“Ochii pe mine!” Corina Popa, despre educaţie versus analfabetism funcţional: „Performanţa fără bunătate poate să genereze impostură” / Medic pediatru, despre pericolul expunerii tot mai mari la ecrane: „Încep să văd la cabinet copii cu manifestări din spectrul autist”

  • Corina Popa: „Analfabetismul funcţional se manifestă la toate disciplinele şi cauza este incapacitatea noastră de a corela informaţia cu viaţa”
  • Corina Popa: „A învăţa să înveţi este una dintre cele opt competenţe-cheie recomandate de Uniunea Europeană”
  • Dr. Mihaela Niţă: „Este important să avem educaţie medicală şi educaţie sexuală în şcoli. Să nu uităm că suntem ţara cu rata cea mai mare de mame adolescente”
  • Daniela Nane, despre pandemie: „Îmi dau seama că ăsta este războiul nostru şi trebuie să mergem înainte frumos. Îmi e dor de public şi de energia lui”
553 afișări

„Ochii pe mine! ”, cu Vlad Craioveanu – invitaţi joi seara la Aleph News – Corina Popa, fondatoarea Şcolii de Gramatică, Mihaela Niţă, medic pediatru, doctor în Ştiinte medicale şi actriţa Daniela Nane.

După ce Corina Popa ne poartă printre cuvinte româneşti, reguli gramaticale şi modele de învăţământ, vorbim cu dr. Mihaela Niţă despre cum ne ajutăm copiii în această perioadă şi cum îi învăţăm să treacă mai uşor peste schimbări, obişnuindu-i să respecte regulile de igienă. Pentru că, până la urmă, totul pleacă, nu-i aşa, de la educaţie?

Corina Popa, fondatoarea Şcolii de Gramatică, susţine că schimbarea de mentalitate este esenţială în educaţie. Aceasta mărturiseşte, prin prisma propriei experienţe, că este extrem de important ca profesorul să recurgă, în tehnicile de predare, la metode practice. Pentru copii, totul pare mult mai uşor atunci când se porneşte de la un joc sau de la un fapt real. Ce spune însă invitata lui Vlad Craioveanu despre analfabetismul funcţional?

Corina Popa: „Un profesor trebuie să îşi antreneze capacitatea de a antrena, la rândul său, competenţe”

„Analfabetismul funcţional se manifestă la toate disciplinele şi cauza este incapacitatea noastră de a corela informaţia cu viaţa. Practic, un conţinut informaţional trebuie să ne ajute să ne descurcăm în viaţă, să folosim un calcul atunci când mergem la piaţă şi trebuie să ne dăm seama dacă am primit restul corect. Despre o gândire aplicată vorbim. Şi atunci, un profesor trebuie să îşi antreneze această capacitate de a antrena, la rândul său, competenţe, de a ajuta elevul să pună în practică ceea ce învaţă.

Rezolvăm ecuaţia din manual, nu am nicio problemă cu asta, dar haideţi să ne imaginăm că ajungem într-o cameră şi trebuie să zugrăvim pereţii. Cum calculăm cantitatea de vopsea necesară? La ce ne foloseşte o ecuaţie? Sau de ce ne este util să extragem o idee principală dintr-un text, să înţelegem textul, nu să-l citim, nu să-l memorăm. Cum antrenăm memoria? Cum gândim critic? Cum gândim analogic?”

Corina Popa: „ Să recurgem la metode practice!”

„Încercăm să facem mult mai logică relaţia dintre temele pe care le studiază elevii şi, de fapt, contextul lor larg. Întotdeauna, sa recurgem la metode practice! Şi copiii învaţă mai uşor dacă pornim de la un fapt real, de la un joc de rol. E minunat tot ce învăţ de la ei!”

Corina Popa, o altfel de profesoară: „Ceea ce ne leagă pe noi este o construcţie”

Ce mai înseamnă în România lui 2021, într-un sistem de învăţământ, aflat mereu în căutarea identităţii şi a reperelor pierdute, parteneriatul profesor-elev? 

„Eu le sunt coechipieră într-un demers în care învăţ pentru ei şi le transmit informaţii, le cer părerea, iar ceea ce ne leagă pe noi este o construcţie. Aşa se întâmplă şi în educaţia pe care ei o primesc în familie. Sunt privilegiaţi să aibă oameni de la care pot învăţa atâtea, poate ei vor ştii mai multe la vârsta părinţilor lor, cu siguranţă vor ştii mai multe la vârsta mea, pentru că pot învăţa de la mine, pentru că societatea a evoluat, pentru că au atâtea instrumente.

Şi, cumva, transmiţându-le acest raport de egalitate şi demonstrându-le, nu pot să spun că le amintesc foarte des că îi iubesc, încerc să le arăt asta, dar o fac de fiecare dată cu convingerea că iubirea responsabilizează. Şi sunt convinsă că atunci când iubim pe cineva suntem mult mai atenţi să nu rănim persoana respectivă, să îi aducem bucurie.

Vlad Craioveanu: Tu eşti în contrast total cu învăţământul românesc.

Corina Popa: Şi aşa vreau să rămân până în punctul în care învăţământul românesc se va schimba.”

Ce le spune Corina Popa, fondatoarea primei Şcoli de gramatică din România, elevilor ei despre reguli, despre performanţă, despre valori?

„Performanţa fără bunătate poate să genereze impostură. Cu severitate, cu rigiditate, au şi regulile sensul lor. Eu le spun de fiecare data copiilor că regulile sunt făcute pentru a ne proteja. Regulile ne protejează libertatea, ne protejează integritatea, atunci când desigur nu sunt absurde. (…) Un copil trebuie să înţeleagă şi să-şi asume un set de valori. Vorbesc despre responsabilitate, vorbesc despre respect, vorbesc despre altruism, despre empatie, despre responsabilizarea civică. A învăţa să înveţi este una dintre cele opt competenţe-cheie recomandate de Uniunea Europeană”, conchide Corina Popa.

Ce va face Corina Popa dacă va ajunge într-o zi ministrul Educaţiei?

„Aş corela două acţiuni fundamentale: de diagnoză şi pe prognoză. Aş face o evaluare a nevoilor din sistem, o consultare publică riguroasă. Aş întreba fiecare copil cum îşi doreşte să fie şcoală. Dar, dacă, eu ca ministru aş avea o singură ambulanţă şi ar trebui s-o direcţionez undeva, aş trimite-o în universităţi şi aş regândi programele de formare a profesorilor.

Dr. Mihaela Niţă: „Suntem ţara cu rata cea mai mare de mame adolescente!”

Rămânem cu discuţia tot în zona educaţiei, tot în sfera copiilor, iar medicul pediatru Mihaela Niţă, doctor în Ştiinţe Medicale, se alătură discuţiei pe zoom. Aflăm cât de constructivă ar fi predarea în şcoli a educaţiei medicale şi a educaţiei sexuale, lucru despre care, e drept, s-a tot discutat. Deocamdată, însă doar la nivel teoretic. Ca de obicei, practica ne omoară!

„Este extraordinar de important să avem educaţie medicală şi educaţie sexuală în şcoli. Să nu uităm că suntem ţara cu rata cea mai mare de mame adolescente, iar acest lucru spune tot când vorbim despre educaţia medical şi educaţia sexuală”, susţine medicul pediatru.

Ce spune dr. Mihaela Niţă despre redeschiderea şcolilor?

„Este o întrebare dificilă. Sunt părinte şi îmi doresc şi din postura de părinte să redeschidem şcolile cât mai repede pentru că susţin că un timp de expunere al copiilor la ecrane cât mai scurt este extrem de benefic. Încep să văd la cabinet copii cu manifestări din spectrul autist din cauza, în special, unei expuneri mai mari la ecrane. Este o mare, mare problemă din punctul meu de vedere. Educaţia o facem cel mai bine în şcolile fizice.”

Dr. Mihaela Niţă explică faptul că protejarea copiilor, revenirea la şcoală, realizarea imunităţii în masa, ţin toate de vaccinare. În calitate de medic, dar şi de mama, medicul pediatric are un mesaj pentru profesori.

„Avem în partea a doua a vaccinării, incluse, inclusiv cadrele didactice. Mi se pare extrem de important, cadrele didactice să fie informate în ceea ce priveşte eficienţa şi importanţa vaccinării, în aşa fel încât copiii noştri să se simtă în siguranţă în şcoli.” 

Daniela Nane, despre performanţă, talent şi frumuseţe: „Primul lucru care se spune despre mine este: frumoasa Daniela Nane!”

Şi dacă am promis o emisiune pe cinste, nu puteam încheia decât cu o doamnă distinsă, frumoasă şi talentată cât cuprinde. Este vorba despre Daniela Nane, cu care povestim despre teatru, pandemie şi reinventare într-o perioadă în care pare că ne-am teleportat într-un alt timp, într-o altă viaţă.

D. Nane: „Alte lucruri din personalitatea mea sunt mai preţioase decât ce se vede”

Cât de greu a fost pentru Daniela Nane să poarte, de-a lungul timpului, „povara” frumuseţii?

„Frumoasa Daniela Nane… Mi-am dat seama că tot timpul a trebuit să lupt împotriva a ceva, a faptului că nu se vedea nimic în spatele acestei frumuseţi care atunci era într-adevăr deosebită. M-am împăcat cu lucrul ăsta. (…) Încă mi-e greu, pentru că primul lucru care se spune despre mine este: frumoasa Daniela Nane! Ca şi cum asta este ce încununează. Şi cei care mă cunosc ştiu că sunt multe alte lucruri din personalitatea mea care sunt mai preţioase decât ce se vede.”

Daniela Nane, actriţă la Teatrul Bulandre, despre perioada pandemiei: „Trebuie să mergem înainte frumos!”

„Îmi dau seama că asta este războiul nostru şi trebuie să merem înainte frumos. Eu nu am mai avut un spectacol la teatru din februarie 2019. (…) Nu e vorba că te deprofesionalizezi ca actor, că la vârsta asta şi la experienţa pe care o am e greu să spui că dacă nu joc un an mă deprofesionalizez. Nu despre asta e vorba. E vorba despre bucuria pe care poţi să o ai, făcând ceea ce eşti tu menit să faci pe lumea asta, bucuria de care îi lipseşti pe cei care ar fi venit să vadă, să se bucure. Îmi e dor de public şi de energia lui.”

D. Nane: „Nu poţi să-ţi ţii în faţa unui ecran ore în şir!”

Referitor la perioada pe care o trăim de mai bine de un an de zile, actriţa susţine că cel mai greu le este copiilor, cărora li s-a luat bucuria de a interacţiona şi de a socializa.

„Mi se pare o crimă ce se întâmplă. Să-i ţii pe copii departe de şcoală de 10 luni de zile, să-i ţii departe de interacţiunea cu colegii lor. Ei au nevoie de socializare. Nu poţi să-ţi ţii în faţa unui ecran ore în şir.”

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici