Motivare CCR: Interdicţia amnistiei şi graţierii faptelor de corupţie încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale

CCR arată în comunicarea oficială de respingere a iniţiativelor legislative de revizuire a Constituţiei prin interzicerea amnistiei şi graţierii faptelor de corupţie, că prevederile încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, precum şi demnitatea umană.

562 afişări
Imaginea articolului Motivare CCR: Interdicţia amnistiei şi graţierii faptelor de corupţie încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale

Motivarea oficială a CCR: Interdicţia amnistiei şi graţierii faptelor de corupţie încalcă garanţia drepturilor

Curtea Constituţională a României a dezbătut joi propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României iniţiată de deputaţi aparţinând Grupurilor parlamentare ale Uniunii Salvaţi România, Partidului Naţional Liberal, Partidului Mişcarea Populară şi PRO Europa din Camera Deputaţilor.

De asemenea, Curtea a luat în discuţie şi propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României iniţiată de deputaţi aparţinând Grupurilor parlamentare ale Partidului Social Democrat şi ALDE (Alianţa Liberalilor şi Democraţilor) din Camera Deputaţilor.

Potrivit comunicatului emis de CCR, judecătorii au constatat că "o interdicţie constituţională prestabilită în privinţa vocaţiei cetăţenilor care au săvârşit o anumită categorie de infracţiuni de a beneficia de amnistie sau graţiere încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, precum şi demnitatea umană, valoare supremă a statului român".

"Propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României limitează în mod excesiv puterea statului şi marja sa de apreciere, afectând, în mod nepermis, exercitarea puterii publice în favoarea/ beneficiul cetăţenilor. Astfel, o categorie de cetăţeni este privată de o vocaţie pe considerente cu caracter circumstanţial, ceea ce, în această privinţă, echivalează cu o suprimare a demnităţii umane şi a principiului egalităţii", mai arată judecătorii.

Judecătorii au notat că propunerile legislative nu respectă "justul echilibru între două interese generale, şi anume cel de a se executa/ a se considera executată o hotărâre judecătorească de condamnare numai pe considerente care ţin de conduita condamnatului, expresie a efectivităţii justiţiei penale, şi cel al respectării demnităţii umane şi a principiului egalităţii, afectându-se, astfel, echilibrul sensibil existent între cele două interese ale statului şi societăţii".

Curtea a mai transmis că doar Preşedintele României şi Parlamentul sunt instituţiile care pot aprecia oportunitatea măsurilor de amnistie şi graţiere colectivă ori graţiere individuală şi "nu poate fi impusă o interdicţie generală şi valabilă ad aethernam de acordare a acestora în privinţa anumitor infracţiuni".

Prin urmare, Curtea a constatat că prevederile de interzicere a amnistiei şi graţierii persoanelor acuzate de fapte de corupţie din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României încalcă limitele revizuirii constituţionale prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie coroborat cu art.1 alin.(3) şi art.16 din Constituţie.

Articolul 152, alineatul (2) din Constituţie privind "Limitele revizuirii" arată: "De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora".

De asemenea, judecătorii CCR au declarat că prevederea din proiectul depus de Opoziţie în care Avocatul Poporului nu este menţionat ca organism ce sesizează Curtea încalcă limitele revizuirii Legii fundamentale.

Prevederea arată „Curtea Constituţională are următoare atribuţii: […] d) hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial”.

Judecătorii notează că eliminarea controlului de constituţionalitate abstract a posteriori exercitat la sesizarea Avocatului Poporului în privinţa legilor reprezintă "o suprimare a unei garanţii instituţionale asociate apărării drepturilor şi libertăţilor fundamentale, ceea ce încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie".

Deciziile sunt definitive şi general obligatorii şi se comunică celor care au iniţiat propunerile legislative şi preşedintelui Camerei Deputaţilor.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici