măsuri concrete, capabile să permită crearea de locuri de muncă sau să atragă miliarde de euro din investiţii", a declarat el.

Economia sârbă ar urma să stagneze în 2012 în timp ce şomajul a crescut de la 14,7 la sută în 2008 la 24 la sută în prezent.

Potrivit analiştilor, sârbii nu mai acordă importanţă unor subiecte care li se păreau altădată cruciale, în special independenţa Kosovo, proclamată în 2008 şi pe care Belgradul refuză să o accepte.

"Kosovo a fost absent din campania electorală deoarece politicienii nu au avut soluţii bune pentru această problemă, iar alegătorii nu insistă să se găsească una", apreciază analistul Vladimir Pejici.

Ultimele sondaje arată că formţiunile lui Nikolici şi Tadici sunt pe primele locuri, cu 33,5 şi, respectiv, 28,3 la sută din intenţiile de vot la scrutinul parlamentar.

Cei doi se vor confrunta în cel de-al doilea tur al alegerilor prezidenţiale din 20 mai, pe care Tadici ar urma să îl câştige.

Niciuna dintre cele două formaţiuni nu va putea forma singură o nouă majoritate, iar socialiştii actualului ministru de Interne, Iviţa Dacici, vor juca din nou rolul de "partid balama", ca şi în alegerile din 2008.

Potrivit analiştilor, partidul lui Dacici ar urma să îl susţină din nou pe cel al lui Tadici în formarea Guvernului.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici