O treime dintre furnizorii de produse medicale vor face restructurări sau vor da faliment

Circa 30% dintre furnizorii de produse medicale din România fie vor face restructurări, fie vor da faliment în 2009, din cauza efectelor crizei financiare şi neachitării de către spitale a datoriilor de 85 milioane euro acumulate în perioada 2005-2008, potrivit preşedintelui AFPM, Mihnea Ioan Grecu.

90 afișări
Imaginea articolului O treime dintre furnizorii de produse medicale vor face restructurări sau vor da faliment

O treime dintre furnizorii de produse medicale vor face restructurări sau vor da faliment (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)

"Furnizorii de materialele sanitare şi aparatură medicală au fost afectaţi încă de anul trecut de deprecierea monedei naţionale, de fluctuaţia cursului de referinţă şi de blocajul bancar care a determinat neacordarea de credite pentru capitalul de lucru. În plus, toate achiziţiile s-au anulat la sfârşitul lui 2008, în condiţiile în care, în anii anteriori, cele mai multe achiziţii se făceau în această perioadă. Astfel, apar dificultăţi legate de fluxul de numerar necesar pentru derularea activităţii. În acest condiţii, cred că anul 2009 va fi unul de criză profundă, fenomen care va continua şi în 2010", a declarat pentru MEDIAFAX şeful Asociaţiei Furnizorilor de Produse Medicale (AFPM).

El a apreciat că în 2009 aproximativ 30% dintre firme, în special cele mici, ar putea să facă restructurări masive de portofoliu, să reducă numărul de angajaţi la jumătate, să restrângă operaţiunile în teritoriu sau chiar să dea faliment.

Pe piaţa de echipamente medicale sunt între 700 şi 800 de firme, iar importul reprezintă 95% din valoarea pieţei, potrivit datelor AFPM.

Grecu a precizat că recesiunea atins şi companiile internaţionale de echipamente medicale care au devenit mai drastice în ceea ce priveşte plata creanţelor.

"Suntem într-un context nefavorabil al pieţei de echipamente la nivel mondial, marii furnizori fiind afectaţi de aceeaşi criză. În anii anteriori, furnizorii din România aveau susţinerea acestora în ceea ce priveşte termenele de plată, ţinând cont că statul plăteşte la 200-300 zile. Acum, din cauza problemelor financiare de pe pieţele internaţionale, nu ne mai bucurăm de aceeaşi clemenţă, ci trebuie să facem plata fie în avans, fie la termene foarte strânse", a adăugat Grecu.

De asemenea, criza economică va duce la scăderea ponderii sistemului privat în vânzările anuale de echipamente, în prezent de 40%.

"Ponderea se va reduce în 2009 pentru că vor fi companii de servicii medicale care vor da şi ele faliment din aceelaşi motive. Singura variantă ar fi ca populaţia să plătească serviciile medicale din fondurile proprii ", este de părere preşedintele AFPM.

Reprezentantul AFPM a apreciat că piaţa de echipamente medicale ar putea să scadă în acest an cu 20%, în 2008 vânzările de aparatură ridicându-se la 200 milioane euro.

"Bugetul naţional pentru sănătate va fi diminuat de la 6% la 3,6% din Produsul Intern Brut, în condiţiile în care şi acesta va fi mai mic. Din buget, 15% va fi alocat pentru echipamente, astfel că pentru 2009 estimăm o scădere a cifrei de afaceri a tuturor firmelor cu până la 30%", a apreciat Grecu.

Alt factor care a influenţat negativ piaţa de produse medicale este legat de suma alocată pe cap de locuitor pentru achiziţionarea de produse medicale.

Pe lângă criza economică, furnizorii de materiale sanitare din România se confruntă şi cu neplata creanţelor de către spitalele, datoriile de circa 85 milioane euro fiind acumulate în perioada 2005-2008.

AFPM grupează peste 80% din piaţa de profil.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici