Healthcare Trends VIDEO. La ce riscuri şi boli ne predispune sedentarismul? Cum prevenim hernia de disc? Recomandări pentru sportul făcut acasă

  • Sedentarismul, boala omului modern şi comod. Cum ne menţinem activ?
  • Cum ne protejăm coloana vertebrală?
  • Hernia de disc, o problemă şi la tineri. Cum îi ajutăm pe copii şi tineri să prevină afecţiunile de coloană?
  • Cum putem relua sportul şi antrena corect, fără să ne accidentăm?
3735 afişări
Alexandru Baciu, fondatorul şi managerul clinicii de recuperare Kinetic Fit este invitatul Healthcare Trends, o emisiune săptămânală pe teme medicale, realizată de către MEDIAFAX în parteneriat cu Banca Transilvania - Divizia pentru medici. 
 
Baciu este de profesie fizioterapeut, dar are şi o specializare în terapie manuală neurologică, chiropractica şi terapie manuală ortopedică. Specialistul vorbeşte despre „caznele” la care ne supunem, fără să ştim, coloană, zi de zi şi întregul corp, fie că stăm foarte mult aşezaţi, fie că facem sport fără să fim încălziţi. 
 
Lipsa mişcării ne îmbolnăveşte, la propriu, indiferent de vârstă. „Evoluţia noastră din punct de vedere tehnologic a venit cu nişte probleme foarte mari la nivel de coloană vertebrală. Media de vârstă a pacientului meu în urma cu 14 ani, când am început eu sîă profesez, era undeva la 48 de ani +, însă acum media de vârsta a celor care ne trec pragul este 27 de ani. Avem tineri de 20, 21 de ani operaţi de hernie de disc şi copii de 12, 13, 14 ani care vin cu dureri de coloană, ceea ce este total atipic. Noi ar trebui să ne petrecem 80% din timp în mişcare şi 20% jos, aşezaţi”, explică invitatul. 
 
Mai departe, medicul explică cum ne afectează, fizic, sedentarismul şi conectarea non-stop la device-uri. „Capul nostru are greutate undeva la 4,5,6 kg în medie, ca adult, şi la copii mai puţin, iar noi petrecem foarte mult timp pe device-uri, în şedinţe, pe tablete, pe telefon. Şi punem o presiune foarte mare pe coloana cervicală. Coloana cervicală face parte dintr-un ansamblu întreg, pentru că eu o văd ca 3 rotitţe.  Avem o rotiţă cervicală, o rotiţă dorsală şi o rotiţă lombară. Daca una din acele 3 rotiţe nu funcţionează corespunzător, automat o sa le afecteze şi pe celelalte (...) Un pacient care are probleme cervicale, daca nu şi le tratează, mai devereme sau mai târziu, o să ajungă să aibă probleme şi lombare sau invers”.

Sănătatea coloanei vertebrale, mai des pe agenda pacienţilor

Medicul spune că cel mai des, oamenii ajung la el cu probleme de coloană cervicală, coloană dorsală, coloană lombară.
 
„Poate să fie de la simple dureri vertebrale, până la hernii de disc, tasări şi alte lucruri care pot să fie mai complexe. Mare parte din pacienţii care ajung la noi vin strict din cauza asta: că stau foarte multe ore la birou, nu fac suficientă mişcare. Noi nu suntem făcuţi să fim aşa de sedentari. (...) Cel mai mic pacient al nostru a avut 7 luni, pentru că lucrăm şi cu prematuri, bebeluşi, iar cel mai în vârstă a avut 97 de ani, pacient care a venit doar pentru partea de fizioterapie”. 
 
Din lucrul cu pacienţii săi, Baciu prevede că afecţiunile de coloană vor fi şi mai des întâlnite în următorii ani. 

(Să) facem sport cu cap! Cum ne pregătim corpul?

Specialistul spune că, înainte de a ne apuca sa facem sport în pandemie trebuie să ţinem cont că ne putem accidenta sau răni mai rău dacă nu ne încălzim şi nu facem exerciţii de stretching.
 
„Corpul trebuie adaptat la mişcare gradual, mai ales dacă nu ai făcut mişcare de foarte mult timp. Chiar dacă sunt nişte exerciţii banale de mobilizare, mişcare , câteva genoflexiuni, par simple, pare la mintea cocoşului să poţi să faci 20, 30 de mişcări de genul asta”, recomandă medicul. 
 
Acesta spune că astfel, cu exerciţii care par simple, evităm să ne suprasolicităm corpul. Totodată, fie că vrei să mergi la sală sau doar să alergi în parc, este bine să te încălzeşti suficient înainte, să îţi pregăteşti organismul şi articulaţiile pentru efort. Altfel, rişti să te accidentezi şi să apară rupturi musculare fibrilare, contracturi, întinderi. 

Sfaturi privind alergarea

Medicul oferă o serie de recomandări pentru a ne bucura de experienţă şi a ne feri de accidentări. 
 
Acesta spune să nu alergăm pe suprafeţe dure, pe asfalt sau beton. Ar trebui alergat fie pe pista de alergare, în jurul unui stadion sau pe pământ, pe iarbă, sau în pădure. Şi tot el explică şi de ce ar trebui să evităm trotuarul sau parcul. „Pentru că dacă nu am făcut mişcare de foarte mult timp şi începi deodată să alergi, automat toate acele şocuri se resimt la nivelul coloanei, întâi apar la nivelul genunchiului şi vom avea dureri de genunchi.
 
Apoi, la fel de important sunt încălzirea dinainte şi încălţămintea specifică (adidaşi de alergat, nu de plimbare).

Sedentarismul îi afectează mult şi pe copii

„Clar nu eram atât de activi în pandemie, însă odată cu pandemia am devenit extremi de sedentar, şi copiii, la fel, în contextul în care totul este la îndeamna noastră, nu trebuie să depunem niciun efort”, arată invitatul, care aduce în discuţie şi problemele cu care se confruntă copiii, dar şi metode de tratare a afecţiunilor micuţuilor.
 
Baciu explică faptul că, stând foarte multe ore jos, muşchii nostri se scurtează, apare hipotomia, slăbiciune musculară, şi efectiv, toţi muşchii noştri, de sus şi până la nivelul coloanei, devin foarte slăbiţi.
 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici