FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar - Mediafax

FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar

Aviad Meitar, omul care a adus brandul Pepsi în România după Revoluţie, a lansat, joi, cartea "An Unimaginable Journey", în care spune povestea acestei experienţe, deopotrivă culturală, socială şi economică, în care o marcă comercializată iniţial prin "troc" a ajuns să fie un model de business.

1263 afişări
Imaginea articolului FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar

FOCUS: Istoria lansării Pepsi în România, în anii '90, povestită de Aviad Meitar

Cartea "An Unimaginable Journey", scrisă de Aviad Meitar, celcare a condus grupul de investitori din New York care au adus Pepsiîn România, a fost lansată la librăria Cărtureşti, în prezenţaautorului.

Proiectul a fost prezentat de Adela Rogojinaru, profesor derelaţii publice, ca un eveniment care descrie călătoria mărcii,constituind în acelaşi timp o mărturie despre modul în care un grupde antreprenori au adus şi construit un brand într-o Românie abiaieşită din comunism.

Cartea are mai multe registre, şi anume unul economic, caresurprinde transformările unei pieţe de tranziţie, şi un altulsocial, care spune poveşti despre formarea unei echipe, dar şidespre relaţiile dintre oameni din diferite culturi. Pentru AviadMeitar, un om care nu avea nici experienţă pe piaţa de băuturicarbogazoase şi nici nu cunoştea România, această experienţaantreprenorială a avut o valoare simbolică, pe care acesta apovestit-o la trei ani şi jumătate după ce a vândut afacere dinRomânia către Pepsi America.

"Această carte nu este rezultatul anilor în care am fostimplicat în business. Ideea s-a născut de la primele vizite înRomânia, când am realizat că asistăm, practic, la naşterea uneipoveşti interesante. Una despre diversitatea oamenilor care s-auîntâlnit aici, din toate colţurile lumii, uneori printr-ocoincidenţă stranie, pentru a pune bazele primelor afaceri pe modelOccidental în România, şi una despre tranziţie şi o ţarăpostcomunistă, care abia descoperea democraţia", a povestitMeitar.

Venit prima dată în România în 1991, într-o zi de ianuarie, cândtemperatura era de -21 de grade, el a luat contact cu un universamprentat de cenuşiu, o realitate a unei ţări postcomunisteresimţită emblematic prin faptul că până şi la recepţia celui maibun hotel, Intercontinental, nu era suficientă lumină, multe becurifiind arse. Un alt element care "a ciocnit" realitatea expatului decea a ţării pe care o descoperea, a fost surpriza că în multemagazine oamenii purtau haine foarte groase pentru că nu aveaucăldură.

Din "saga" aducerii şi impunerii Pepsi pe piaţă, povestită deMeitar, nu au lipsit nici deciziile de marketing de pionierat,într-un sistem care, căutându-şi forma, avea încă deschidere lanou. Astfel, în 1991, antreprenorul american a cumpărat, pentrusuma de 10.000 de dolari, o idee de la un alt antreprenor careînfiinţase prima agenţie de publicitate din ţara noastră.Concretizarea ei a avut loc la meciul de fotbal dintre România şiStatele Unite din Braşov, când ambasadorul american îmbrăcat înechipament branduit Pepsi a deschis meciul, care era transmis pesingurul canal de televiziune existent.

Istoria mărcii Pepsi în România nu a început însă dupăcomunism, ci surprinzător de mult înainte, în 1965, anul venirii laputere a lui Nicolae Ceauşescu şi anul înfiinţării corporaţieiPepsico. Aflaţi la începuturi, deşi marca Pepsi exista demulţi ani, reprezentanţii companiei căutau teritorii unde Cola sănu fie lider de piaţă şi aşa au descoperit Europa de Est.Fondatorul Pepsi a venit în România şi a încheiat un acord cuGuvernul României, conform căruia Pepsico dădea concentrat şiprimea în schimb vin.

În 1972 acest model a fost aplicat şi cu U.R.S.S.-ul, numai căschimbul prevedea vodkă şi nave maritime în schimbul concentratuluibăuturii carbogazoase.

Acordul a rezistat în perioada 1967 - 1989, dar după Revoluţie afost necesară impunerea unui model Occidental, explicat de Meitarprintr-un set de reguli inspirate din politicile vikingilor.

Cartea "An Unimaginable Journey", de Aviad Meitar, estedisponibilă la preţul de 40 de lei. O parte din banii rezultaţi dinvânzarea cărţii vor fi direcţionaţi de autor spre un concursadresat studenţilor Facultăţii de Jurnalism şi ŞtiinţeleComunicării, care constă în redactarea unui eseu al cărui subiecteste comparaţia între mediul de afaceri postcomunist şi celcontemporan. Câştigătorul va fi premiat cu 3.000 de lei.

(Material realizat de Iulia Teliban,iulia.teliban@mediafax.ro)

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici