Sistemul respirator al piţigoiului şi o problemă de şah, în modelele de subiecte pentru evaluarea naţională

Întrebări despre urşi, sistemul respirator al piţigoiului şi mamiferele din parcul Cozia, dar şi o problemă de şah se regăsesc în modelele de subiecte pentru evaluarea naţională a elevilor de clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, făcute publice vineri de Ministerul Educaţiei.

1883 afișări
Imaginea articolului Sistemul respirator al piţigoiului şi o problemă de şah, în modelele de subiecte pentru evaluarea naţională

Sistemul respirator al piţigoiului şi o problemă de şah, în modelele de subiecte pentru evaluare (Imagine: Liviu Maftei/Mediafax Foto)

Într-un model de test pentru clasa a II-a, elevii trebuie să citească un text de aproape o pagină despre urşi, iar apoi să răspundă la 11 de întrebări cu câte patru variante de răspuns şi să o aleagă pe cea corectă.

MODELE DE SUBIECTE PENTRU EVALUAREA NAŢIONALĂ

A doua întrebare, de pildă, este "De ce pielea urşilor polari este neagră?", cu variantele de răspuns: a) ca să fie mai vizibili; b) ca să fie puternici; c) ca să se ascundă; d) ca să atragă razele soarelui.

Un alt model de test pentru clasa a II-a include subiectul cu următorul enunţ: "Ana a lipsit ieri de la scoală. Scrie-i, pe spaţiul dat, un bilet prin care o anunţi despre excursia care va avea loc mâine". Elevii au la dispoziţie cinci rânduri pentru a scrie respectivul bilet, fiind atenţionaţi ca, la final, să verifice dacă au respectat cerinţa, au scris formula de început şi au semnat biletul.

Pentru clasa a IV-a, un model de subiect pleacă de la o poveste de două pagini ("Maria se rătăceşte în pădure"), pe care elevii trebuie să o citească, iar apoi să răspundă la 18 întrebări, fie încercuind varianta corectă din patru, fie scriind soluţia pe câteva rânduri sau într-un tabel.

Tot la clasa a IV-a, modelul de subiect pentru matematică include 21 de exerciţii şi probleme, ultima cerinţă fiind legată de traseul unei piese pe tabla de şah: "La jocul de şah, mutarea permisă pentru cal este în formă de 'L', ca în oricare din figurile de mai jos. (...) Calul se află în poziţia B8 pe tabla de sah si trebuie să ajungă în poziţia C4 prin cât mai puţine mutări posibile. Desenează, pe tabla de sah, un traseu posibil pentru deplasarea calului de la B8 la C4".

La clasa a VI-a, modelul de test pentru matematică şi ştiinţe ale naturii are 15 cerinţe, cu întrebări ce vizează, printre altele, sistemul respirator al piţigoiului şi relaţia dintre organele de simţ, sistemul nervos şi aparatul locomotor în cazul unui mamifer din parcul Cozia, pentru depăşirea unui pericol care l-ar putea ameninţa.

Astfel, cerinţa nr. 13 este "Explică relaţia dintre organele de simţ, sistemul nervos şi aparatul locomotor în cazul unui mamifer din parcul Cozia, pentru depăşirea unui pericol care l-ar putea ameninţa", iar cerinţa 15 - "În timpul cercetărilor, copiii observă un piţigoi aflat în zbor. Precizează o adaptare a sistemului respirator al piţigoiului pentru zbor".

Acelaşi test include şi o întrebare despre citirea temperaturii corpului: "Justifică faptul că temperatura indicată de un termometru trebuie citită după un anumit interval de timp de la aducerea lui în contact cu corpul a cărui temperatură trebuie determinată".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici