FOCUS: SNA: Cititorii români de presă rămân fideli printului, chiar dacă numărul lor scade uşor

Presa românească continuă să piardă cititori, conform ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă, dar, comparativ cu perioada anterioară, au existat creşteri atât pe piaţa cotidianelor - Gândul (+5,4%) - cât şi pe cea a revistelor - CSID (+7,6%), cu mici oscilaţii la nivel general.

31 afișări
Imaginea articolului FOCUS: SNA: Cititorii români de presă rămân fideli printului, chiar dacă numărul lor scade uşor

FOCUS: SNA: Cititorii români de presă rămân fideli printului, chiar dacă numărul lor scade uşor (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă (SNA), realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) în perioada ianuarie 2007 - ianuarie 2008, numărul de cititori pentru presa scrisă, la nivel urban, a fost, per ansamblu, în scădere, dar s-au înregistrat şi câteva creşteri ale cifrelor de audienţă, aşa cum a fost cazul pentru ziarele Gândul (+5,4%) şi Cotidianul (+2,9%), revista up-market pentru femei Ce se întâmplă, Doctore? (+7,6%), revista mass-market Femeia de azi (+13,8%), ghidul TV Pro TV Magazin (+1,8%), revista gossip&people Ciao! (+9,8%), revista de ştiinţă Descoperă (+2%), dar şi pentru multe din titlurile locale.

În ceea ce priveşte cotidianele centrale, clasmentul principalelor 14 rămâne aproape neschimbat, tabloidul Libertatea menţinându-şi poziţia de lider, cu o medie de cititori pe ediţie de 1.328.000 de cititori (+0,1%). Pe poziţia a doua în clasament se situează Jurnalul Naţional - 810.000 de cititori pe ediţie (-7,5%), urmat de cotidianul sportiv Gazeta Sporturilor - 714.000 cititori pe ediţie (-0,3%), reference-ul Evenimentul Zilei - 617.000 cititori pe ediţie (-8,7%), cotidianul Pro Sport - 553.000 cititori pe ediţie (-0,7%), cotidianul quality Adevărul - 405.000 cititori pe ediţie (-6,3%), gratuitul Compact - 249.000 de cititori pe ediţie (-5%), România Liberă - 235.000 cititori pe ediţie (-13,3%), cotidianul de business Ziarul Financiar - 204.000 cititori pe ediţie (-4,2%), Gândul - 196.000 cititori pe ediţie (+5,4%), Cotidianul - 179.000 cititori pe ediţie (+2,9%), Ziua - 161.000 cititori pe ediţie (-12,5%), Curierul Naţional - 144.000 cititori pe ediţie (-2%) şi Curentul - 74.000 cititori pe ediţie (-9,8%).

Realizând un clasament strict pe categoria reference, Jurnalul Naţional deţine prima poziţie, urmat de Evenimentul Zilei, Adevărul, România Liberă, Gândul, Cotidianul şi Ziua. Dintre acestea, România Liberă înregistrează cea mai însemnată scădere a audienţei (-13,3%), urmat de Ziua (-12,5%) şi Evenimentul Zilei (-8,7%), în timp ce Gândul a crescut cel mai mult (+5,4%), o tendinţă pozitivă afişând şi Cotidianul (+2,9%).

De altfel, în cazul publicaţiilor de calitate, tendinţa de scădere este resimţită şi la nivel internaţional, cotidianele din această categorie fiind concurate serios de cele gratuite şi de tabloide.

În ceea ce priveşte publicaţiile săptămânale, Pro TV Magazin îşi păstrează poziţia de lider, cu o medie de 890.000 de cititori pe ediţie - în creştere cu 1,8% faţă de valul de date precedent -, urmat de Libertatea de Duminică, şi aceasta în creştere (870.000 de cititori faţă de 840.000), Gazeta Sporturilor de Duminică (611.000 de cititori pe ediţie) şi Pro Sport de Duminică (585.000 cititori pe ediţie), ambele în sensibilă scădere.

În topul publicaţiilor lunare, Practic în Bucătărie continuă să fie pe primul loc, cu o medie de cititori pe ediţie de 1,06 milioane (1,11 milioane, în octombrie 2006 - octombrie 2007), revista de film HBO - 577.000 de cititori (565.000, în valul precedent) şi Practic - Idei pentru Casă şi Grădină, cu 484.000 de cititori (494.000 în valul anterior de date).

Clasamentul în rândul publicaţiilor bilunare este acelaşi ca în valul SNA precedent, schimbându-se doar cifrele de audienţă, uşor mai mici de această dată. Astfel, pe prima poziţie se clasează TV Satelit, cu 578.000 de cititori, în medie, pe ediţie (faţă de 573 de mii, în valul de date anterior), urmat de revista Ioana - 487.000 cititori (509 de mii în octombrie 2006 - octombrie 2007).

La categoria ghiduri TV, pe primul loc se află Pro TV Magazin (890.000 de cititori, +1,8%), urmat de TV Satelit (578.000 de cititori, +0,9%), TV Mania (403.000 de cititori, -5%) şi gratuitul Oblique TV (20.000 de cititori, în scădere cu 31%).

La capitolul reviste pentru femei up-market şi mid-market, pe prima poziţie se află revista Femeia, proaspăt intrată în monitorizarea SNA, cu 459.000 de cititori în medie pe ediţie, aceasta fiind urmată de "Ce se întâmplă doctore?", care a înregistrat o creştere cu 7,6% a audienţei, ajungând la 366.000 de cititori în medie pe ediţie, în top fiind urmată de Avantaje (275.000 de cititori; -5,2%), Unica (242.000 de cititori; -4,3%), Cosmopolitan (204.000 cititori pe ediţie; -6,4%) şi Tabu (167.000 de cititori, +2,5%).

În clasamentul revistelor mass-market, lider este Libertatea pentru femei, cu 544.000 de cititori pe ediţie (+1,3%), fiind urmată de Ioana, cu 487.000 de cititori, cifră aflată în scădere (509.000, în valul de date precedent).

De asemenea, audienţa oscilează şi în rândul revistelor gossip&people, una singură afişând o creştere importantă - Ciao!, +9,8% (371.000 de cititori), în timp ce VIP a crescut foarte puţin (+0,9%; 221.000 de cititori), iar restul înregistrând scăderi de audienţă: Story - 157.000 cititori (-4,8%), Viva - 127.000 de cititori (-8,6%) şi Beau Monde - 60.000 de cititori (-7,7%).

Numărul de cititori este în descreştere şi pentru revistele dedicate adolescenţilor, doar în cazul Popcorn putând fi observată o foarte uşoară creştere de 0,8%, până la o medie de 245.000 de cititori pe ediţie. Celelalte publicaţii de pe acest segment au raportat scăderi: Bravo (-4,7%; 348.000 de cititori), Bravo Girl (-7,3%; 241.000 de cititori) şi Cool Girl (-9,4%; 222.000 de cititori).

Pe de altă parte, chiar dacă reprezentat în SNA de doar două publicaţii, segmentul revistelor masculine afişează un trand pozitiv. Astfel, FHM a avut o creştere cu 9,8% a numărului de cititori, ajungând la o medie de 148.000 pe ediţie, în timp ce Men’s Health a crescut cu 5,6%, ajungând la 75.000 de cititori în medie pe ediţie.

Oarecum apropiate de revistele pentru bărbaţi, publicaţiile auto continuă să raporteze audienţe în creştere de la un val de date SNA la altul. Astfel, în topul acestor publicaţii conduce Auto Motor şi Sport (303.000 cititori, +2,7%), însă cea mai mare creştere a avut-o Pro Motor , de 10,7% (280.000 de cititori). Pe locul al treilea să află Autoshow, cu 129.000 de cititori (+4,9%).

Descoperă este, potrivit ultimului val SNA, cea mai populară revistă de ştiinţă, audienţa sa fiind în creştere cu 2% faţă de precedentele date - de la 98.000 de cititori la 100.000 de cititori. National Geographic a scăzut cu 2,7%, de la 295.000 la 287.000 de cititori în medie pe ediţie.

La nivelul săptămânalelor economice, Business Magazin şi Săptămâna Financiară afişează creşteri ale numărului de cititori, cu 3,4% şi, respectiv, 3,9%, în timp ce Capital continuă trendul descendent (-3,6%). Astfel, Capital are o medie de 270.000 de cititori pe ediţie, fiind urmat de Săptămâna Financiară - 238.000 de cititori şi Business Magazin - 60.000 de cititori.

Ca şi în precedentul studiu, la nivelul pieţei locale se observă o situaţie ceva mai bună decât la nivel central, publicaţiile afişând, în general, procente de creştere, chiar dacă nu foarte mari: Ziarul de Iaşi - 73.000 de cititori (+19,7%), Ieşeanul - 55.000 de cititori (+14,6%), Crişana - 34.000 de cititori (+25,9%), Monitorul Expres - 24.000 de cititori (+20%), Bihoreanul – 66.000 de cititori (+8,2%). Există, însă şi scăderi ale audienţei - Agenda - 125.000 de cititori (-26%), Obiectiv Vaslui - 54.000 de cititori (-29,9%), Publitim - 50.000 de cititori (-26,5%) sau Agenda Zilei - 26.000 de cititori (-25,7%).

Pentru cea de-a 23-a livrare, datele au fost culese de institutele de cercetare IMAS şi Metro Media Transilvania, în perioada 22 ianuarie 2007 - 20 ianuarie 2008. Eşantionul a fost de 22.337 de persoane, dintr-un univers de 8,996 milioane de persoane, acesta fiind reprezentativ pentru persoanele din România cu vârsta între 14 şi 64 ani şi care locuiesc în mediul urban.

Datele SNA au fost furnizate pentru 161 de publicaţii, dintre care 66 de lunare (a fost exclus Psihologia Azi şi au fost incluse Ioana Horoscop, Quattroruote, Glamour şi Femeia), 15 bilunare (a fost exclus 4Cars şi au fost incluse: Zile şi Nopţi Sibiu, Zile şi Nopţi Iaşi), 30 de săptămânale, 41 de cotidiane şi 9 suplimente.

(Alexandra Buzas, alexandra.buzas@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici