Video Magazinul ANAF din Capitală, "o ţeapă" pentru sutele de cumpărători, curioşi dar dezamăgiţi

Magazinul ANAF din Capitală nu are nimic special. Produsele vândute aici se găsesc în en-gros-urile "chinezeşti" de la periferie sau la orice butic de piaţă din oraş, la preţuri apropiate, însă lipsa de experienţă în comerţ a ANAF şi mediatizarea l-au transformat nemeritat într-un "pom lăudat".

33941 afişări

"La pomul lăudat să nu te duci cu sacul!", şi-a spus, ca pentrusine, o femeie mai în vârstă, unul dintre cei aproximativ 300 decumpărători care au aşteptat în frig mai multe ore ca să poatăajunge în sfârşit în faţa rafturilor cu produse din interiorulprimului magazin de produse confiscate deschis, luni, de AgenţiaNaţională de Administrare Fiscală (ANAF) în Bucureşti.

Femeia, o pensionară perfect pusă la curent cu preţurile pieţeipentru multe din produsele vândute de ANAF, nici n-a intrat bine înmagazin şi a început criticile. "Un prosop de bucătărie cinci lei?Asta e bătaie de joc! Costă un leu peste tot, chiar aici, în piaţă,îl găsiţi la un leu!", a spus, intrigată femeia. A văzut apoi ocratiţă de metal, vândută de ANAF cu zece lei. "Asta sunt la seturide şase în supermarket şi costă 50 de lei. Am stat ca proştii înfrig degeaba", a continuat femeia, susţinută şi de prietena ei, ofemeie mai tânără care, pentru că are "tineret" în familie, şi-acumpărat câteva doze de energizant, la preţul de doi leifiecare.

Magazinul ANAF din Berceni vinde, în principiu, produseconfiscate din en-gros-urile "Europa" şi "Dragonul Roşu"de la periferia Bucureştiului. La magazinul din strada Măriuca dinzona Apărătorii Patriei ajung însă doar produsele care nu secalifică drept "contrafăcute" sau "falsificate". "Adică cele carenu încearcă să copieze brand-uri celebre, fie că folosesc numelecorect sau unul extrem de apropiat", explică Ionuţ Cucu, unuldintre reprezentanţii ANAF care se ocupă de magazinul deschis înBucureşti.

Pe lângă hainele şi decoraţiunile, de sezon sau nu, toateconfiscate din en-gros-uri şi toate făcute în China, în magazin maipot fi găsite sucuri, bere sau mâncare de animale, toate produse decompanii importante şi cunoscute, toate în termenul devalabilitate, dar sechestrate de poliţie sau fisc pentru că au fostgăsite la vânzare fără acte. Sucurile, berea şi mâncarea pentruanimale se vindeau la preţuri sub cele ale pieţei, un anumitsortiment de mâncare pentru pisici, spre exemplu, putând ficumpărat de la magazinul ANAF cu jumătate din preţul la care segăseşte pe piaţă. O sticlă de jumătate de litru de suc produs de"Coca Cola" este doi lei, iar o doză de bere cu acelaşi volum costaîntre 1,3 şi 1,7 lei, în funcţie de sortiment. Un PET de doi litride bere era trei lei, însă întreg stocul de bere a fost epuizat înmai puţin de trei ore de la deschidere.

Produsele "chinezeşti", în schimb, aveau preţuri chiar de câtevaori mai mari decât cele din magazinele de cartier. Un castron deplastic vândut aici cu şapte lei este, aşa cum au constatat alţicumpărători, "jumate sau chiar mai puţin" în Europa. La fel unelesacoşe, genţi sau haine, "mai scumpe sau la acelaşi preţ ca în«Europa»". Cumpărătorii de meserie, oricât de nervoşi ar fi ajunsîn magazin din cauza aşteptării de câteva ore în frigul de-afară,au găsit însă şi câteva produse care "se meritau": anumitepulovere, papucii de casă sau blugii vânduţi la 15 lei.

"Preţurile sunt stabilite de o comisie din care fac parteoamenii noştri şi câţiva reprezentanţi ai Oficiului pentruProtecţia Consumatorului", a explicat Ionuţ Cucu.

Comerţul însă a mers îngrozitor de greu la mazinul ANAF.Sistemul gândit de responsabilii cu vânzarea este unulincredibil de greoi. Magazinul este împărţit în treiîncăperi, însă în fiecare există un reprezentant al ANAF pe la carecumpărătorii este musai să treacă pentru a lua un bon scris demână, pe care apare numărul de produse alese şi preţul acestora.După trei cozi, presupunând că există clienţi care au ales produsedin fiecare dintre cele trei încăperi, cumpărătorul mai stă apoi lao coadă generală, la singura casă de marcat.

În plus, alţi câţiva angajaţi ai ANAF aveau rolul de a păzicumpărătorii, în lipsa oricărui sistem anti-furt din magazin şi aoricăror elemente de siguranţă ataşate produselor, firma de pazăfiind implicată, alături de poliţiştii comunitari, în gestionareaşi ordonarea cozii imense de oameni aşteptând să intre. În acestecondiţii, evident că au existat şi furturi.

"Mi-au furat lavetele!", exclama "omul cu bonul" din cea de-atreia cameră, cea cu sucuri, mâncare de animale, oale şi altearticole de menaj. "Aveam opt. Am dat bonuri pentru trei, şi văd cănu mai e niciuna", continuat omul, descriind succint "laveta decinci lei".

Nici cei de la firma de pază nu au exclus posibilitatea caanumite produse să fi fost furate. "Păi credeţi că între ăştia depe-aici, de la coadă, nu există şi ciorditori?", s-a întrebat"şeful dispozitivului" asigurat de firma de pază.

Cei de la coadă erau, într-adevăr, oameni de diferite condiţiisociale. După hainele cu care erau îmbrăcaţi, unii păreaupensionari sau şomeri săraci, alţii vânători de chilipiruri.Existau însă printre ei şi tineri care nu păreau amatori de haine"de Dragonul Roşu". Nimeni de la coadă nu ştia însă ce anume segăseşte înăuntru.

"Stăm ca proştii de la şapte dimineaţa să vedem şi noi ce e cumagazinul ăsta. Am auzit, de la unul, de la altul, cam ce-ar fiacolo, da' vrem să vedem noi cu ochii noştri, poate găsim cevaieftin, că suntem săraci. Stăm şi aşteptăm", spunea o bătrână caresusţinea că se află la coadă de la opt dimineaţă.

Alţii, mai tineri, aşteptau să cumpere "telefoane" sau"mp3-uri". "Vrem să ne schimbăm telefoanele, acum de sărbători, şiam venit să vedem ce ofertă au aici, la confiscate", susţinea,naiv, un tânăr. El a refuzat în ruptul capului să creadă căînăuntru nu se vând electronice, deşi auzea nemulţumirile celorcare ieşeau din magazin odată la câteva minute.

Întrebaţi de ce nu au amenajat o vitrină în care să expunăprodusele scoase la vânzare, reprezentanţii ANAF au invocat lipsade spaţiu. Li s-a părut însă o idee bună să multiplice listele cuproduse şi preţuri pe care le aveau deja întocmite şi pe careoricum le foloseau cei de la bonuri şi cei de la case şi să lelipească apoi pe geamurile parterului de bloc în care a fostamenajat magazinul.

"Există deja o soluţie: pot intra pe internet, pesite-ul ANAF, şi găsesc o listă cu produse scoase lalicitaţie. Toate acele produse vor putea fi găsite, înprincipiu, şi la noi la magazin, la preţurile de acolo", a mai spusIonuţ Cucu.

Managementul magazinului i-a dezamăgit pe cei de la coadă,aşteptarea lor fiind direct dependentă de ritmul în care clienţiiaflaţi înăuntru terminau de cumpărat şi ieşeau. Din cauza asta,mulţi de la coadă s-au răstit la poliţiştii comunitari, cerând săstea de vorbă personal cu "şeful magazinului" şi reproşândpoliţiştilor "reclama" făcută magazinului. Din cauza asta,probabil, în ciuda preţurilor uneori atractive, încasărilemagazinului nu au depăşit o mie de lei pe oră, în prima jumătate dezi de funcţionare.

"Aţi făcut reclamă aiurea şi-acuma stăm ca proştii aici. Şi maistăm şi degeaba, că uite ce zic ăia care e ies, că nu sunttelevizoare, nu sunt electronice, nu sunt bijuterii, nu e nimic. Ebătaie de joc, aia e!", s-a revoltat împotriva poliţiştilorcomunitari un bărbat la vreo 40 de ani, îmbrăcat cu o geacă defirmă, nemulţumit că stă la coadă de două ore.

Magazinul va funcţiona permanent, însă după programul "cupublicul" al funcţionarilor Fiscului, adică de luni până joi, întreorele 9.00 şi 15.00. El va fi periodic aprovizionat cu bunuri dindepozitele în care ANAF ţine produsele confiscate, în funcţie decerere.

(Material realizat de Ovidiu Vanghele,ovidiuv@mediafax.ro)

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici